Vikbacka
Helt ärligt så är fönster min mardröm just nu.
Timmerhus 2,5 plan med många fönster, vissa rätt så okej, vissa nog bortom räddning.

Funderar på att köpa något och bara spika för eftersom detta just nu känns övermäktig och jag helt ärligt är en människa som behöver en mentor som tryggt förklarar för mig hur detta och annat ska lösas.
När jag väl känner mig säker så är jag gärna den där mentorn för andra.

Så vad rekommenderas tills jag hittat fler mentorer? (Jo sådana dyker oregelbundet upp i mitt liv och vi utbyter då tjänster med varandra).
Var hittar man mentorer?
 
  • Äldre slitet trähus med öppen grönmålad dörr och slitna fönster i behov av renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du är helt säker på att alla fönster bör fixas så börja med 1 fönster.
Svårt och övermäktigt när man ser alla problem samtidigt.


Den klassiska frågan: "Hur äter man en elefant? Jo, i små skivor."

Så, om du har bestämt dig, börja med ett fönster och gör det färdigt, laga/byte, och fråga mycket här.
När det första fönstret är klart har du en bättre uppfattning om vad du klarar och inte klarar.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Vikbacka
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Om du är helt säker på att alla fönster bör fixas så börja med 1 fönster.
Svårt och övermäktigt när man ser alla problem samtidigt.


Den klassiska frågan: "Hur äter man en elefant? Jo, i små skivor."

Så, om du har bestämt dig, börja med ett fönster och gör det färdigt, laga/byte, och fråga mycket här.
När det första fönstret är klart har du en bättre uppfattning om vad du klarar och inte klarar.
Jag klarar ej ens av att välja vart jag ska börja och ställer mig bara och glor. Troligtvis bäst att köpa något att spika för fönstren till en början.
Imorgon ska jag försöka igen, fast först köpa material och få manual. Jag har glott klart nu. :) Plus köpa några skivor att täcka resterande fönster med. Phew!
 
Kolla runt på nätet, speciellt under sommaren brukar det hållas kurser för fönsterrenoveringen via byggnadsvårdsföreningar och privatpersoner/butiker. När du hittat en kurs nära dig kan du vid det tillfället ta med ett av dina värsta fönster och få hjälp och råd som du sedan kan använda för att systematiskt rädda de som går.
 
Är du säker att det är rätt hus för dig?
Jag är säker att det finns rätt många klipp på nätet där du ser hur man gör. Börja med något av de bättre fönster. Men räkna med att det tar mycket tid.
Att spika för är kanske en bra ide där det kan regna in.
 
Skrapa, måla och kitta om tror jag de flesta lätt kan lära sig. Se bara till att använda linoljefärg och klassiskt linoljekitt. Det är ett roligt och tacksamt arbete och det finns som tidigare sagts trevliga kurser, har själv gått 2 olika. Behöver rutorna tas ut eller ersättas är det lite mera pyssel, men även detta bör de flesta klara. Är det munblåst glas (som är vackrare än modernt glas) och bågarna i drägligt skick tycker jag man inte behöver gå all the way och ta ut glasen för att olja falsen då det är lätt att spräcka glaset då. Måste man byta trä kan det vara värt lämna bort då detta är betydligt svårare än det som tidigare är nämnt.

En speedheater underlättar stort skrapningen och köper du begagnat får du tillbaka pengarna när du säljer igen. Kittlampa är mkt bra om man ska ta ut många rutor utan att skada dem men mkt dyrare att köpa. Går ofta att hyra. Men är det få rutor som ska ur kanske man kan lämna bort. Trasiga rutor kan man ta ut med speedheater eller värmepistol. Är fönstren renoveringsbara byt för allt i världen inte mot nytillverkade...
 
  • Gilla
Vikbacka och 1 till
  • Laddar…
Vikbacka
Jo, det har visat sig vara ett utmärkt hus för mig. Lärt mig så otroligt mycket. Så tacksam. :) Även om jag föredrar att lia en gräsmatta istället för att renovera fönster just nu.

Tack för alla tips!
Verkligen gjort så att jag nu vågar mig på de enklaste fönstren.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.