Jag har en murstock som går upp i anslutning till vårt sovrum, på nedervåningen så finns en öppen spis men nu skulle jag även vilja mura upp en i vårt sovrum och sätta i en insats. Vet ni vad det kostar ca att mura upp en öppen spis. Vad insatserna kostar har jag ganska bra koll på.

 
Det första du ska göra är att ta ett snack med en sotare. Eftersom du kommer att ha två eldstäder kopplat till samma rökkanal (har att göra med dimensionen på rökkanalen). Om du kan, och om du kan, vilken effekt mm.

Därefter, är det och kika på kostnaderna för uppmurning, men vad det kommer att kosta har ju göra med konstruktionen på uppmurningen, fundament, brandsäkra och den input du har fått från sotarn.
 
Jag ser inte att du ska ha två eldstäder på samma rökkanal, dock i samma murverk vilket är helt ok. Du får inte ha två eldstäder på samma pipa, det finns nog ingen normalt funtad sotare som godkänner det.
Leta först uppe en ledig pipa som ligger bra till nere i huset, ska du ha en insats går även en liten halvstenspipa bra, det är vanliga öppna spisar som kräver stora rökkanaler. Vidare bör du provtrycka denna pipa innan du börjar på att mura upp en spis, reparation av rökkanaler i efterhand blir mkt omständligt jämfört med innan. Är skorstenen hyfsat rak och du någorlunda händig fixar du det billigast själv med ett insatsrör, till en normal kassett typ keddy räcker ett 110mm rör bra om skorsten inte är väldigt låg . Detta anslutes direkt på kassetten. Att dra upp en murning kring denna är svårt att räkna på, det beror mkt på hur du vill ha det med former osv. Viktigast att tänka på är att konvektionsluften inte kommer upp mott innertaket i spisen, då brinner det till slut, dessa "hemgjorda" murspisar är överrepresenterade i eldstadsrelaterade bränder. Täta av helt och gjut ovanför gallret! En gissning på priset är 15-25 tusen och uppåt. Eller om du hittar en svartarbetande murargubbe kanske du klarar dig på 5000.
Good luck
 
vitabergspredikan skrev:
Jag ser inte att du ska ha två eldstäder på samma rökkanal, dock i samma murverk vilket är helt ok. Du får inte ha två eldstäder på samma pipa, det finns nog ingen normalt funtad sotare som godkänner det.
Leta först uppe en ledig pipa som ligger bra till nere i huset, ska du ha en insats går även en liten halvstenspipa bra, det är vanliga öppna spisar som kräver stora rökkanaler. Vidare bör du provtrycka denna pipa innan du börjar på att mura upp en spis, reparation av rökkanaler i efterhand blir mkt omständligt jämfört med innan. Är skorstenen hyfsat rak och du någorlunda händig fixar du det billigast själv med ett insatsrör, till en normal kassett typ keddy räcker ett 110mm rör bra om skorsten inte är väldigt låg . Detta anslutes direkt på kassetten. Att dra upp en murning kring denna är svårt att räkna på, det beror mkt på hur du vill ha det med former osv. Viktigast att tänka på är att konvektionsluften inte kommer upp mott innertaket i spisen, då brinner det till slut, dessa "hemgjorda" murspisar är överrepresenterade i eldstadsrelaterade bränder. Täta av helt och gjut ovanför gallret! En gissning på priset är 15-25 tusen och uppåt. Eller om du hittar en svartarbetande murargubbe kanske du klarar dig på 5000.
Good luck
Bra svar på konstruktion, funderade lite själv.

Men, det är fullt möjligt , jag har själv sett fall där det används två eldstäder kopplade till samma rökkanal. Både äldre och nyare byggen (och är givetvis godkända. Det kan omöjligt finnas onormalt många onomralt funtade sotare ;)) har fått förklarat för mig att det hänger på dimensioneringen och effekt.

Men vet även om en villa, där de skulle använda samma rökkanal, men fick ändra till två och detta hade göra med dimensioneringen.

Är därför lite konfys över ditt svar. Du får gärna utveckla vidare, är personligen rätt nyfiken. Eftersom det måste på något sätt finnas någon form av "gräns".


 
-ska försöka,,, alltså, det finns skorstenar som är typade för fler än en eldstad, både i plåt och sten, men den springande punkten är anslutningen, där hittar du ingen typad lösning. Det är inga större problem att få god funktion i en pipa med två eldstäder, utan det är den dagen du får soteld som problemet kommer. Vissa sotare släpper det tack vare att det finns ett typgodkännande på skorstenen ( om vi talar nya objekt ), och tänker därmed inte längre än näsan räcker. Sen att det finns i butiker som säljer eldstäder skorstenar med en jäkla massa eldstäder kopplade till får väl anses som undantaget som bekräftar regeln.
Om man nu tvunget vill ha det på det viset bör man leta rätt på en sotare som godkänner detta och i förväg få lösningen godkänd. Värt att tänka på är att helt täta spjäll finns inte, och är det för mkt skillnad i tryck mellan våningsplanen kan lätt en go doft leta sig igenom.
Hoppas de blev lite klarare...
 
Några regler måste vällan finnas för hur många eldstäder man får ha anslutna till  samma rök kanal?? Vi rev en av de gamla murstockarna i vårt hus (1864) då vår Polske hantverkare inte rekomenderade att renorvera då den var för dålig. När sotaren skulle titta på den "nya" skortenen sa han att den var att betrakta som renorverad och fick följa de gamla reglerna som tillät att fler än en eldstad är ansluten till samma rök kanal (vi behöll vedspisen och bakugnen i köket, stenarna från den gamla skorstenen blev en fin vägg vid trappan till andra våningen, även den inmurad i den "nya" skortenen). Däremot fick vi INTE godkänt att ha samma rökkanal till täljstenskamminen och pannan i garaget, detta pga att den var nybyggd och då gäller nya betämelser. Vår Polske vänn får mura om....
Har en bekant som byggt i stockholms skärgård, där behövs inga tillstånd eller besiktningar av sotare över huvud taget enligt uppgift. ??? :-? ::)
B.H
 
Förr i världen vad det samma folk som flådde hästar och avrättade folk som skötte sotningen..
Finns mycket utrymme för godtycke, + en massa gamla gubbar som inte fattar nåt om vad dom håller på med.
 
Jag skulle börja med att kontrollera hur mycket jag behöver bygga om för att bjälklaget på övervåningen ska klara en murad spis. Om du har ett vanligt bjälklag av trä så är det säkert inte dimensionerat för en murad spis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.