Hej.

Idag har jag en pool på 11000 L. En värmare som ska vara kompatibel med upp till 17000 L-pooler. Nu är frågan vad jag ska köpa för pump. Har kikat på en sandfilterpump med en vattenflödeshastighet på 3 785 l/tim (1 000 gal./tim), vilket är vad värmaren klarar av också. Med dom sakerna i åtanke - pumpens kapacitet mot poolens storlek, värmarens kapacitet gentemot pump och poolstorlek - finns det någon aspekt jag kan ha missat? Något att tänka på? Är väldigt ny på området som ni förstår...

Sen en liten fråga till. Poolen har stått halvfylld med vatten i hela vintern utan skydd, så den är rejält skitig nu. Tänkte därför köpa en pooldamsugare, kanske något i stil med den på bilden. Är den modellen ok?:

Pooldammsugare av märket vidaXL med röd och svart bas och vit slangsats för poolrengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om jag har fattat det rätt så suger den med hjälp av pumpen, via skimmern. Vi skulle dock vilja rengöra poolen innan vi tillsätter nytt vatten (vi får köpa vatten från en firma). Så frågan är om det ens är möjligt? Att dammsuga utan att först fylla upp poolen.


Många frågor, men jag hoppas att någon där ute orkat läsa igenom och har lite tips att ge mig. Tack på förhand!
 
Vi brukar tömma helt på våren, skrubba insidan å sen fylla på. Damsugaren tar bara det lösa. (Ovanjordspool)
 
john68 john68 skrev:
Vi brukar tömma helt på våren, skrubba insidan å sen fylla på. Damsugaren tar bara det lösa. (Ovanjordspool)
Vi har läst att man inte behöver tömma längre ner än under inloppet över vintern. Vilket gynnar oss, annars får vi ta hit två tankbilar på våren och det blir dubbelt så dyrt. Att det är så extremt smutsigt i år beror nog mycket på att vi inte haft något skyddsöverdrag på. Slarvigt.
 
Daniel Hagsten Daniel Hagsten skrev:
Vi har läst att man inte behöver tömma längre ner än under inloppet över vintern. Vilket gynnar oss, annars får vi ta hit två tankbilar på våren och det blir dubbelt så dyrt. Att det är så extremt smutsigt i år beror nog mycket på att vi inte haft något skyddsöverdrag på. Slarvigt.
Helt rätt. Ni ska inte tömma mer annars kolappsar den på vintern men det funkar på våren. Ok, förstår att ni inte har möjlighet med kranvatten. Vi fyller ca 20 tror jag. 0,75 i timmen cirka. Dessutom betalar vi bara 4 kr kbm för det. Perfekt Vättervatten!
 
  • Gilla
Daniel Hagsten
  • Laddar…
H
Jag tömde bara ur lite vatten i vinter.
La presenning över.
Så i vår dammsugare jag ut löv och skit.
Fyllde upp med vatten i vår och körde igång pumpen.
Chock klor i sen är det full badning nu.
Kör poolrobot när vi inte badar
 
  • Gilla
Daniel Hagsten och 1 till
  • Laddar…
Jag har chockklorat 3 ggr nu, fortfarande grönt vatten. PH ligger bra enligt mätsticka, men klorvärde 0? Köpte nytt chockklor idag, hoppas det funkar. 20 kubik vatten. Lät allt vatten vara kvar under vintern, har dammsugit flera ggr.
 
H
Hade klart fint vatten.
Men klart man måste ju köra igång pumpen och chock klora innan det blir för varmt så det blir grönt vatten.
Körde pump till innan minus i höst sen körde jag igång i april igen.
 
Tack för all respons. Hade kanske hoppats på lite mer raka svar på mina frågor. Är den typenav dammsugare bra?, kan man isf använda den med en halvfull pool? Eller bör jag satsa på en annan dammsugare? Köper dock ingen för tjugo papp. Övriga tips vad gäller pool/pump/värmare/dammsugare mottages också tacksamt.
 
Jag har ingen erfarenhet men har valt bort den på grund av att sandfilterpumpen, jag har en liknande, kanske är i minsta laget? Har provat en enklare modell som inte funka alls. Tyvärr inget bättre svar.
 
H
Jag hade hellre köpt en poolrobot.
Då behöver man inte sköta den utan den tassar runt själv.
 
Vad är det för sorts pool och värmare du har, bara så att man förstår ambitionsnivån?
 
Jag köpte en sådan här poolrobot förra sommaren, men då från Byggmax. Där verkar den inte finnas kvar längre.
Den funkar bra och tuffar på.
https://outl1.se/poolrobot-mia
 
  • Gilla
Daniel Hagsten
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Vad är det för sorts pool och värmare du har, bara så att man förstår ambitionsnivån?
Jo, mer/bättre info ger bättre svar..
Enklast och billigast en slang med lock som passar i bräddavloppet och en ”sugborste” i andra änden.
Bra pumpkapacitet ger en bra dammsugning.
(Damm med vatten i alltså)
Poolrengöringstillbehör med sugslang och sugborste på trätrall bredvid ett poolbräddavlopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Daniel Hagsten
  • Laddar…
Nu är väl modellen som TS frågar om, också en slags robot, den "hoppar" ju själv runt poolen och dammsuger (dock inga borstar eller annat för att få lös skit och alger som sitter fast). Har sett videos på liknande modeller och de verkar ju funka.

På frågan om det går att dammsuga en halvfull pool så är väl frågan generellt nej, eftersom de bygger på att använda poolpumpens vattenflöde. I teorin skulle det ju gå om du kan fylla och avlufta hela rörsystemet från dammsugarmunstycke till pump utan att fylla över utloppet, men tror det är svårt.
 
  • Gilla
Daniel Hagsten
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Vad är det för sorts pool och värmare du har, bara så att man förstår ambitionsnivån?
Helt rätt, här kommer mer info. Jag har allt, utom sandfilterpumpen, det är den jag funderar på att köpa.

Grå poolvärmare av märket Bestway med anslutningsslangar och digital display.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Poolutrustning bestående av sandfilterpump och anslutna rör placerade på gräs bredvid en pool.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppblåsbar ovanmarkspool märkt 'Bestway Hydrium Pool' utan sandfilterpump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Specifikationslista för en pool med tillbehör som visar mått och detaljer som färg, kapacitet och material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.