Vi är nyblivna husägare och i veckan var jag uppe på vinden efter ett kraftigare skyfall bara för att kolla läget.

Då upptäckte jag det här:
Övergiven vind med isoleringsmaterial och potentiella bon invid träbjälkar under takbrädorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vind med isolering och misstänkta bon: ett större till vänster och mindre till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En större "boll" till vänster och ett par mindre till höger om den.

Min första tanke är att det är någon form av bon, men vad för några eller hur gamla/fräscha de är vet jag ej.

Är detta något man bör vara orolig för?
Kan detta tyda på andra problem på vinden?

Sen ser man precis till höger om den större "bollen" att taket har flisat sig. Kan det bero på ett äldre bo som hängt där?

Min plan de närmaste dagarna är att försöka få väck dem. Då de är längst in (ut?) där taket möter ytterväggen är de rätt otillgängliga så jag ska införskaffa en håv och försöka fånga upp dem och få mer dem i en sopsäck.

Någon som har något bättre förslag?
Tända eld på huset är inget alternativ.

Vänligen,
Niko
 
Det ser ut som getingbon. Ta bort dem på vintern när getingarna är djupfrysta.
 
  • Gilla
nerdybynature
  • Laddar…
j.f.s
Kolla din hemförsäkring. Ofta är det gratis att ta bort getingbon i hus och garage. Jag ringde mitt bolag (Länsförsäkringar)förra sommaren och försäkringsbolaget stod för fiolerna när Anticimex var här och sprutade gift. Ingen självrisk heller!
 
  • Gilla
nerdybynature
  • Laddar…
Ingen fara, de flesta är nog äldre tomma. Enklast är att ta dem till vintern när du inte riskerar bli stucken. Har du rensat är de sen lättare och se när ny kommer till.
Själv har jag skruvat fast en glaslåda på en lång pinne, då kan man lätt skrapa ner dem.
 
  • Gilla
nerdybynature
  • Laddar…
Läste i Expressen (!) att getingar ska man vara rädd om.Och ett och annat stick botar dina ev. ledbesvär, sägs det. Mina bon får vara i år oxå.
 
  • Gilla
nerdybynature
  • Laddar…
KristinaRT
Om de är bebodda just nu märker du det - det kommer getingar och rör sig in och ut hela tiden. Ser du inga på 5 min dagtid är bona säkert tomma!
Det ser ut som det är öppet ut i under taket ungefär i mitten. Säkert där de går in på vinden och ett enkelt tips är att sätta nät där.

Det längst till vänster ser ut som bålgetingar, de är snälla och nyttiga, men kanske inte på vinden... övriga ser ut som vanliga getingbon.
 
  • Gilla
nerdybynature
  • Laddar…
Getingbon.
Tar du bort dom kommer det byggas nytt nästa säsong.
Jag har hängt upp 2st fake getingbon på vinden.
Nästan lika stora som en fotboll, efter det har inga getingar vilja bygga nya bon för dom vill sällan bygga en koja vid ett slott.
Fick ett tips av en bi och geting kunnig att drottning kan övervintra på vinden i isoleringen så man kunde kolla i närheten men har aldrig hittat nått.
Men som sagt getingarna bygger inga nya bon sen jag satte dit fake bollarna :)
 
  • Gilla
Roland Staaf och 1 till
  • Laddar…
Jag rev ner ett getingbo igår kväll och skall fortsätta sanera idag. Det satt på insidan av vindsluckan och var full av aktivitet, med getingar som flög till och ifrån. Där får det inte vara: om det skulle bli något fel på FTX-fläkten under sommaren, måste vi kunna ta oss dit obehindrat. Getingbon på oförargliga ställen bryr jag mig däremot inte om.
Det allra bästa är förstås att leta efter nybyggda getingbon under våren. Då går det bra att bara riva ner dem om de inte är större än en pingisboll, trampa på dem och/eller lägga dem i en plastpåse.
 
Redigerat:
  • Gilla
nerdybynature
  • Laddar…
@Nyfniken @topmount @KristinaRT
Jag har inte märkt av någon aktivitet överhuvudtaget. Varken runt bona eller runt huset.
Du har rätt, Kristina, där är en öppning precis under taket. Någon form av ventilation misstänker jag eftersom det finns fler runt huset. Alla öppningar är täckta med insektsnät. Men just denna öppning har haft en glipa i sitt nät som jag täppt till nyligen.
Troligtvis den vägen de har kommit in tidigare.

@j.f.s
Bra tips! Ska kolla om Folksam har något liknande!

@TheGame
Kan man låta ett tomt bo hänga kvar? Eller bör man bara ta väck det och hänga upp egna bollar istället?

@Cider
Ja, vi planerar också att installera FTX på vinden och vill ogärna behöva klä oss i biodlar-utstyrsel för att undersöka vinden :D
 
nerdybynature nerdybynature skrev:
@Nyfniken @topmount @KristinaRT
Jag har inte märkt av någon aktivitet överhuvudtaget. Varken runt bona eller runt huset.
Du har rätt, Kristina, där är en öppning precis under taket. Någon form av ventilation misstänker jag eftersom det finns fler runt huset. Alla öppningar är täckta med insektsnät. Men just denna öppning har haft en glipa i sitt nät som jag täppt till nyligen.
Troligtvis den vägen de har kommit in tidigare.

@j.f.s
Bra tips! Ska kolla om Folksam har något liknande!

@TheGame
Kan man låta ett tomt bo hänga kvar? Eller bör man bara ta väck det och hänga upp egna bollar istället?

@Cider
Ja, vi planerar också att installera FTX på vinden och vill ogärna behöva klä oss i biodlar-utstyrsel för att undersöka vinden :D
Spelar nog äringen roll om det ingen aktivitet så är det gamla bon.
Som sagt fake bona köpte jag på Jula och dom motsvarar väll ett stort bo så då är det mindre chans getingarna vill bygga nytt i närheten.
Och då hade jag verkligen ny geting invasion stort sett varje sommar även fast dom inte var besvärliga, förutom sensommaren då dom verkar bli på fyllan :D
 
  • Gilla
nerdybynature
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.