Som titeln säger vad är detta för växt?
Ca 70cm hög, 10-15cm långa blad.
Har inte växt där innan och nu har jag fått 30-40st..
Växt med stora gröna blad och lila blommor hålls av en hand mot en grusig markbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
kan det vara hesperis?
 
major_tom major_tom skrev:
kan det vara hesperis?
Nopp, Hesperis hade små blad såg jag vid en snabb sökning. Denna har jättebladen (15x10cm) som är bakom blomman i bild.
 
judaspenning eller månviol?
 
Bild på frökapsel, invid rutat papper (5x5mm per ruta).
 
  • Grön frökapsel på vit yta bredvid ett stycke rutat papper för storleksjämförelse.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

väldigt sannolikt judaspenning
 
major_tom major_tom skrev:
väldigt sannolikt judaspenning
Mycket troligt.
Visste du, eller har du något bra uppslagsverk att fuska i?
 
bra på att googla bara!
jag gjorde en omvänd bildsökning på bilden du hade laddat upp, då föreslogs hesperis. men då fanns det också förslag på andra liknande blommor folk sökt på. Bland dem fanns "annual honesty" som heter judaspenning på svenska. då sökte jag vidare på judaspenning och när jag då såg frökapseln du laddade upp så var saken biff.
 
  • Gilla
Nicke_S
  • Laddar…
Heij83
Bra tips är att ladda ner appen PlantSnap.
En snabb sökning med din bild bekräftade Annual Honesty (Judaspenning)
 
BirgitS
major_tom major_tom skrev:
Bland dem fanns "annual honesty" som heter judaspenning på svenska
Och "annual" står för att det är en ettårig växt och det är därför väldigt viktigt att förhindra att den frösår sig för då kan du ha 10 gånger så många nästa år.
 
  • Gilla
Nicke_S
  • Laddar…
BirgitS
Judaspenningar blir fina när fröna börjar mogna, silvriga så man förstår varför de kallas för penningar, och passar bra i en blandad blombukett så du kan ju spara några av dem i några veckor.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Judaspenningar blir fina när fröna börjar mogna, silvriga så man förstår varför de kallas för penningar, och passar bra i en blandad blombukett så du kan ju spara några av dem i några veckor.
Jag har redan röjt undan dom, då dom växte där det ska grävas.
Men jag samlade ihop frökapslarna från de plantor som fanns, innan jag la växterna i komposten, just för att kunna återplantera om lusten faller på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.