Håller på att bygger garage och undrar vad man ska ha för ventilation inne i garaget.

Det kommer säkert bli rejält fuktigt på vintern när man kör in med bilarna (dubbelgarage).

Ska man sätta in en massa ventiler eller någon motordriven fläkt genom väggarna ?

Några tips ??

Mvh
Henke
 
Jag har inga som helst ventiler, har försökt göra garaget så dragfritt och tätt som möjligt (utan att ha plast i väggarna), är övertygad att man billigare får bort fukt ur garaget med en avfuktare än med en massa ventiler som kräver massa värme för att transportera ut fukten.

Dessutom binder ju varm luft oändligt mycket mer fukt än kall luft, därför tror jag att en bil rostar mer vid t.ex 20° och 60% fukt än vid t.ex 6° och 75% fukt eftersom luften i garaget i det första exemplet innehåller 2 liter vatten och i det andra exemplet bara drygt en liter.

Ett par stängbara ventiler för att ventilera ut diverse lösningsmedel och bensinångor är förståss inte fel.
 
Jag har hört att rekommendationen är att man bör ha två ventiler i ett garage en som sitter nere och en som sitter diagonalt mot den första ventilen och upp mot taket.

Sen borde det väl vara så att när man kör in bilen/bilarna som då har en varm motor så lär denna varma motor sätta luften i rörelse till motorn har svalnat.
 
Byggaren har rätt men det räcker inte bara med att ha ventiler utan dom måste vara tillräckligt stora också om man inte har fläkt (dvs sk. självdragsventilation).

BBR (Boverkets Bygg Regler) säger att:

Om garage ventileras med självdrag och golvarean är större än 50 m2 bör ventilationsöppningarnas sammanlagda area vara minst 0,03 m2/m2 golvarea när antal parkeringar/plats < 1 under den mest belastade 8-timmarsperioden.

Vid livligare parkeringstrafik bör ventilationsöppningarnas sammanlagda area vara minst
0,06 m2/m2 golvarea.

Om garage ventileras med självdrag och golvarean i garaget är mindre än 50 m2, bör ventilationsöppningarnas sammanlagda area vara minst 0,002 m2/m2 golvarea.
 
Finns det någon som på allvar tror att det får plats två bilar i ett dubbelgarage och att dessa två kommer att användas varje dag?
Jag kan inte påminna mig ett enda dubbelgarage där båda platserna används för att parkera en bil som dessutom ska användas varje dag ::)
Var glad om det får plats en bil....

Nää, bilen har man under bar himmel eller möjligen en carport.
I garaget finns det så mycket annat kul som ska få plats.
 
men det är skönt med en varm bil istället för en ishög som är jättestyv i styrning å fjädring och har fyrkantiga hjul när det är minus 36 grader!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.