Hej alla forum medlemmar.

Som nybliven husägare så bjuds man alltid på små problem, detta problem är lite knivigt att lösa själv.

Har skjudörrsgarderober ( 2 spårs) med spegel / ek som inte fungerar så bra ( ett gummihjul saknar gummi osv)

Hjulparen sitter i ovankant och styr spegeln i den övre aluminumskenan och låter lite som en rälsbuss när gummit saknas bitvis.

Har försökt o leta efter märkning på dörrarna men inte hittat något företagsnamn, jag har även kokta lite på Elfa och Lumi`s hemsidor men inte funnit något liknade.

Dörrarna är från år 2006 när huset byggdes.
. Skjutdörrsgarderob med spegel och eklaminat i rum med blommigt tapetserade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på övre delen av en skjutdörrsgarderob med spegeldörr och ett synligt hjul utan gummibeläggning i en aluminiumskena.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Defekt hjulpar för garderobsdörr med slitet gummihjul, placerat på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Del av skjutdörrsbeslag med två gula hjul utan gummi och en fästplatta mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Defekt hjulapparat till skjutdörr, hjul utan gummi och dörrskena.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hoppas att någon här kan hjälpa mig med tillverkare eller var man kan köpa en reservdel direkt.

Bifogar bilder som visar typ av garderob, skenor, dörrblad samt den aktuella delen som är defekt.

Mvh Niklas
 
Åsa Lund
Påminner om garderob från IKEA som min mamma har?
 
R
Påminner mycket om skånska byggvarors skjutdörrar
 
  • Gilla
Kolabk
  • Laddar…
R RepJonas skrev:
Påminner mycket om skånska byggvarors skjutdörrar
Håller med, ser ut att vara väldigt lika skjutdörrar från skånska byggvaror.
 
Hej, har varit lite span och letande tack vare av era fina tips, min letning styrde mot pösens land (Danmark).
KA-Interör heter firman (ett globalt företag) som säljer till Kvik, balingslöv osv.

Skall maila kvikk imorgon då dem har kontakt med dem.

Jag håller er upprättade om caset..

Mv Niklas
 
Hej,
Jag hittade denna tråd när jag sökte efter tips. Dom hjul du eftersökte är samma modell som jag nu behöver. Hur löste du problemet?
 
  • Två slitna hjul på en skjutdörrs underkant mot ett brunt golv och blått tyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej Marcus!
Jag är i samma sits, mina stödhjul till en skjutdörr (Mirro) har gett upp. På bilden ser man de gamla hjulen samt de nya som finns som reservdel för Mirro, dessa passar tyvärr inte mina skjutdörrar även om det är samma diameter på själva hjulet (19mm). Bäst och enklast hade givetvis varit att hitta en komplett reservdel men jag har inte lyckts med det hittills. Min reservplan är att köpa hjul som finns på Amazon.se som har en M4 gängning och borra bort de gamla. Det som är gränssättande är om skruven får plats på baksidan av fästet.
Alt 1: https://www.amazon.se/dp/B083B8L6WP...colid=O10P2H2GXUZ0&psc=1&ref_=lv_ov_lig_dp_it
Alt 2: https://www.amazon.se/dp/B09GY11Z8Q...colid=O10P2H2GXUZ0&psc=1&ref_=lv_ov_lig_dp_it

Gamla slitna stödhjul och nya reservhjul för skjutdörr, båda med 19mm diameter men olika fästen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Återkoppla gärna om du hittar något intressant!
 
P petlin90 skrev:
Hej Marcus!
Jag är i samma sits, mina stödhjul till en skjutdörr (Mirro) har gett upp. På bilden ser man de gamla hjulen samt de nya som finns som reservdel för Mirro, dessa passar tyvärr inte mina skjutdörrar även om det är samma diameter på själva hjulet (19mm). Bäst och enklast hade givetvis varit att hitta en komplett reservdel men jag har inte lyckts med det hittills. Min reservplan är att köpa hjul som finns på Amazon.se som har en M4 gängning och borra bort de gamla. Det som är gränssättande är om skruven får plats på baksidan av fästet.
Alt 1: [länk]
Alt 2: [länk]

[bild]

