Vi köpte hus för 8 månader sedan. Gammalt - 54 byggt. Kändes som hemma direkt på visningen. Intensiv renovering i 6 månader och nu har vi bott här i snart 2 månader. Och jag känner bara ångest. Ångest över precis allt! Rädd för att vi renoverat felaktigt och att vi får (eller redan fått) fukt och mögel. Ångest över dålig ventilation för tycker luften inne ibland känns sträv och vass. Tycker de luktar konstigt i källaren, kall källare. Nåt jagi te alls kände under hela renoveringen. Men nu. Ser framför mej att vi får riva upp allt och göra om. Utföra ytterligare svindyra renoveringar. Vilket ger mej ekonomiångest. Allt känns bara fel och jag tänker vad har vi gjort?? Kommer dethär gå över eller vafan ska man göra?
 
Du kanske borde ha gått in på ett psykologforum istället :) Ibland kan det kännas som en katastrof med allt som "måste" göras och oro över mögel mm, men ta det lugnt! Allt kan inte vara fel! Ofta är det mindre detaljer som orsakar lukt och kanske räcker det med att förbättra ventilationen? Dessutom påverkar väderleken en källare oerhört! Jag minns när vi hade köpt vårt renoveringsobjekt med möglig källare och hade rivit ut det mesta och sommaren kom med strax över 100 % fuktighet i källarluften. Det kondenserade på vissa ytor, så det var riktigt illa. Efter ett par veckor med denna väderlek (extremt varmt och fuktigt ute) så ändrades vädret och allt blev normalt i källaren. Att vi hade fått ut plastmattan som varit limmad mot betongen (som inte var korrekt dränerad) gjorde det hela inte sämre heller ;) Har det varit bra luft under vintern kan det upplevas fuktigt på sommaren.

Har ni nyss renoverat kan det finnas kvar lukter mm som bara behöver tid på sig att försvinna.

Har ni renoverat själva eller anlitat firmor för det? Firmor måste ta ansvar för fel utfört arbete, så då kan ni bara luta er tillbaka och titta på när de rättar till eventuella fel. Ja, det blir ju en del administration och kanske övertalning i det hela, men i teorin är det ju så det ska gå till.

Återkom med specifika frågor. Det är inte lätt att svara på löst hållna beskrivningar som författats under panikattacker, men det finns många här som gärna hjälper till.

/Fredrik
 
  • Gilla
DorisDoris och 1 till
  • Laddar…
Välkommen till huslivet :D
 
  • Gilla
DorisDoris
  • Laddar…
BirgitS
Ett sätt att lindra ångest kan ju vara att ta reda på mer fakta, i detta fall då fakta om era renoveringar och lukter i huset. Har ni någon bekant som kan mycket om hus och som kan komma och titta på vad ni har gjort?
Eller kanske ta dit en besiktningsman?
Även om det kostar några tusenlappar kanske det är värt det för att bli av med en del ångest.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Jaaa var hittar man ett psykologiforum?? :cool: Jag vet.. Jag är lite neurotisk ibland.
Vi gjorde en konditionsgranskning innan köpet. Källaren hade lite fukt, men ska den bara användas som kallkällare behövdes inga direkta åtgärder. Vi ska och har påbörjat slita ut pladtmattan på väggarna i det gamla tvättrummet (y) troligen behövs ventilationen förbättras.
På vinden finns ett sommarum som vi tilläggsisolerat så sonen bor där. Resten av vi den är gammal kall vind. Där var ventilationen otillräcklig sa besiktningsmannen. Men inga skador. Men bör förbättras. Vi har inte gjort nåt mer än satt i en tilluftsventil i sonens rum. Men de måste väl göras nåt antar jag. Vad vet jag inte. :sweat:
Vi har tilläggsisomerat 2,5 ytterväggar och 3 innerväggar i andra våningen. 50 mm glasull, ångbromspapp och gips. Ångbromsen efter besiktninsmannens order. Men är livrädd att vår tilläggsisolering gjort huset för tätt och att de ska göra så fukt samlas i väggarna. Vet att glasull inte är de bästa... Men besiktningsmannen sa att 50 mm är så lite så det borde inte vara nån fara. Tilläggsventiler i alla sovrum och vardagsrum. Självdrag. Men paxfläkt i badrum och köksfläkten i köket. Jag går här och väntar på en katastrof.
 
