Vi har ett gammalt hus (80 - 100 år, vet ej säkert) på kryp/torpargrund och det ligger furugolv i bottenvåningen. Jag misstänker att det ligger kraftiga bjälkar av "sliperstyp" under golvet och ett lager brädor där under. I mellanrummet ligger det förmodligen spån eller torv. Exakt så är iallafall taket/golvet till övervåningen konstruerat.
Givetvis drar det svinkallt på golvet och det tror jag inte beror på kyla underifrån utan från kallras från fönster och drag genom väggar, men när vi nu börjar bygga om vill vi ju göra allt för att få varmt på bästa och mest ekonomiska sätt.

Är det bra att isolera ett sådant golv eller inte. Tänker i första hand på fuktproblem i krypgrunden. Det har vi inte idag och vill inte ha i framtiden heller.

Det logiska borde ju vara: ju bättre isolering desto mindre värmeläckage ner till grunden desto mindre risk för fuktproblem.

Har fått olika besked av olika människor. Någon som vet?
 
Totte_S
Grattis, du har ett problem där svaren är lika många som svarslämnarna ;)

Beror på massor med omständigheter vad man skall göra, har själv liknande frågeställning, vet fortfarande inte vad man skall göra för att det skall bli rätt.

Hur ser själva grunden ut? Är den ventilerad på något sätt, inspekterbar, krypbar?
Ett fel som kan uppstå är att man isolerar så att man får varmt och skönt inne i huset, men det för då i vissa fall med sig att grunden inte får spillvärme från huset, och fukt, mögel och svamp får en chans att frodas ordentligt. :p
Vår gamla grund är vare sig ventilerad eller krypbar, endast 5-10 cm luft mellan mark och blindbotten. Ca 10-15 cm kutterspån, sedan undergolvet. Vi har både vedspis och kakelugn som står på tunga fundament nere i grunden, och även dessa hjälper till att hålla värmen uppe i grunden på vintern, och därmed hålla nere fukthalten.

Jag vet att en del gräver ur en väldans massa i grunden och fyller med makadam, isolering och grejer. En del gjuter en hel isolerad betongplatta.

Ge gärna merinformation om dina förhållanden så hoppas vi att vi får bra svar ;) ;)
 
En byggnadsingenjör berättade för mig att ett vanligt fel på nya och "renoverade" krypgrunder är att man av rädsla för fuktproblem ventilerar FÖR mycket. Problemet som uppstår är att framförallt på sommaren så är luften och därmed "taket" på grunden kallare än uteluften (kyla från marken). Då kommer det in varm fuktig luft från utsidan, fukten kondenserar på ytor i krypgrunden, då även på Golvbjälklaget. Och man riskerar svamp etc.

Lösningen är att ha "lagom" med ventilation, sedan är det risk att det finns många uppfattningar om vad som är lagom. Har man för lite så ventilerar man inte bort den fukt som kommer upp ur marken, och får samma problem som vid för mycket ventilation. Men som sagt, tydligen är det många som tror att det "bara" påverkar energinotan att ha för mycket, och för säkerhets skull öppnar några extra ventiler.
 
Ok, så här ser det ut: Grunden är ventilerad, dels genom några ventilhål och dels genom sprickor mellan stenar och fog. Den är inte inspekterbar och den är dessutom låg, kanske 40 cm på högsta stället och på lägsta stället är det nog bara några centimeter om jag har förstått rätt. Har bara ägt huset sen i somras och kan bara gå på vad förre ägaren har sagt. Det finns en stor murstock i mitten på huset, så där antar jag att det smyger ner lite värme.

Mer vet jag tyvärr inte.

Jag kanske har missförstått hela problematiken, men jag trodde fuktproblem uppstod när värme från huset (golvet/blindbotten) möter den kalla luften som passerar genom grunden tack vare ventilationen. Fick förklarat att det kan vara lurigt med för mycket ventilation i krypgrund eftersom det kan uppstå en "kylskåpseffekt" dvs fuktbildning när kall och varm luft möts. Av den anledningen trodde jag att ju mindre värme som kommer "ner" från huset, desto bättre.

På sätt och vis skulle jag vara glad om vi slapp bryta upp golvet och isorea om, men som sagt, att frysa om fötterna är inte det roligaste.

Tacksam för alla synpunkter och tips.
 
Totte_S
Det ligger mycket i det hempularen skriver. Lagom ventilation är bäst ???
Fuktproblematiken i grunder är väldigt komplex. Merparten av fukten i grunden kommer via uteluften och fuktavdunstning från marken. Ofta rekommenderar man att lägga en plast på marken i krypgrunder för att minimera avdunstningen från marken, men det är ju inte genomförbart i ditt fall. Det som däremot kan hända för dig är just det jag skrev i mitt första inlägg, att mer isolering gör att din grund blir kallare, och därmed kommer den relativa fuktigheten i grunden att stiga beroende på avdunstningen från marken och inkommande uteluft. Kallare luft bär mindre massa vatten, därför stiger Rh med sänkt temperatur, och det är Rh som är kritiskt för oönskade organismer. Eftersom det som du beskriver som taket i grunden, dvs blindbottnen inte är blir lika varm som tidigare vid mer isolering, kommer den ytan bli fuktigare än tidigare, om inte ventilationen är tillräcklig. Det kan vara så att du bör ventilera lite mer, dvs fler ventiler, men hur mycket går egentligen bara avgöra genom att observera och mäta luftfuktigheten över tid.