Återkoppla gärna om du hittar något intressant!
P petlin90 skrev:
Hej Marcus!
Jag är i samma sits, mina stödhjul till en skjutdörr (Mirro) har gett upp. På bilden ser man de gamla hjulen samt de nya som finns som reservdel för Mirro, dessa passar tyvärr inte mina skjutdörrar även om det är samma diameter på själva hjulet (19mm). Bäst och enklast hade givetvis varit att hitta en komplett reservdel men jag har inte lyckts med det hittills. Min reservplan är att köpa hjul som finns på Amazon.se som har en M4 gängning och borra bort de gamla. Det som är gränssättande är om skruven får plats på baksidan av fästet.
Alt 1: [länk]
Alt 2: [länk]

[bild]

Återkoppla gärna om du hittar något intressant!
Hej,
Tack för tipset, tyvärr har jag inte tagit tag i detta men nu måste jag göra något. Fick du till en lösning med hjulen från Amazon?
 
Marcus Engstrand Marcus Engstrand skrev:
Hej,
Tack för tipset, tyvärr har jag inte tagit tag i detta men nu måste jag göra något. Fick du till en lösning med hjulen från Amazon?

Jag vet exakt vad ni letar efter. Det där är garderober från HTH. Jag har letat och äntligen fått tag i att kunna beställa reservdelar. Tyvärr är de ”dyra” och kostar 145:- hjulparet samt att frakten kostar 125:-. Så nu är jag lite snål och letar ifall man kan hitta alternativ. Annars får jag bara köpa dessa så jag slipper höra rälsbuss varje gång man öppnar dörrarna.
 
Marcus Engstrand Marcus Engstrand skrev:
Hej,
Tack för tipset, tyvärr har jag inte tagit tag i detta men nu måste jag göra något. Fick du till en lösning med hjulen från Amazon?

Kolla. Nu har jag fått hem hjul. Underbart när det inte skramlar som tusan. Det rullar fint och tyst vid öppning/stängning.
 
  • Nya släta hjul jämfört med gamla slitna hjul på ett papper med fraktdokument.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P petlin90 skrev:
Hej Marcus!
Jag är i samma sits, mina stödhjul till en skjutdörr (Mirro) har gett upp. På bilden ser man de gamla hjulen samt de nya som finns som reservdel för Mirro, dessa passar tyvärr inte mina skjutdörrar även om det är samma diameter på själva hjulet (19mm). Bäst och enklast hade givetvis varit att hitta en komplett reservdel men jag har inte lyckts med det hittills. Min reservplan är att köpa hjul som finns på Amazon.se som har en M4 gängning och borra bort de gamla. Det som är gränssättande är om skruven får plats på baksidan av fästet.
Alt 1: [länk]
Alt 2: [länk]

[bild]

Återkoppla gärna om du hittar något intressant!
har hittat hjul på HTH. De kom med posten idag och åkte upp direkt. Funkar perfekt och dörrarna blev helt tysta
 
  • Nya hjul jämfört med slitna gamla på ett paketleveranskvitto.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
laban2
  • Laddar…
I Ingloo skrev:
har hittat hjul på HTH. De kom med posten idag och åkte upp direkt. Funkar perfekt och dörrarna blev helt tysta
Va bra, vill du dela art.nr på hjulen så beställer jag direkt. Beställde ni från HTH’s hemsida?
Tack på förhand!
 
I Ingloo skrev:
har hittat hjul på HTH. De kom med posten idag och åkte upp direkt. Funkar perfekt och dörrarna blev helt tysta
Det är garderober från HTH. Jag har haft kontakt med en chef i skövde som hjälpt mig att hitta rätt hjul. Jag slänger med vår mailkonversation så ser du adress o mail till honom.
 
  • Skärmdump av en e-postkonversation om priser och detaljer för garderobsbeslag från HTH.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I Ingloo skrev:
har hittat hjul på HTH. De kom med posten idag och åkte upp direkt. Funkar perfekt och dörrarna blev helt tysta
Hej,
har du möjligen ett artikelnummer?

Hälsningar
Kenneth
 
K kennkahotmail.com skrev:
Hej,
har du möjligen ett artikelnummer?

Hälsningar
Kenneth

Hej
Jag kollade vad jag skrivit tidigare till andra. Jag kopierar in en mail-dialog med en chef på hth i skövde. Jag har inget artikelnummer tyvärr.
hoppas det löser sig// ingela

E-postmeddelande med prisinformation och begäran om antal för beställning av dörrbeslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.