Planerar att byta tak på mitt hus från 1964 till våren. Är i 1.5 plan, trästomme, tegelfasad och gavlar med träpanel. Hela huset är dåligt isolerat men det är övervåningen som är där jag kan få nån effekt och samtidigt till en rimlig kostnad genom att passa på att isolera när jag byter taket.

Beskrivning: Takstolar är 150mm och det finns ca 100-120mm isolering mellan innertak och råspont i snedtaket (resten luftning). På kallvinden har nån skojarfirma isolerat för 20 år sen genom att kasta in ett lass rockwoolplattor utan nån direkt idé och tanke. Ganska stora sidovindar som jag tänker utnyttja, typ 100mm isolering i vägg mot kattvindar men illa gjort det med och drar kallt på vintern..

Planen är att bygga om övervåningen och utnyttja mer av sidovindarna för ökad golvyta. Tänker därför ta bort väggarna mot sidovind och isolera takstolar fullt ut mot insida av råspont. Sätter sen ny oisolerad innervägg mot det som blir kvara av sidovindarna. Kallvinden byggs om till klimatvind med motsvarande isolering på insidan men jag behåller snedtaket som det är inkl. tomrum från gamla luftningen. När vi rivit yttertak tänkte jag lägga på en 45x120 eller 45x145 utanpå gamla råsponten, sen 20-30 mm luftning, nytt lager spont utanpå och sen papp och pannor.

Planerar att sätta in FTX samtidigt för att få bättre ventilation då gamla självdraget fungerar illa pga fjärrvärme. Dock ämne för annan tråd.


Frågor:
-Är detta en bra idé eller har jag tänkt fel någonstans?
-Hur ska jag göra på bästa sätt med ångspärr/broms, vindduk, etc? Kan av praktiska skäl inte lägga spärr längre in än gamla sponten, dvs svårt att hamna 1/3 in från varma sidan utan att fläska på med 300mm utvändigt. -Kanske OK att hamna mitt i eller vad skulle kunna hända? Med tanke på att det är gammalt hus kanske jag går på ångbroms då jag är lite skeptisk mot plast.

-Samma gäller för gavlarna där jag tänker sätta in nya fönster samt en extra 45x45 invändigt för att få lite tjockare vägg. Samma frågeställning där med rek. typ av ångspärr men där lämpligt monterad innanför liggande 45:an. Ny panel så det blir även vindduk på utsidan gavel.

OK, har någon gjort liknande arbete förut med utvändig isoering där gamla sponten behålls? Ev bättre lösningar eller kanske problem som jag inte tänkt på?

Har tänkt köra konventionella material och inte intresserad av lösning med Thermisol eller tyska frigolit-system. Det finns flera andra trådar om det här på forumet.
 
Både Isover och Paroc har byggt lågenergihus, där man byggt ett nytt tak utanpå det gamla, liknande det du beskriver. Kolla in deras projekt för idéer. Speciellt Renzero-projektet tycker jag är intressant. Det är en ombyggnad av ett 70-talshus till lågenergihus, 130 kwh/kvm till 25 kwh/kvm teoretiskt. Imponerande om det lever upp till det i praktiken.
Att bygga in råsponten kan vara lite känsligt eftersom trä gärna binder fukt. FTX är ju också en god idé för att minska fuktproblem i framtiden.


http://www.renzero.se/blog_9_10_2013.php

http://www.isover.se/tilläggsisoler...e/70-talshus+renoveras+till+lågenergistandard
 
Tack för tips. -Jag har faktiskt funderat på att lägga isoleringen korsvis som i Renzeroexemplet för att minimera köldbryggorna, kanske köra 2 st 45x90 reglar och sen sponten, inte fel. Vill inte höja taket för mycket då det inte är snyggt med för breda vindskivor så totalt 200 mm är nog max.
Dock osäker på ångspärren (alt broms) och hur den ska utformas. Ser inte att det går att ansluta mot vägg på nåt bra sätt då det är tegel utan isf bara att häfta på gamla sponten och sen samma sak på gavlarna.
 
