hej,

Jag skulle behöva lite hjälp med få reda på vad detta är för häck. Den har blå bär och är just nu ca. 150 cm hög.
Se bilder.
Tack på förhand.
 
  • Häck med gröna blad och synliga blå bär samt röda stjälkar, cirka 150 cm hög.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Lång häck med gröna blad och blå bär ungefär 150 cm hög i en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Häck med blåa bär och gröna löv, höjd cirka 150 cm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack!
Ja det var vita blommor någon gång på våren. Surrade massor från insekter då mins jag.
Borde ju vara någon av dessa två du länkat till för de är väldigt likt. Frågan är bara vilken det är?
Funderade lite på bären om de är giftiga? Är ofta ongar som springer här så vill ju inte att de ska få i sig något farligt.
 
Solklart blåtry. Grattis! Bären är goda! Smaka ett för säkerhets skull, och se om det påminner om blåbär.
 
BirgitS
Blåbärstry är ätlig men inte blåtry:
Man ska inte blanda ihop den med blåtry, alltså själva arten av samma växt, Lonicera caerulea, vars bär är lätt giftiga och kan orsaka magknip och kräkningar.
från ena sidan jag länkade till.

Kolla om blommorna skiljer sig åt.
 
Tack alla som svarat, ni är toppen!
Har inget detaljerat minne av blommorna, får vänta och se till nästa vår och avgöra då.
Här kommer en bättre bild på bären i alla fall
 
  • Mogen bärbusk med blå och gröna bär omgiven av gröna blad, daggdroppar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu börjar det komma blommor. Såhär ser de ut. Kan denna bild hjälpa för att bedöma om det är Blåtry eller Blåbärstry?
 
  • Hand håller gren av buske med utslagna blommor för identifikation om det är Blåtry eller Blåbärstry.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.