hej! Helt ny här och är en novis med vilja!
Jag ska kalla in lite tjänster av diverse folk och låta dom hjälpa mig byta panel på mitt garage.
Men, jag och min sambo är redan osams (innan vi ens börjat!) om vad som ska göras innan. Jag är envis och menar att garaget ska tömmas eftersom allt därinne kommer vara oskyddat i omgångar (speciellt när vi byter det härliga tjärpappstaket).
Sambon menar att vi ska göra en sida i taget och vi kan sätta dit nya reglar, papp/byggplast, lite isolering osv utifrån och behöver därför inte tömma garaget, eftersom innerväggarna av gips ska sitta kvar. Vad är bäst?
 
Menar du insidan på ytterväggarna, när du skriver "innerväggar av gips skall vara kvar"?
Om ni inte tänker riva ner gipsen förstår jag inte varför ni skall röra sakerna i garaget alls?

Att montera bygglast som ångspärr utifrån och få det tätt tror jag blir svårt till omöjligt. Skall utrymmet vara uppvärmt? Om inte så skall ni fundera på om ni skall ha ångspärr eller inte.
 
L lagre skrev:
Menar du insidan på ytterväggarna, när du skriver "innerväggar av gips skall vara kvar"?
Om ni inte tänker riva ner gipsen förstår jag inte varför ni skall röra sakerna i garaget alls?

Att montera bygglast som ångspärr utifrån och få det tätt tror jag blir svårt till omöjligt. Skall utrymmet vara uppvärmt? Om inte så skall ni fundera på om ni skall ha ångspärr eller inte.
Ja, jag menar innerväggar, alltså det som man sätter hyllor och diverse på i garaget.
Jag är villig att riva ner gipsen då jag vill renovera garaget totalt, alltså blåsa it allt och bara ha stommen kvar och bygga därifrån, men sambon vill ’bara’ göra panelen (och taket) och inte resten.
Om byggplasten och isoleringen som sitter nu är reko, måste man byta den när man byter panel?
Utrymmet kommer vara isolerat, men inte ha uppvärmning dvs värmepump eller element.
 
Renovera utsidan först, tala om för hantverkarna att ni tänker göra eventuell isolering och liknande från insidan senare så kan dom använda rätt material och metoder utifrån det.

Sen kan du ju renovera i egen takt inomhus eftersom väderskyddet nu är intakt.
 
B blue.b skrev:
Renovera utsidan först, tala om för hantverkarna att ni tänker göra eventuell isolering och liknande från insidan senare så kan dom använda rätt material och metoder utifrån det.

Sen kan du ju renovera i egen takt inomhus eftersom väderskyddet nu är intakt.
Blir inga hantverkare, utan goda vänner och familj.
 
Det finns ingen anledning att tömma garaget.

Riv panelen (en dag när det inte regnar). Sätt ny vindväv. Nu är det väderskyddat, åtminstone ett tag. Spika läkt och panel i egen takt.
 
  • Gilla
Stensson11
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Riv panelen (en dag när det inte regnar). Sätt ny vindväv. Nu är det väderskyddat, åtminstone ett tag. Spika läkt och panel i egen takt.
Instämmer!
Varför riva något bara för att...?
Du vill ha ny utvändig panel. Kanske den kan sättas upp utanpå den befintliga?
Man skall inte riva i onödan.
Så varför vill du riva och bygga om garaget, och hur ser det ut nu?
Några bilder vore trevligt :)

Och Välkommen till Bygga Hus-forumet Malin! (Eller hur du nu stavar ditt namn)
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Instämmer!
Varför riva något bara för att...?
Du vill ha ny utvändig panel. Kanske den kan sättas upp utanpå den befintliga?
Man skall inte riva i onödan.
Så varför vill du riva och bygga om garaget, och hur ser det ut nu?
Några bilder vore trevligt :)

Och Välkommen till Bygga Hus-forumet Malin! (Eller hur du nu stavar ditt namn)
70-tals garage målat med plastfärg samt väggen fylld med humlor bland annat och Malin är namnet, var bara upptaget som användarnamn
 
  • Skadad röd målad trävägg på 70-tals garage med flagande plastfärg och synliga sprickor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som tidigare sagt.
Man behöver inte göra allt på en gång.
Gör utsidan först sen kan ni gå på insidan om det är ett behov.
 
Det ser ju som att det sitter plast innanför panelen. Den måste bort i så fall o ersättas med vindduk o lämplig luftläkt.
 
J Joak skrev:
Det ser ju som att det sitter plast innanför panelen. Den måste bort i så fall o ersättas med vindduk o lämplig luftläkt.
Vi tänker så här, utifrån sett; panel, ålderbeständig plast, isolering o reglar och sen plywood.
 
M Mmaalliinn skrev:
Vi tänker så här, utifrån sett; panel, ålderbeständig plast, isolering o reglar och sen plywood.
Det där är totalfel och som gjort för röta. Ingen plast på kalla sidan av isoleringen. Nu skulle ni visserligen inte värma upp, men i så fall är det bättre att inte ha någon plast alls.

Bakom panelen ska ni ha ett vindskyddade och vattentätt material. Absolut inte diffusionstätt. Vindduk eller den klassiska tjärpappen.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Det där är totalfel och som gjort för röta. Ingen plast på kalla sidan av isoleringen. Nu skulle ni visserligen inte värma upp, men i så fall är det bättre att inte ha någon plast alls.

Bakom panelen ska ni ha ett vindskyddade och vattentätt material. Absolut inte diffusionstätt. Vindduk eller den klassiska tjärpappen.
Ok! Vilken tur jag skrev hur vi tänkt och att någon rättat mig!
Min far föreslog (innefrån) plywood, plast, isolering, vindpapp och sist panel. Skulle det vara ok? Måste man ha plast om man har vindpapp?
 
Glöm inte luftspalt bakom panelen. Vi håller på att byta panel på vårt hus, den gamla panelen som vi river satt direkt mot vindpappen och det var ingen bra lösning...
 
F
simpa81 simpa81 skrev:
Glöm inte luftspalt bakom panelen. Vi håller på att byta panel på vårt hus, den gamla panelen som vi river satt direkt mot vindpappen och det var ingen bra lösning...
+1 på den. Mögel deluxe. Ha rejäl luftspalt mellan vindpapp/duk och ytterpanelen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.