L
Hej - jag har råkat ut för en större vattenskada. Folksams entreprenör beräknar återställandet av byggnaden till ca 500 000 kr. Samma firma har redan rivit ut de fuktskadade partierna och torkar nu upp stommen.

Nu vill jag prioritera på annat sätt och funderar över hur jag kan få ut detta belopp i kontanter istället (för att senare återuppbygga på eget sätt och i egen takt.)

Hur ska jag bäst lägga fram detta till handläggaren för att få bästa ersättning?

STORT tack på förhand för konstruktiva råd och tips!

Inredning i ett vardagsrum översvämmat med vatten som strömmar ut från en kamin, visande en allvarlig vattenskada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du fått ok på kalkylen? I så fall borde det inte vara så svårt att få ut det i cash, eller kanske typ 90%, var ärlig med uppsåt.
 
Du kan tyvärr inte räkna med i att få i närheten av de pengarna om du ska göra det själv utan hantverkare.
Är kalkylen godkänd så ändrar de timpengen från entreprenörens kanske 400+moms till ca 100kr ink moms om du vill göra det själv. Alla ställtider utgår.
Gissar att du får kanske 200tkr.. om 150 är material.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
L
tttomten TomasJor skrev:
Har du fått ok på kalkylen? I så fall borde det inte vara så svårt att få ut det i cash, eller kanske typ 90%, var ärlig med uppsåt.
Beräkningarna görs emellan entreprenören och försäkringsbolaget så det är egentligen jag som ska godkänna kalkylen och det har jag gjort. Den landade som sagt på ungefär 500 tusen för försäkringsbolaget. Ovanpå det kommer även egna pengar för jag måste dra om elen mm som de inte godkände att ersätta eftersom den var gammal.
 
L
R Robbanhoffner skrev:
Du kan tyvärr inte räkna med i att få i närheten av de pengarna om du ska göra det själv utan hantverkare.
Är kalkylen godkänd så ändrar de timpengen från entreprenörens kanske 400+moms till ca 100kr ink moms om du vill göra det själv. Alla ställtider utgår.
Gissar att du får kanske 200tkr.. om 150 är material.
Är det alltid så? Om de nu kommer att ha utgifter på 500 000 genom entreprenören - varför kan de då inte ge mig säg 450 000 och därmed spara pengar plus avsluta ärendet snabbt = mer sparade pengar i form av handläggningstid och utdragna kontakter med mig och entreprenören?
 

Bästa svaret

De vill ha en kalkyl att följa som de sen kan stå för inför sina chefer. Det argumentet du beskriver brukar tyvärr inte funkar. Jag satt som arbetsledare på byggfirma innan med just såna här kalkyler och skador. Men allt är en förhandlingssak och om du kan vässa dina argument så finns det kanske en möjlighet till en större summa. Du kan kanske ta in hantverkare när du väl bestämt dig och låta de göra jobbet och speca upp vilket som var försäkringsskada och vilket som var utanför skadan.
Tänk på att allt de gör måste varit väldigt detaljerat specat om du samtidigt ska använda rotavdrag på resterande jobb. Man får inte använda rotavdrag i samband med försäkringsskador.
 
L Lärospånet skrev:
Beräkningarna görs emellan entreprenören och försäkringsbolaget så det är egentligen jag som ska godkänna kalkylen och det har jag gjort. Den landade som sagt på ungefär 500 tusen för försäkringsbolaget. Ovanpå det kommer även egna pengar för jag måste dra om elen mm som de inte godkände att ersätta eftersom den var gammal.
Nej, du ska inte godkänna någon kalkyl, du ska godkänna återställningen och åldersavdrag och annat som inte ersätts till ursprung.
 
L
R Robbanhoffner skrev:
De vill ha en kalkyl att följa som de sen kan stå för inför sina chefer. Det argumentet du beskriver brukar tyvärr inte funkar. Jag satt som arbetsledare på byggfirma innan med just såna här kalkyler och skador. Men allt är en förhandlingssak och om du kan vässa dina argument så finns det kanske en möjlighet till en större summa. Du kan kanske ta in hantverkare när du väl bestämt dig och låta de göra jobbet och speca upp vilket som var försäkringsskada och vilket som var utanför skadan.
Tänk på att allt de gör måste varit väldigt detaljerat specat om du samtidigt ska använda rotavdrag på resterande jobb. Man får inte använda rotavdrag i samband med försäkringsskador.
Har du några förslag på argument som kan funka?
Hur fungerar det egentligen rent praktiskt när man får kontantersättning - vem kollar egentligen efteråt så att man inte använt rot på just det jobbet? Mest nyfiken - har ingen lust att mygla.
 
