Hej

är nästan klar med mitt evighetsprojekt, dvs min vind. Jag har alltså en kallvind vars golv ligger på reglar c:a 15 cm över lagret med lösull som täcker våningen under. Jag har inte brutit upp golvet och fyllt på hela ytan utan har längs med kanten på kallvinden proppat fullt med lösull för att täta till och göra det hela fritt från drag etc. Till historien hör också att det längs med kanten går stående 20cm reglar som så att säga kapslar in hela skiten. Nu borde det vara tätt överallt alltså.

Jag mäter temperaturen under golvet på olika ställen med en stektermometer ;D och får de mest skiftande temperaturer. Jag har 19 grader i rummet och -3 ute. Under golvet, vid väggarna har jag allt från 19 till 12 grader.

Varför?? Hur kan det vara så stora skillnader?
Skall jag göra något mer åt det?
Är det så att jag håller på och tokisolerar?

Tacksam för alla svar.
André
 
Är termometern kalibrerad??
 
jorå jag har jämfört den med andra och olika temperaturer så det skall nog vara ok
 
Är det inte ganska naturligt att temperaturen skiftar? Vid reglar i väggarna etc. blir väl U-värdet helt enkelt sämre?

mvh
David
 
Köldbryggor brukar det visst kallas  ;D

Har du riktig tur drar det också på något osynlig ställe. Jag provade en gång en värmekamera i ett gammalt hus och då såg man precis var reglar, ojämn isolering och drag fanns någonstans. Drag bakom lister som man aldrig noterat men som var jättetydliga när man väl visste var man skulle leta.
Det  var en jättefräck "videokamera", en sån som man inbaland ser på tv och som militären brukar ha när de letar efter folk som gått vilse i skogen, kostar bara en halv miljon eller så.
 
Ska du mäta temperaturen, doppa termometern i ett vattenglas. Annars kan du få alldeles för varierande temperaturer pga ett lätt vinddrag någonstans.
 
Jag har använt (som bställare) värmekameror i jobbet...... nu grovkollar jag ibland med beröringsfri temometer. Den kostade drygt tusenkronor....
 
Att doppa termometern i vatten före mätning är ingen lysande idé. Då mäter man luftens avdunstningskapacitet i stället, det blir en halv luftfuktighetsmätare.
Har man problem med varierande temperatur är det bättre att skärma av från drag och strålning genom att t.ex. att tejpa fast givaren på underlaget som man vill mäta.
 
Oj, ta inte så ordagrant på just "doppa" termometern. Jag menade att lägga ner givaren i ett vattenglas och ställa installationen med både glaset, vatten och termometer på den plats som avses mätas. På så vis får man en tröghet i mätningen. Detta rekommenderas när man vill mäta temperaturen i exempelvis kylskåp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.