Hej,

Har planterat slånaronia som häck (totalt ca 50 m). Plantor från kruka, ca 30-50 cm höga. Funderar på att lägga täckbark för att rama in det o hålla ogräset borta runt plantorna.
Bara att köra på, eller är det något att tänka på?

Tack på förhand
 
Rickard.
Jag har fått rådet att lägga bra markduk under täckbarken så man "enkelt" kan skotta bort barken och lägga dit nytt när ogräset ändå hittat sig dit. Om detta i verkligheten är smart får framtiden visa men det lät rimligt tyckte jag.
 
BirgitS
Frösått ogräs är mycket enkelt att dra upp från ett tjockt lager täckbark eftersom det inte finns något för rötterna att fästa i. Men när täckbarken förmultnar förbrukar den kväve vilket nysatta plantor behöver själva för att växa till bra. Jag skulle därför undvika det. Om några år när slånaronian växt till så kommer den förhoppningsvis vara så tät att den täcker jorden och det blir för mörkt för frösått ogräs att växa till sig.

Plast tycker jag inte har att göra i en jord där något ska växa. Det är ju meningen att maskar ska kunna vandra upp till ytan när det regnar och gräva ner sig när det är torrt och liknande gäller de mikroorganismer som finns i jorden och som växterna har nytta av.
 
Claes Sörmland
Ingen täckbark de första året, det blir oftast bara ett elände med vattningen och kvävestatusen på jorden. Vattna istället och luckra jorden.

Markduk under täckbark blir riktigt hemskt efter några år. Med intrasslade ogräsrötter så ångrar man sig bittert där plasten tittar upp i hela trädgården.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Men när täckbarken förmultnar förbrukar den kväve vilket nysatta plantor behöver själva för att växa till bra.
Jordens kväve sänks inte av detta, det är bara om barken blandas med jorden det skulle ha en negativ effekt.
 
Rickard.
Här ska följas, kanske får ändra om planen och kanske skita i råden jag fått. Sån tur att jag inte fullföjlt dom än.

Men min aroniahäck är så hopplöst tät att det inte går att rensa ogräs på ett vettigt sätt och tyvärr är det ändå väldigt mycket maskrosor och gräs i den.
 
Tack för alla tips. Blir nog att skippa täckbarken
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.