Har idag fällt massor av träd på vår skogstomt,allt ris har vi samlat i stora högar , stoooora högar.
är det någon som vet hur man blir av med riset?
att elda upp det funkar inte för tomten ligger mitt bland en massa hus
finns det någon som betalar för det ? :) typ ett värmeverk eller så?
eller är det någon som har erfarenhet av vad det kostar att få det bortforslat?
(vi bor i norrköping)
 
Hyr en rejäl flistugg på närmaste maskinuthyrning så får ni ett material som tar en bråkdel av volymen...och kan slängas i skogen med gott samvete alternativt spridas på annat sätt.

Jag hyrde en på Tidermans för 300:- och hade 500liter flis efter ett par timmar. Maskinen var helt tyst.
 
Är du säker på att du inte kan elda upp riset?

Vi bor i en tätort med hus runt omkring oss och får elda, fast bara vissa bestämda veckor på året, för att samla allt eldande, och givetvis inte om det är torka.
 
Jag hyrde gallersläp och körde åtta vändor till tippen för att bli av vårt. Kroppsarbete är nyttigt.
 
Kolla med brandkåren där du bor och elda efter med omdömme efter deras godkännande. Vi fällde ett 30-tal träd på vår tomt och fick en massa ris. Både barr och lövträd. Ett par väl bevakade brasor senare återstod bara lite aska.... Och ja, vi har grannar. ;)

Lycka till
 
Det har löst sig !
Pratade med Linköpings skogstjänst, dom hämtar med 24 metersbil + att jag får 100:- per ton  enda kravet är att det ligger samlat vid körbar väg.....

*suck* & jag som har dragit ihop allt ris i 3 floder inåt tomten... :p

bara att flytta på det alltså, men vaddå lite motion är alltid bra!  :D

 
Varför springa över ån efter vatten?

Du kan snacka med Björnligan i Norrköping. De säljer riset till fjärrvärmeverket i höst. Vår "lilla" hög i Svärtinge mäter säkert 5 meter på höjden och den hämtar de snart!

De fällde också 50 träd för ca 2 000 kr totalt + virket som de tog.
 
Björnligan ska "enligt uppgift" inte vara intresserad av riset om dom inte får "hela paketet" d.v.s även träden...
Vår tomt är avverkad för ca 25 år sen så träden var inte så kraftiga så vi tog med lätthet ner dom själva så vi fick "lite ved" ...men jäklar vad ris det blev...

Men jag håller med dig, Björnligan är väldigt smidigt att anlita , men då hade vi "blivit av med veden" ;D

rätta mig gärna om jag har fel men så fick vi höra att det gick till av andra som hade varit i kontakt med BL...

 
OK det stämmer nog, trodde ni ville bli av med virket också....kostar ju lite att köra bort det och en björk räcker till mycket brasa. Vi sparade ingenting, de fick alla. Riset hämtar de snart - hoppas jag!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.