Någon med erfarenhet av fönsterbyte? Jag vet att det är olika regler i olika kommuner. Om bytet innebär en förändring av fasaden eller fasadens karaktär t.ex. byte av färg, form, material, spröjs. I detta fall blir det en förändring av material från trä till metall och något mindre fönsterrutor. Här är bild på nuvarande fönster och det tilltänkta (dock i fel färg på bilden). Någon som varit i fönsterbytarsvängen och kan ge råd om bygglov kommer att behövas för detta? Huset är från 20-talet. Nuvarande träfönster med spröjs i en rosa vägg, planerar byte till metall och mindre rutor. Vitmetallfönster med spröjs och öppna fönsterhalvor, tänkt för byte från träfönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Ser ju ganska lika ut så ingen ändring av karaktär.
 
Hemmakatten
Tycker också de ser ganska lika ut. Men om du tänker byta färg behöver du nog ta kontakt med kommunen.

Det var en tråd här för nåt år sedan då en medlem ville byta från trä till metallfönstet. Kommunen så blankt nej då det skulle förändra husets karaktär. Huset låg i något slags kulturbevarande område. Kommunen menade att metallbågarna gav ett för grovt intryck till skillnad de smäckra träfönstren. Det "lustiga" var att flera grannar hade bytt till aluminiumbågar.

Kommer tyvärr inte ihåg var jag såg tråden. Någon annan kanske vet.
 
Suck. De kan se liknande ut men intrycket förändras totalt. Jag hoppas i första hand ni själva ser att det bästa är att renovera de gamla och om det inte är möjligt låter tillverka likadana , eller i andra hand bygglov inte godkänns för klumpiga metallbågar.

Varför vill ni byta?
 
  • Gilla
Gammelnörden och 4 till
  • Laddar…
tttomten TomasJor skrev:
Ser ju ganska lika ut så ingen ändring av karaktär.
Jag tycker en Peugeot och en Porsche ser ganska lika ut, fyra hjul och dörrar. Men helt lika är de inte men ingen skillnad på karaktär. ;)
 
För att förklara mitt svar tydligare. Försök hitta ett 20talshus som bytt några fönster och har kvar några. Titta sedan noga.

Befintliga fönster går oftast att täta och är det ljud så går det byta innerglas så de blir lika tysta som moderna fönster. Då ökar även komfort och kalldrag.

Ekonomiskt går i princip aldrig räkna hem fönsterbyte, då med modern värmepump är vinsten så liten så att de aldrig betalar sig under det nya fönstrets livstid.

Dessutom missar många att i gamla hus är foder och liknande inmålade och ofta blir det mycket jobb eller en inte så snygg kompromisslösning. Är huset putsat blir det än mer trassel eller fult resultat...
 
  • Gilla
hscn och 1 till
  • Laddar…
Nya fönster är oftast klumpigare, du skriver ju själv att glasytan blir mindre. Det blir mörkare inne i huset.
Klumpigheten ligger inte i metallen. Det är ju bara en aluminiumprofil som är påklickad en träram. Däremot är det själva träbågen och karmen som är klumpig. Tillverkarna tar ju samma träprofil för de riktigt stora och små fönster även om de mindre skulle klara sig bärighetsmässigt med betydligt smalare träprofiler.
Jag skulle trå att det finns mindre fönsterfabriker som måttanpassar smäckra fönster. Om ni nu verkligen måste byta.
 
  • Gilla
hscn
  • Laddar…
Skulle aldrig byta från de vackra fönster du har till klumpiga själlösa alufönster med floatglas.
Blir förmodligen billigare att nytillverka bågar i samma utförande om de mot förmodan skulle vara slut.
 
Äh, det är väl bara att byta! Förmodligen sparar ni några kilowattimmar på kuppen, bra för alla.
Gärna mörkmålade bågar och karmar på utsidan, men håll en ljus kulör på insidan, om ni vill ha det ljust och fint inomhus.

Men ni som är mer kunniga: Inte behöver man bygglov för ett sådant här fönsterbyte?
 
Framsynta kommuner som vill bevara t.ex. sekelskiftesmiljöer kräver som tur är bygglov för att byta fönster
 
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
Microkatten
Lite dålig bild, men det ser ut som smäckra, inåtgående träfönster. Kan bara hålla med @JohanLun m.fl., det nya fönstret ser inte alls ut som det gamla, oavsett färg, och kommer ge ett helt annat intryck. Ofta syns det på lång väg när man på gamla hus, som ditt från 1920-talet, har bytt till nytillverkade standardfönster som försöker, men inte lyckas, efterlikna det gamla. Det brukar inte bli bra.

Detaljplaner kräver väl generellt bygglov när en väsentlig förändring sker. Exakt hur det skall tolkas beror på detaljplan, ditt hus, ev bevarandeplaner etc., men det är kommunen som gör tolkningen, så de är de enda som kan svara på din fråga om bygglov.

Jag skulle i allmänhet inte byta ut de gamla fönstren om de var i bra skick eller gick att renovera, och huset i övrigt inte var helt moderniserat. Om fönsterna är i dåligt skick kan man beställa nya i samma stil och goda kvalitet.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
JanneJanne123
Snälla, renovera fönstren ni har! Finns inget som mördar utseendet på ett gammalt hus så mycket som moderna fönster. Varför vill ni byta?
 
  • Gilla
Paragrafryttaren och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.