L
tttomten TomasJor skrev:
Nej, du ska inte godkänna någon kalkyl, du ska godkänna återställningen och åldersavdrag och annat som inte ersätts till ursprung.
Jag menar att entreprenören kom över med sin kalkyl för återställandet som han bad mig att godkänna. Men vi menar kanske samma sak.
 
L Lärospånet skrev:
Jag menar att entreprenören kom över med sin kalkyl för återställandet som han bad mig att godkänna. Men vi menar kanske samma sak.
Entreprenörer brukar inte vara så villiga att visa sina kalkyler med rädsla att den ska bli ledande på andra jobb då försäkringsbolag ofta har helt annan taxa.
Men det var ju bra att du fick godkänna arbetet och det är ju det viktiga här. Lycka till med förhandlingen, jag har löst en del liknande ärenden, dock inte på dessa summor.
 
L
tttomten TomasJor skrev:
Entreprenörer brukar inte vara så villiga att visa sina kalkyler med rädsla att den ska bli ledande på andra jobb då försäkringsbolag ofta har helt annan taxa.
Men det var ju bra att du fick godkänna arbetet och det är ju det viktiga här. Lycka till med förhandlingen, jag har löst en del liknande ärenden, dock inte på dessa summor.
Tack för det! Har du några tips på hur man bör lägga fram det?
 
Jag kör alltid med öppna kort när jag förhandlar...varför vill du ha cashen och göra det senare, snabbt stängt ärende för f-bolag=mindre kostnad för dom.
 
L
tttomten TomasJor skrev:
Jag kör alltid med öppna kort när jag förhandlar...varför vill du ha cashen och göra det senare, snabbt stängt ärende för f-bolag=mindre kostnad för dom.
Tack TomasJor.
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
L
Jag hittade detta inlägg av @Lolle i en annan tråd (https://www.byggahus.se/forum/threa...ingsbolag-om-kontantersaettningar-etc.199717/)

"Det finns egentligen ett par olika sätt att skadereglera där normalförfarandet har varit återställning av skadan med försäkringsbolaget som beställare (men försäkringstagare som byggherre). Då faktureras försäkringstagaren för självrisk och åldersavdrag normalt direkt av byggfirman vilken även kan fakturera för merkostnader för ev ändringar. Ibland görs då även försök till Rot avdrag med separat faktura på tilläggsarbete med motiveringen att arbetet ej har med skadan att göra. Försäkringsbolaget får faktura från byggföretaget för de övriga kostnaderna. En separat mindre kontantreglerna kan utgå för ersättning av el vid torkning, ersättning för ev inventarier etc men i huvudsak så regleras skadan genom att försäkringsbolaget betalar för arbetet. Vissa försäkringsbolaget har försökt konceptet att ta hela fakturan från byggfirman och själv fakturera kund men detta är idag ovanligare.

Det andra sättet att reglera har blivit vanligare idag och det är vad bolaget i ert fall verkar vilja göra. Då ersätter man den beräknade skadekostnaden inkl allt (arbetskostnad för allt arbete till samma standard och normal timpenning inte 100-150 kr/h) och material, uttorkning etc. Detta har till viss del uppkommit som en förenklad skadereglering (snålmetod i mina ögon) då försäkringsbolaget betalar ut en summa o kan i praktiken avskriva ärendet. På detta sätt tar skaderegleringen inte lika mkt tid i anspråk och försäkringsbolaget slipper dessutom hela bekymmret med ett direkt samarbete med entreprenörer (indirekt är det entreprenör som beräknar skadekostnad).

Den tredje lösningen är den traditionella kontantregleringen. Denna används av de som vill göra jobbet själv, har dålig ekonomi eller av någon anledning inte vill beställa hela entreprenaden för återställning omgående. I teorin skall då dessa pengar anses utgöra försäkringsersättning och Rot avdrag ej skall kunna göras men i praktiken ser det ibland annorlunda ut. I denna skadereglering är dock arbetstimmarna beräknade till endast 100-150 kr/h då kunden skall göra jobbet själv."

Här låter ju mittmetoden bäst för min del. Frågan är hur man lägger upp det för att komma dit?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.