Staffans2000
D DorisDoris skrev:
Jag går här och väntar på en katastrof.
Hoppas du har tålamod, för väntan kan bli lång.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Hoppas du har tålamod, för väntan kan bli lång.
Hoppas du har rätt :p
 
Håller med ovan om att vädra mer specifika frågor och inte bara din allmänna ångest över att allt kan vara fel:)
Har lite undringar över var du menar att huset kanske har blivit alltför tätt? Väggar ska vara helt täta med ångspärr medan inneluft ledigt ska kunna ventileras ut via kontrollerade vägar som fläkt o. dyl. Och var har du hört att glasull inte skulle vara ett bra isoleringsmaterial?
 
Cruzze Cruzze skrev:
Håller med ovan om att vädra mer specifika frågor och inte bara din allmänna ångest över att allt kan vara fel:)
Har lite undringar över var du menar att huset kanske har blivit alltför tätt? Väggar ska vara helt täta med ångspärr medan inneluft ledigt ska kunna ventileras ut via kontrollerade vägar som fläkt o. dyl. Och var har du hört att glasull inte skulle vara ett bra isoleringsmaterial?
Gamla hus skall andas har maan ju alltid hört. Och att tilläggsisolera innifrån har jag i efterhand förstått kan vara en risk för att man flyttar punkten i väggen där varmt möter kallt och de uppstår ånga? Glasull är tydligen dåligt med tanke på att den inte binder fukt? Eller alltså... Typ som cellulosa som torkar om den blir fuktig. De gör inte glasull? Vi har inte ångspärr.. Snarare ångbroms. Och de var besiktningsmannen som rekomenderade det.
 
Jag har väl försökt spy ur mej mer specifika frågor i andra forumgrupper och fått varierande svar.. Inget har direkt lugnat mej :p snarare gjort mej mer förrvirrad. Ärligt ska jag säga att jag inte visste att man skall vara näst intill ingenjör för att renovera ett hus. Jag menar.. Folk renoverar hela tiden.. De måste ju gå fel hur många gånger som hellst när man läser om allt man borde veta innan man äns tänker tanken.
 
D DorisDoris skrev:
Jag har väl försökt spy ur mej mer specifika frågor i andra forumgrupper och fått varierande svar.. Inget har direkt lugnat mej :p snarare gjort mej mer förrvirrad. Ärligt ska jag säga att jag inte visste att man skall vara näst intill ingenjör för att renovera ett hus. Jag menar.. Folk renoverar hela tiden.. De måste ju gå fel hur många gånger som hellst när man läser om allt man borde veta innan man äns tänker tanken.
Nej det är nog snarare att det är ingen rocket science om man tänker efter :)
Jag tycker du oroar dig i onödan.
Lev väl ☀️
 
  • Gilla
DorisDoris
  • Laddar…
D DorisDoris skrev:
Gamla hus skall andas har maan ju alltid hört. Och att tilläggsisolera innifrån har jag i efterhand förstått kan vara en risk för att man flyttar punkten i väggen där varmt möter kallt och de uppstår ånga? Glasull är tydligen dåligt med tanke på att den inte binder fukt? Eller alltså... Typ som cellulosa som torkar om den blir fuktig. De gör inte glasull? Vi har inte ångspärr.. Snarare ångbroms. Och de var besiktningsmannen som rekomenderade det.
Det är långt ifrån raketvetenskap och vad som är bästa lösningen skiljer sig förstås åt beroende på hur huset är konstruerat och vad det finns för typer av fukt och där mitt svar också var vinklat p.g.a för lite info. Det är nog också därför du fått svar som gjort dig förvirrad. Själv skulle jag kontakta en byggnadsingenjör för att reda ut det hela om det finns problem eller inte. Er besiktningsman eller kommunen har säkert kontakter och även om det inte är helt gratis så kan man se det som en investering i sitt eget välbefinnande:) Inte kul att oroa sig, men det här kommer ni att fixa till!
 
Gamla hus ska inte alls "andas", det är rent trams. Däremot ska man alltid fundera över hur man bygger med avseende på kondensationspunkt m.m. De allra flesta bekymmer med fukt löser man med kontrollerad ventilation.
 
