Mac_attack
Tjo!

Någon som kan hjälpa mig med placering av spotlights i badrum?
Hur många och hur kan/bör de placeras för bra allmänljus?

Ovanför kommoden kommer spegel med infälld belysning sitta:
https://www.svedbergs.se/products/badrumsmobler/overdelar-och-speglar/sober-80-119112/

Tips på lämplig spotlight-produkt tas tacksamt emot! :)

Ritning av ett badrum med måttangivelser, inkluderar duschhörna, toalett och handfat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Jag tror att 2 eller 3 blir lagom beroende om det är normalt att belysningen ovanför handfatet är tänd eller inte. En bit innanför dörren så att den lyser in i utrymmet till vänster om toaletten (få bra städljus där) och sen en borta vid duschen, samt då möjligen en mellan de två.

P.S. Är det inte lite väl trångt till höger om toaletten för att komma åt att städa där?
 
Mac_attack
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tror att 2 eller 3 blir lagom beroende om det är normalt att belysningen ovanför handfatet är tänd eller inte. En bit innanför dörren så att den lyser in i utrymmet till vänster om toaletten (få bra städljus där) och sen en borta vid duschen, samt då möjligen en mellan de två.

P.S. Är det inte lite väl trångt till höger om toaletten för att komma åt att städa där?
Tack, finns det någon tumregel för antal spottar? Vilken spridning på ljuset tänker du dig då?

Kan hålla med om att det är lite tight. Renovering där stambytet behåller tidigare rörs placering. Kanske kan justeras något, ska se efter.
 
BirgitS
Hide-a-lite har en bra guide för privatpersoner på sin webbplats, med exempel på placering och spottar som man sen kan slå upp för att se spridningsvinklar och ljusstyrka. Deras rekommendation är en spott per 1,5 kvm golvyta i badrum och att man kan minska ner det om man ersätter spottar med annan belysning, typ spegelbelysning. Men för bra allmänbelysning bör man välja stor spridningsvinkel för med liten får man mest en upplyst fläck i golvet.

En tumregel är att toaletten behöver ett utrymme på 80 cm och där den då placeras i mitten. Vi har 75 cm på vår gästtoalett med toaletten lite mer åt ena hållet och det är lite besvärligt att städa på ena sidan, men visst går det.
 
  • Gilla
Mac_attack
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.