jag är på väg att köpa en tomt i skogen, utanför detaljplanerat område. Tanken är att på några års sikt ha ett fritidshus där.

Enda byggnaden på tomten nu är en friggebod från -85 på ca 9 kvm, utbyggt med ett förråd på ca 6 kvm. Allt är ruttet och ska plockas bort.

Eftersom inget annat finns på tomten så kräver kommun tydligen att jag har ett bygglov för att bygga t ex attefallshus. Renovera befintlig stuga är ok, men inte bygga ut.

Fråga 1: kan jag ”renovera” genom att byta ut nuvarande friggebod till en lika stor, men fräsch, utan bygglov?

Fråga 2: kan jag flytta friggeboden till en annan del av tomten utan bygglov? (Blir fortfarande minst 4,5 m in på tomten, om det spelar nån roll).
 
Njej. Renovera betyder inte att man river och bygger nytt. Och en flyttning på tomten är också något annat än renovering.

Om du vill renovera, så får du riva lite i taget och bygga upp likadant.
 
  • Gilla
Kallebo och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Tovetorvan Tovetorvan skrev:
Fråga 1: kan jag ”renovera” genom att byta ut nuvarande friggebod till en lika stor, men fräsch, utan bygglov?

Fråga 2: kan jag flytta friggeboden till en annan del av tomten utan bygglov? (Blir fortfarande minst 4,5 m in på tomten, om det spelar nån roll).
1. Du kan renovera men inte ändra byggnadens utseende utvändigt. Ska du byta användning på byggnaden så är det också bygglovspliktigt. Om t ex dagens lilla bod använts som verktygsförråd och du vill inreda en bostad (inte ens möjligt med dagens regelverk på 9 kvm) så krävs bygglov. För att slippa en diskussion om du har rivit byggnaden och sedan byggt en annan byggnad (den processen kräver rivningslov samt byggnadslov) så är det säkrast att renovera del för del. Men du får byta ut varje del av huset utan bygglov om byggnaden inte ändrar utseende.

2. Nej du får inte flytta din bod utan bygglov. (Den är inte en "friggebod" eftersom den inte är uppförd enligt den lagstiftningen. Det är en bod.)
 
  • Gilla
Tovetorvan
  • Laddar…
Tackar för bra och tydliga svar! :)
 
När du renoverar hela boden/stugan i etapper så är det bra att ta lite kort så att du kan bevisa att det är gjort i etapper om det blir tjafs framöver.
 
  • Gilla
Tovetorvan
  • Laddar…
Både friggebod och attefallshus är komplementbyggnader. För att bygga en sån måste det först finnas en huvudbyggnad, vilket verkar saknas i det här fallet.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
useless useless skrev:
Både friggebod och attefallshus är komplementbyggnader. För att bygga en sån måste det först finnas en huvudbyggnad, vilket verkar saknas i det här fallet.
Japp, här är boden huvudbyggnaden. I bygglovet (från -85) står det att byggnaden ”...har en storlek och användning som svarar mot en s k ”friggebod””. Sen har dom byggt ut skiten både bakåt och framåt, så den är ju minst dubbelt så stor nu, men enligt handläggaren på kommun var nog det ok och inget svartbygge.

Jag ska fila på en bygglovsansökan där jag även tar med att nuvarande ruckel rivs. Den är verkligen genomrutten, och på ena innerväggen är det 1 cm tjockt lager svampig påväxt :)
 
Jag är så sjukt peppad att börja röja på tomten och planera och hålla på, men måste hålla mig liiiite lugn. Köpeavtalet är inte undertecknat än, och det har varit lite tjorvigt process bara att få dom att vilja släppa tomten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.