Hej,

Är i planeringsstadiet av ett trädäck.

Förutsättningarna:
  • Huset står på en kulle med en höjdskillnad på 110 cm jämfört med trädgården. Tanken är att kullen ska byggas in genom trädäcket. Ytan det rör sig om är 14x4m
  • Huset är 10m brett, men trädäcket ska gå förbi huset ytterligare 4m - därför har jag tänkt mig att sätta plintar (markskruv via slutagräv) så nära huset som möjligt. Tanken är tre rader med plintar och åtta plintar per rad.
Frågor:
  • Hur fäster jag bäst bärlinorna i min flytande altan? Det kommer bli för trångt att skruva från hussidan till. Kan jag skruva via stople och in i bärlinan?
  • Jag vill ha trall så nära fasad som möjligt, vad är bästa sättet utifrån att jag inte har en bärlina fäst i fasaden?
  • Eller ska/kan man lägga skruvreglarna ovanpå de tre bärlinorna jag har och på så sätt komma in närmst fasaden?
Stort tack på förhand!
 
J
Hej! Får se om jag förstår frågorna. Säg att du har plintar 40cm från husgrunden. Där sätter du stolpar (säg 2st 45x95) och lägger i bärlinan. Bärlinan fästs i stolparna och det går ju exakt bra lika bra att göra "utifrån" som att lägga och fästa bärlinan inifrån.

Överhäng tycker jag är snyggast att ha även längst ut. Dessutom blir då avståndet mellan bärlinorna kortare, vilket går att man kanske kan gå ner i dimension på spikreglar eller iaf få det mer stabilt.

Spikreglarna som du ställer ovanpå bärlinorna låter du gå in så nära fasaden du vill. 40cm överhäng är inga problem alls för normala reglar.
 
  • Gilla
kajsson
  • Laddar…
K kajsson skrev:
Jag vill ha trall så nära fasad som möjligt, vad är bästa sättet utifrån att jag inte har en bärlina fäst i fasaden?
Hur ser fasaden ut? Liggande/stående/lockläkt...?
 
J Jotsat skrev:
...Där sätter du stolpar (säg 2st 45x95) och lägger i bärlinan.
Tack Jotsat, precis så!

När du skriver 2 st 45x95 hur menar du då? Jag hade tänkt 95x95 men ska jag köra på två "halvor" och göra den ena kortare för att fästa bärlinan omlott där?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Hur ser fasaden ut? Liggande/stående/lockläkt...?
Det är en teglad fasad
 
J
K kajsson skrev:
Tack Jotsat, precis så!

När du skriver 2 st 45x95 hur menar du då? Jag hade tänkt 95x95 men ska jag köra på två "halvor" och göra den ena kortare för att fästa bärlinan omlott där?
Det spelar ingen roll om du jackar ur en 95x95 eller kör 2st 45x95 där den ena är längre än den andra. Oavsett behöver du ju inte skruva inifrån väggen, jacket lägger du utåt och skruvar utifrån
 
J Jotsat skrev:
Det spelar ingen roll om du jackar ur en 95x95 eller kör 2st 45x95 där den ena är längre än den andra. Oavsett behöver du ju inte skruva inifrån väggen, jacket lägger du utåt och skruvar utifrån
Kanon, så blir det! Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.