Tills vidare kan ni ju trösta er med att huset för närvarande mår bra, och lär så göra länge till innan ni förändrar något. Tjocka strumpor och mattor tills ni fått svar som ni tror ni kan lita på. ;)
 
Pust...
Det här är ju nästan omöjligt att ta ställning till. Och eftersom man är lat, har ont om tid, begränsat med pengar och en massa annat att oroa sig för kanske det är bäst att låta det vara som det är, lägga golvvärme på övervåningen och spendera mesta tiden där. :D

Tack för alla goda råd!
 
Detta är ju krypgrundernas dilemma. De absolut flesta krypgrunder som har problem idag lider inte av att man får fukt underifrån utan utifrån främst på sommaren och hösten ddå kondens kan bildas under huset beroende på hur ventilationen ser ut.

Har du en problemfri grund är det bara att grattulera, men att detta skall hindra dig från att renovera till ett skönare boende vore ju synd och skam om du nu har tokdrag. :-/

 
Totte_S
Nu tycker jag du ger upp för lätt ;)
Fortsätt jaga information och dela med dig här så har vi nog så småningom kommit fram till några tänkbara alternativ :)
Om inte annat så kommer jag förr eller senare kommit fram till en lösning för egen del, men om det blir bra lär man väl inte få veta förrän efter ett par år senare.
 
En faktor är ju hur stora ingrepp du kan tänka dig att göra?

Om du ex. skall lägga in golvvärme, så måste du ju ändå bryta upp det mesta av golvet, då är det kanske inte så mycket värre och bryta upp även blindbotten, då kan du ju komma åt att lägga plast på marken (och kanske till och med gräva bort dom värsta kullarna) och i princip få till en grund som är lika bra som en nyproducerad krypgrund (som det visserligen finns delade meningar om det är bra eller inte). Men om du kan tänka dig ett så stort ingrepp, så får du ju en grund som bör stämma enligt någon av expertskolorna i alla fall. Och jag har svårt att tro att en grund med plast på marken skulle kunna vara mera riskabel än det du har idag. Och givetvis måste du då se till att ventialtionen blir lagom, det finns bra tumregler för sådant. Fast dom tumreglerna kanske inte gäller om du ex. inte har plast på marken.
 
hempularen skrev:
En faktor är ju hur stora ingrepp du kan tänka dig att göra?
Har ju inte tänkt göra några ingrepp alls, i varken golv eller grund. Frågan om isolering har kommit för att vi ska regla upp nya innerväggar (i ett av rummen till att börja med) eftersom de nuvarande är sneda. Om vi gör det så blir det ju omöjligt att bryta upp golvet sedan, om man inte sågar upp det vill säga. Det är dragigt på golvet men det värsta tror jag kommer från:
1. väggarna, pga taskig isolering och bristande vindtätning, vilket kommer att bli bättre när vi får upp de nya innerväggarna
2. kallras eftersom det saknas element under fönstren.

Så med nya fönster med element under dem, och bättre vindskydd och isolering tror jag att den mesta golvkylan försvinner.

Alternativet till den "softa vägen" är ju att lyfta golvet i hela undervåningen och gräva ut, lägga makadam och plast efter alla konstens regler och sedan isolera och fixa en lagom dos ventilation. Men det är ett väl stort projekt för oss. Jag hopppas att vi inte kommer att ångra oss bara.

Tack för goda råd!
 
Ok jag uppfattade det som att du övervägde golvvärme.

Jag tror att om du sätter upp några innerväggar nu, och skulle få för dig om några år att göra det stora ingreppet. Då är en innervägg eller två peanuts i jämförelse med golvingreppet. Så jag menar att även om du skulle ångar dig så tror jag inte att du då behöver gråta alltför mycket över att behöva riva dom nya innerväggarna.
 
Totte_S
hempularen skrev:
Jag tror att om du sätter upp några innerväggar nu, och skulle få för dig om några år att göra det stora ingreppet. Då är en innervägg eller två peanuts i jämförelse med golvingreppet. Så jag menar att även om du skulle ångar dig så tror jag inte att du då behöver gråta alltför mycket över att behöva riva dom nya innerväggarna.
Är golvet i övrigt ok, dvs stabilt och plant, så Instämmer jag med föregåede talare ;D
 
Golvet är helt ok. I morgon blir det väggbygge.:D


Tack alla för ert engagemang!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.