Är det någon som har någon bra idé om hur man renoverar en inomhus trappa i furu.
En av mina egna idéer är att "klä om" trappan med tunn (6 mm?) limfog, någon som prövat detta.
 
Först skulle jag vilja föreslå att du renoverar furuytan istället, det bör ge ett snyggt resultat, även om det kanske är jobbigare.

Vi har en trappa där stegen består av någon sorts board, med kokoplast från 70 talet. Denna trappa hade tidigare ägare renoverat genom att klä in den med askparkett. Tyvärr var det dåligt utfört, dom hade skruvat sådana dör guldfärgade hörnlister på varje "trappnos", strumpor fastnade i skruvarna, och vi blev flygande i trappan vid flera tillfällen.

Jag gjorde om inklädnaden, med askparkett (ansluter till parketten i övre hallen), men köpte de speciella trappnos profiler som finns till golvsystemet. Jag limmade fast varje trappsteg med PL400, direkt på korkoplasten. Resultate har blivit jättebra. Fast det tog tid, jag "producerade ungefär 1 trappsteg var tredje dag. Jag fick fräsa in trappnosprofilen i det angränsande golvet i hallen där uppe, och fräsa ny spont på den frästa ytan, för att kunna passa in profilen.
 
Hej! Slipar just en trappa från 1918. De hadde lagt på 6mm ekfaner över en plastmatta från 40talet. Mycket lim och spackel, men fick bort allt! Tar dock 2 tim/steg. Slitasamt med resultatet får vara! Spara det gamla!! Faner är out! Lycka till ;)
 
Om trappan är i gott skick förutom finishen tycker jag du ska satsa på att slipa. Stepkit är nog snyggt, men inte billigt. Min trapp var bortom all räddning, så jag har byggt en ny istället. Under 3000 spänn, och 60 timmar...
http://web.telia.com/~u19511076/bilder/trappa7.jpg
Materialen är 18mm limfog för sättsteg och 28x110 slätspont för stegen. Jag ämnar betsa stegen åt ekhållet, och sedan golvlack, sättstegen blir vita.
 
Vi hade en ful furutrappa som vi var tvunga att göra något åt. Vi valde att måla undersida, vagnstycken och "spaljén" vit och limmade sedan 7 mm ekparkett på stegen. I fram/bakkant skruvade vi en 14 mm eklist.
Vi är nöjda med resultatet.

Min svåger har en ny "liknande" trappa med steg i massiv ek och visst är deras trappa snyggare och tystare men kostade väl drygt 50 kkr för ett våningsplan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.