Skulle uppskatta ”guidance” från er som har mycket bättre koll!
Har beställt en Swim & Fun Inverter Pro 12,3 kw värmepump till uppvärmning av en ”pool ovan mark”. Jag tror och hoppas att jag kan klura ut hur vattenslangar skall dras till pump/sandfilter respektive pool. Däremot vill jag helst inte ge mig på en möjlig el-installation, såtillvida det inte är bus-enkelt. Är det någon här som har installerat denna typ av värmepump och kan beskriva vad som ska göras och vad det möjligtvis kostar att anlita en behörig elektriker?

Pumpen kommer stå nära min friggebod, till vilken elen redan är dragen. Det ser ut som ett jordat eluttag i friggeboden
 
Lägg upp en länk till installationsanvisningen.

Spontant låter det som ett vägguttag är olämpligt. Räkna med att den behöver egen matning från centralen.
 
Enligt manualen ska den klara sig på 230V/10A, så om den levereras med stickpropp är det bara att plugga in den och köra.
Säkerställ att uttaget är jordat och skyddas av jordfelsbrytare.
 
Tusen tack för översättningen av manualen
 
Rörkopplingen är ju ganska enkel. Från ditt filter via en bypass till in på värmepumpen och sedan från ut via samma bypass till poolens inlopp.

Schematisk illustration av poolens rörsystem med skimmer, pump, filter, desinfektion och värmepump anslutna via bypass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
useless useless skrev:
Enligt manualen ska den klara sig på 230V/10A, så om den levereras med stickpropp är det bara att plugga in den och köra.
Säkerställ att uttaget är jordat och skyddas av jordfelsbrytare.
Hmm...

Den kan ju omöjligen leverera 12,3kW på 10A?

Kompressorn är väl typ på 4kW? Då krävs minst 16A...
 
P PurreP skrev:
Hmm...

Den kan ju omöjligen leverera 12,3kW på 10A?

Kompressorn är väl typ på 4kW? Då krävs minst 16A...
Modellen i mitten av databladet är det,
Skärmbild av tekniska specifikationer från ett datablad med kolumner för olika värmepumpmodeller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Drar som mest 2,06kw enligt manualen, sen har de räknat med ett väldigt högt cop på 6,3-13,2 för att komma upp i 13kw

I verkligheten får man nog räkna med 5-9kw beroende på utetemp.
 
Ja den redovisar en sanslös verkningsgrad. Men det är när den värmer vatten till 28 grader med 28 graders luft. Då behöver man ju ingen VP.
 
Det ryser i mig när en tillverkare anger "strömförbrukning kW"!!! :mad::p
Ström anges i Ampere (A), effekt anges i Watt (W) eller som här i kW.

Sedan fortsätter dom att ha en rad för strömförsörjning där dom anger spänning, frekvens och att det är 1-fas!
 
Verkar vara mycket fel i den manualen. Nominell strömförbrukning 11,7 A och rekommenderad säkring 10A? Vågar man ens koppla in en sån produkt? Jag gissar den behöver 16A om max uteffekt är 16,5kW

/S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.