Jag har ett spabad stående på uppfarten som ska in i trädgården. Det står på lastpallar i 2 pallars höjd idag.

Men det är för brett för att komma mellan hus och garage ! Hur reser man lämpligen upp det på högkant ? Det är dels tungt (300 kg) - även om ju inte all vikt blir på ena sidan - men också 2 meter högt ! Jag kan inte komma på ett bra sätt att lösa det...
 
Vi lyfte in med kranbil hos mina föräldrar tog 45 minuter så var allt klart, vill minnas den lyfte 20-30 meter
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
H
Vi hade badet på släpkärra stående.
Sen la vi det ned på plats.
Var ett par goda grannar som lyfte
 
Jag vinschade upp vårat på högkant, gick hur smidigt som helst.
 
Sammy_j Sammy_j skrev:
Vi lyfte in med kranbil hos mina föräldrar tog 45 minuter så var allt klart, vill minnas den lyfte 20-30 meter
Jo, så kan man ju göra men jag har ingen kranbil och ska man hyra en så räcker nog inte en 500-ing långt... :)
 
L Ludde76 skrev:
Jag vinschade upp vårat på högkant, gick hur smidigt som helst.
Fäster du då vinschen i något på hög höjd och fäster viren i övre regeln på "andra sidan" ? Skiss av en vinsch fäst i en hög punkt med vajer som är fästad vid en regel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nej, vinschen satt på markhöjd. Mest bara för att det var en praktisk punkt att montera den på. Sen använde jag breda (50mm) spännband sista biten som gick över spabadet och ner mot den nedre kanten. Alltså inte som du ritade men det viktiga är att kolla hur badet är uppbyggd och välja det bästa alternativet. Sen satte jag ett stopp på motsvarande sida så att den inte kunde glida.
 
  • Gilla
Knetha
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.