Det där med vindskivorna går att lösa så att det ser bra ut. Som du skriver bör man lägga isoleringen så att köldbryggorna minskas.
I Renzero-projektet har de inte tagit bort råsponten, men samtidigt finns det ingen isolering på insidan vilket gör att råsponten hamnar på den varma sidan och utgör därför inget problem. Om du väljer att isolera taket på utsidan med 150 mm och har 150 mm på insidan kanske det inte är så bra med råsponten i mitten.

Det finns en film också: http://www.youtube.com/watch?v=9Vmzcf_c3Ag&feature=player_embedded
 
Jag skulle ha tagit bort råsponten också.....
 
Tja det skulle bli 145 mm på insidan och 180 mm utanpå spånten isf. Vid isolering av yttervägg är det ju ingen som tar bort gamla panelen och då kommer det inneslutna virket längre ut än i mitt fall..

Frågan är om jag vågar dra på en ångspärr utanpå spånt, en ångbroms eller helt enkelt bara köra på vindduk utanpå isoleringen?
 
Visst är det praxis att ta bort panelen vid tilläggsisolering? Att ha kvar panelen är i mina ögon fuskbygge.
 
Har studerat Renzero-projektet lite mer och det är nog inte fel för mitt hus. Tack för tipset FG! Lägger all isolering utvändigt vilket gör jobbet mycket enklare, inte kul att krypa invändigt och få dit isolering och skivor. Har varit orolig att vindskivorna skulle bli för breda men man kapar ju gamla råsponten jäms med reglarna på gaveln och går sen upp med panelen, dvs de blir inte bredare än idag...

Lite knepigare att få till takfoten kanske då mina takstolar går ned 150 mm i tegelfasaden. Vid vanlig träpanel hade det bara varit att kapa dem och fortsätta upp till de "nya takstolarna" men borde gå att bygga in takfoten och få det snyggt. Kan passa på och integrera fasadbelysning samtidigt. Med 120 + 195 får jag dit 315 mm isolering vilket bör förbättra både energiförbrukning och att man inte dör av värmeslag på sommaren.

Roade mig med att skissa lite i google sketchup på hur gaveln skulle se ut om jag körde enl. Renzero, dvs öka totalhöjden ca 400mm .
Gavel och vindskivor.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Läste även tråden om Monier Clima Comfort och även om det ser både intressant och smart ut på pappret så är ju inte lambda-värdet så mycket bättre än för konventionell isolering. Om jag förstått rätt ligger Clima Comfort på 0.022 W/mK att jämföra med den isolering jag använde i stugan med ett lambda på 0.033 W/mK (Knauf Ekobatt). Räknar man U-värde så får jag samma effekt med 150 mm ekobatt som 100mm PIR..
 
Hur gick det?
 
Det gick fint. Jag rev bort råsponten och isolerade de befintliga takstolarna. Satte ångspärr på insidan på vinden och ned till takfoten där jag slutade med plasten. Höjde sen takstolarna med en 195 mm, vindduk, ny råspont, papp, osv. Nya större takfönster blev det också.

Flyttade sidovindarna utåt och med den större bredden invändigt fick vi plats med ett extra sovrum. Lade in golv på gamla kallvinden (numera varm) och installerade FTX där uppe. Drog rören mellan takstolarna ned till sidovindarna när allt var öppet. Positivt också med bra förvaring på vinden.

Stor skillnad inomhus också efter takjobbet. Svalare på sommaren och varmare på vintern. Ventilerar vinden på sommaren med FTX:en vilket gör sitt till. Kapade ca 6000 kWh/år på fjärrvärmen. En massa slit var det men värt det nu när det är gjort.
 
  • Gilla
IRB1600 och 1 till
  • Laddar…
Hade du ångspärr i övriga delar av huset eller var det gammalt dvs "öppet" genom naturmaterial?
 
Jag avslutade ångspärren på kattvinden där ytterväggen börjar. Jag gjorde även om gavlarna invändigt och där sitter det ångspärr. Nedervåningen är original från 1964 och det är bara vindpapp i väggen. Finns ju inga möjligheter att få med ångspärr i yttervägg utan drastiska åtgärder. Dock är jag inte så orolig för fuktvandring. Alla väggar på nedervåningen är rollade med väggfärg så huset är nog rätt tätt ändå. FTX:en gör väl sitt till också kan man tro att transportera bort ev fukt.. Stor skillnad på luftkvaliteten inne efter den installerades.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.