D DorisDoris skrev:
Gamla hus skall andas har maan ju alltid hört. Och att tilläggsisolera innifrån har jag i efterhand förstått kan vara en risk för att man flyttar punkten i väggen där varmt möter kallt och de uppstår ånga? Glasull är tydligen dåligt med tanke på att den inte binder fukt? Eller alltså... Typ som cellulosa som torkar om den blir fuktig. De gör inte glasull? Vi har inte ångspärr.. Snarare ångbroms. Och de var besiktningsmannen som rekomenderade det.
Det du söker är kondensationspunkt. Ta (för att illustrera kondensationspunktsbegreppet) en helt otät vägg med t.ex. omålad vävtapet innerst, isolering emellan och sedan väv på utsidan. Tänk dig en riktigt kall vinterdag, säg -20 C och komplett torr luft ute. Inne har du just duschat och håller på att koka grönkål till hela släkten med risgrynsgröten på den andra plattan. Dessutom har ni övat juldanserna och transpirerat en hel del. Du har extremt fuktig luft inomhus och + 20 C. Kall luft kan inte binda lika mycket fukt så om du tar en plastpåse med inomhusluft och stoppar i kylen så kommer den att bli blöt på insidan. Ångan har kondenserat. I din vägg har du en temperatur som är 20 C på insidan och -20 på utsidan. i mitten är det +/- 0. Den fuktiga inomhusluften kommer att gå in i väggen och blandas med den kalla utomhusluften. En bit in i väggen (beroende på exakt fuktighet, väggens konstruktion mm) kommer luften att vara så kall att fukten kondenserar och bildar vattendroppar. Detta kommer att ske i en zon som kan vara ganska bred i detta fall. Tänk dig nu att du sätter en plastfolie på insidan av din vägg. Den hindrar din grönkålsånga från att nå isoleringen och kondenseras. Den luft som finns i väggen är torr vinterluft som kommer att värmas allt mer allt eftersom den närmar sig den varma sidan. Idealt har du helt stillastående luft därinne och det är bara fukten som utjämnas hela tiden inuti isoleringen. Nu kommer väggen att vara fri från kondenserad fukt och inte utsatt för risk för mögel p.g.a. detta.

I en riktig vägg har man ju inte bara isolering och väv, men ovanstående var ju bara en illustration. I verkligheten har du fasad, vindskyddspapp (fukttransparent), stomme, isolering (kanske, om man inte har lättbetong och tegel som vi) och någon typ av innervägg. Förhoppningsvis finns en fuktspärr.

Finns ingen fuktspärr kan du isolera hur mycket du vill på insidan och sedan ta en fuktspärr innerst och sedan ODF och gips eller vad du nu vill ha. Finns en tidigare fuktspärr kan du inte lägga till en till, det är DÅ det blir fel. Då har du stängt in en luftvolym som inte kan utjämna fuktigheten och inte cirkulera alls.

Ångbroms har jag aldrig hört, men jag är ingen byggare heller. Om den bromsar fukten åt båda håll kommer det att vara lika fuktigt innanför den som utanför den ibland (efter en tid) och risken för kondensation finns där med eller utan broms. Få nu inte panik utan fundera över hur resten av väggen ser ut. Vet du det? Vet du om det finns en ångspärr? Är det original från 1950 kan jag nästan garantera att det inte finns. Finns det inte så är risken ändå liten om du bara isolerat 50 mm. Å andra sidan tillför så lite isolering inte så mycket.

Glasfiber är utmärkt som isolering. Ta träspån istället så kommer den visserligen att kunna accumulera fukt under fuktiga perioder och torka under torra, men gör man rätt fungerar glasfiber bättre (bättre isolervärde) och om det skulle komma fukt i den kortvarigt (t.ex. läckage) förstörs den inte som spånet kan göra.

/Fredrik
 
T term skrev:
Gamla hus ska inte alls "andas", det är rent trams. Däremot ska man alltid fundera över hur man bygger med avseende på kondensationspunkt m.m. De allra flesta bekymmer med fukt löser man med kontrollerad ventilation.
Exakt! Sätt in 3-glas och täta runt. Glöm bara inte ventilationen när du håller på. Att ha otäta fönster kostar energi och karmarna kan ruttna p.g.a. luftutbytet (kondensationspunkten igen!). Ventilera när och så mycket det behövs och låt inte glipor i fönstren kosta egergi!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.