När vi renoverade huset så satte min exman in fönster på nedervåningen, 3 st stora. Dom sitter där 3 st fönster redan satt. Bytt altan dörr på samma ställe.
På övervåningen så byte han plats på fönster och balkongdörr. Byte till ett mindre fönster.
Han sa att han hade snackat med dom på kommunen om det och att det var okej. Men vi har inget bygglov.

Nu efter separation så står jag själv med renoveringen och måste avsluta det vi påbörjat. Tex fodra fönsterna och dörrarna men också fixa fram bygglov i efterhand.
Vi ska sälja huset och då tänker jag att det måste vara fixat innan.

Hur gör jag? Hur lång tid tar det? Kostar det?

Renoveringsprojekt med synliga murade och isolerade delar där ett fönster och en dörr har tagits bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete inomhus med exponerade golvplattor, kala väggar och en byggstrålkastare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Före på nedervåningen. Dock bytt plats på fönster och dörr här.

Ett renoveringsrum med utsatta elledningar och oputsade öppningar för stora fönster och altandörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojekt med stort fönster i rum med omonterade gipsskivor och nät på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter. Samma ställe men större fönster och en annan slags altandörr.

Modernt vardagsrum efter renovering med stora fönster, vitmålade väggar, trägolv och samtida möblering inklusive matplats och lampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Före på övervåningen.

Renovering inomhus där en ny altandörr är delvis installerad, med synlig oskivad vägg och rörledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter. Bytt plats på balkongdörr och fönster samt mindre fönster.
 
Ja det kostar att skaffa bygglov. Ring till byggnadsenheten på kommunen och fråga. Har du otur kan du få vite för svartbygge eller så måste du återställa. Men helt beroende på villken inspektör.

Men har han pratat med dom redan så bör det ju vara lungt
 
H
Hej
Nu ligger mitt hus utanför detaljplan.
Jag prata med kommunen angående färgbyte på huset och fönsterbyte, även panel på garage ska bytas plus färg.
Det va inga problem sa dom på kommunen.
Sen skrev han en notering i datan angående datum jag var där och dom godkände det.
Kostade inget för mig.

Men kan va skillnad om det är inom detaljplan
 
Lite svårt att förstå vad du menar att ni gjort.
Men jag antar att ni ändrat på fönsterstorlek och vissa placeringar.
Det är inte alltid det krävs bygglov för sådana ändringar.

Du får ringa till bygglovsenheten på er kommun och fråga. (PS. Bygglov skaffar man innan man bygger, inte efter.)
 
Tack för svar!

Ja, storleken har ändrats och bytt 1 balkong dörr och 1 fönster plats med varandra.

Får ringa och fråga hur jag ska göra helt enkelt.

Vet att man skaffar det innan och det har jag vart på min exman om ex antal ggr.
Jag trodde han hade allt under kontroll, samt att han gjort detta, eftersom han sa det, lugnade mig hela tiden med att han vet vad han gör och har det under kontroll.
Han jobbar ju inom byggbranschen så jag har helt enkelt litat på honom om den biten.
Naiv som man vart tyvärr. Så får man sota för det i efterhand.
Alltid lär man sig nått nytt av allt.
 
Om det nu är så att det krävs bygglov för detta där huset står.
Oroa dig senare istället då du inte riktigt kan lösa ett eventuellt problem just idag.

/Lycka till.
 
Det jag menade var bara att ni inte bör nämna till kommunen att åtgärden redan är gjord, om det nu krävs bygglov.
 
Okej, så det jag skulle helt enkelt kunna fråga kommunen, är om detta krävs bygglov för. Och isf ansöka. Och sen om det avslås så kommer problemet då? Annars så är det lugnt?
Förstår jag det rätt då?
Hur lång tid tar det att få svar på en bygglovs ansökan isf?
 
  • Gilla
Kretikos
  • Laddar…
Så som du beskriver hela situationen skulle jag bara låtsas att det regnar. Det kan bara ställa till problem att dra upp allt det här, kontra att du knappt vinner någonting på det alls. Givetvis önskar man att ha allt korrekt på papper, men det byggs och renoveras väldigt mycket utan både anmälningar och lov.
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Ok tack. Gör så, så får det blir som det blir.
 
Ska man sälja är det klokt att ordna alla papper och lov innan. Så jag tycker du ska lösa det, annars kommer det bara en surdeg längre fram när nya ägaren hör av sig.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Men ligger det inte det intresset hos din exman? Eller äger du huset? Tänkte om han är delägare så har han intresse att få huset i fint säljbart skick.

Snabba ryck, river halva huset och sen skiljer vi oss..

Skulle hoppa bygglovet...
 
Ska du sälja via mäklare kommer du få fylla ett dokument där du ska svara på om alla bygglov finns. Detta redovisas till presumtiva köpare.
 
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Ska du sälja via mäklare kommer du få fylla ett dokument där du ska svara på om alla bygglov finns. Detta redovisas till presumtiva köpare.
Men om tror att alla bygglov som behövs finns, så är det bara att skriva så. Detta verkar ju vara mindre ändringar som ingen annan lider av.
 
L largab skrev:
Men om tror att alla bygglov som behövs finns, så är det bara att skriva så. Detta verkar ju vara mindre ändringar som ingen annan lider av.
Japp, man väljer givetvis själv att vara ärlig eller oärlig.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.