Frågor rörande attefallshus!

Läser på kring regler för komplementbyggnad och komplementbostadshus och blir enormt förvirrad över våra egna planer.

Vår tanke är ett attefallshus för tonåringarna som bor VH. Det ska vara så pass mycket bostad att de kan bo där året runt. Dock ska det vara mer som "extrarum" och inte behöva innehålla vatten/avlopp. När jag läser kring reglerna så känns det som att stugan/huset borde räknas som komplementbostadshus då de ska vara där regelbundet året om. Innebär detta då att måste finnas vatten indraget? Står även att denna typ måste inneha ett kök.

Barnen ska inte ha som ett eget hushåll, så kök tex är inte nödvändigt för dem. Dusch gör de inne i huset och vi tänker oss förbränningstoalett.

Någon som är insatt i detta?
 
BirgitS
Jag har uppfattat det som att om attefallshuset inte är komplett med kök och dusch så är det inte ett (komplement)bostadshus utan en komplementbyggnad. Tonåringarna kan ju inte bo bara där utan måste utnyttja delar av huvudbyggnaden.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har uppfattat det som att om attefallshuset inte är komplett med kök och dusch så är det inte ett (komplement)bostadshus utan en komplementbyggnad. Tonåringarna kan ju inte bo bara där utan måste utnyttja delar av huvudbyggnaden.
Det är precis vår tanke. Men så läste jag att om det är beboeligt med året runt-standard så räknas det som komplementbostadshus. Därför blev jag förvirrad.
Kök och dusch kommer de att ha inomhus hos oss men ska kunna sova där även vintertid.
 
Är det inte lite ocharmigt med en toalett utan handfat med rinnande vatten att tvätta händer vid i dagens samhälle. Eller för tandborstning. Visst går det med vattenkanna och lösa fat, men...

Jag skulle satsa på ett vettigt, litet badrum med toa, handfat och dusch. Köksdel kan man ju dock hoppa över.
 
När du gör bygganmälan till Kommunen så är det viktigt att det gäller en "Komplementbyggnad". Om du istället skriver "Komplementbostadshus" så kommer de återkomma med att du måste ha kök, bad, och alla tillgänglighetsmått m.m.
Det du vill ha är en gäststuga och då är det alltså en "Komplementbyggnad" du ska anmäla.

En gäststuga kan också innehålla kök och bad, och blir då en "bostadslägenhet", men precis som ett Fritidshus så behöver den inte vara tillgänglighetsanpassad så länge du inte anmäler den som "komplementbostadshus". Lite rörigt men gör som jag skrev högst upp så blir det bra (Obs, kolla först med kommunen!)
 
BirgitS
S Strandhäll skrev:
Men så läste jag att om det är beboeligt med året runt-standard så räknas det som komplementbostadshus.
Det är inte en bostad när det saknas badrum och kök, det är då bara ett komplement till den befintliga bostaden.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Är det inte lite ocharmigt med en toalett utan handfat med rinnande vatten att tvätta händer vid i dagens samhälle. Eller för tandborstning. Visst går det med vattenkanna och lösa fat, men...

Jag skulle satsa på ett vettigt, litet badrum med toa, handfat och dusch. Köksdel kan man ju dock hoppa över.
I den bästa av världar hade detta självklart varit det optimala. Men det är en ekonomisk fråga också. Pratade med kommunen för ett tag sedan rörande avgifter och fick till svar att det skulle kosta dryga 60.000 bara i avgift att koppla på vatten. Större badrum ger även mindre umgängesyta.
Vi lägger hellre pengarna på resor och att kunna vara lediga mer med dem under lov osv än att utöka bolånet allt för mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.