C crazytok skrev:
Såhär ser min gräsmatta ut... 8veckor efter sådd!! Jag är bedrövad!! :cry::cry::cry:
Hade räknat med en färdig lekbar gräsmatta för längesen! :sweat::(
Jag förstår att du hade hoppats på mer. Det ser lite tunt ut. Matjorden jag beställde kanske hade mer näring än din, det är ju som ett lotteri. Håller tummarna för dig.
 
Har du gett den näring?

Jag hade nog börjat om vi det här laget.
Jättetråkigt. Om du börjar om kanske tänka på färdig gräs?

Jag rev upp 1100 m2 etablerad gräsmatta för att få börja från skratch istället för göra förstahjälpen. Folk tyckte jag vara lite konstig.

Så här såg min ut efter första klippning förra onsdagen. 23 dagar efter sådd. Är dock inte så smickrande första klippning då jag var tvungen att klippa när det var riktigt blött. Men man kan se att ängsgröen är på väg upp som har längre gro tid än rödsvingel. De ljusgula "fläckarna". Det är redan mycket tätare nu än på bilden.
Ogräset har börjat drunkna rejält. Några klippningar till så är de helt väck. Är dock väldigt lite idag. Nu gäller det bara att klippa ofta. Varannan dag. Oavsett väder.

Om du bestämmer för att så om så fixar du det. Gäller bara att inte skippa något moment.
 
  • Nyligen klippt gräsmatta med tydliga klippytor och ljusgula fläckar nära en vit byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Östlund och 5 till
  • Laddar…
Jag gödslade nu i veckan, så får väl ge det ett par veckor och se om det blir något resultat. Eller hur länge ska det ta?

Vertikalskära är inget som kan vara en lösning eller?

Fattar inte vad som gått så himla fel! Bara för att jag inte grundgödsla, så ska det väl ändå växa gräs!?

Allt började ju bra, det tog 1-2veckor innan dom första stråna började sticka upp! Och växte väl rätt normal ”fort/sakta” ett par veckor till efter det. Men sen tog det bara stopp!

Att göra om allt känns inte särskilt lockande, har tusen andra saker att göra och färdigställa på huset! Det får isf bli till hösten om jag känner att det finns tid.... men ser inte riktigt vad jag kan göra annorlunda då, mer än att grundgödsla innan! :(

@TotalControl , fantastiskt fin gräsmatta föresten! :)
 
Redigerat:
  • Gilla
KWesterberg
  • Laddar…
Ok. Då för du göra bästa av situationen. Finns mycket som kan gå fel.
Vertikalskära, finns ingen anledning.
Du kan ju testa att med att klippa ner det du har kort. Rejält kort. Luckra försiktigt det du kan. På med ProMagna 11-5-18. Rejäl giva.
Sprid ut rejält med frön. Gallervält. Och vattna vattna vattna. 3x per dag. Det är inte mycket jobb.

Tack! Tråkigt med din. Men det fixar du!
 
Jag avvaktar iaf ett par veckor och ser om gödslingen kan ge något resultat först.

Sedan gör jag som du säger.... SUCK!
 
  • Gilla
KWesterberg
  • Laddar…
Klipp under tiden iaf. Ofta. Väldigt ofta. Du vill stimulera utbredning.
Du kommer att få en fin gräsmatta.
 
Ok, så du tycker jag ska beträda gräsmattan? Har inte velat beträda den innan den är färdigvuxen, men det verkar den ju aldrig bli ändå dock! :rolleyes:
 
Ja det tycker jag. Klipp ofta nu innan stödsådd.
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Jag gödslade nu i veckan, så får väl ge det ett par veckor och se om det blir något resultat. Eller hur länge ska det ta?

Vertikalskära är inget som kan vara en lösning eller?

Fattar inte vad som gått så himla fel! Bara för att jag inte grundgödsla, så ska det väl ändå växa gräs!?

Allt började ju bra, det tog 1-2veckor innan dom första stråna började sticka upp! Och växte väl rätt normal ”fort/sakta” ett par veckor till efter det. Men sen tog det bara stopp!

Att göra om allt känns inte särskilt lockande, har tusen andra saker att göra och färdigställa på huset! Det får isf bli till hösten om jag känner att det finns tid.... men ser inte riktigt vad jag kan göra annorlunda då, mer än att grundgödsla innan! :(

@TotalControl , fantastiskt fin gräsmatta föresten! :)
Vilket gödsel använde du?
 
Jo, det växer väl en del men det är fortfarande glest och inte alls vad jag hade tänkt mig. :( Hade tänkt klippa första gången i torsdags men istället fick vi rejäla skurar och nu är det riktigt vått. Tänkte vänta till söndag innan jag trampar runt. Sedan kanske på med mer gödsel..? Trots att jag grundgödslade..? Har också i tankarna att något gått fel och att det kanske blir att göra om till hösten.
 
  • Ojämnt växande gräsmatta med glest gräs och jordfläckar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Glesvuxen gräsmatta med ojämn grästillväxt och en övergiven gräsklippare i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ymer
  • Laddar…
Skojar du? Kolla på min gräsmatta, så kan du känna dig nöjd!! :crysmile::crysmile::crysmile:
 
  • Gilla
KWesterberg
  • Laddar…
Ser ju bra ut!
Lite långt bara :) Gödning och frekvent klippning så är det där täckt på ett nafs.
Du kan börja sked mata redan nu med smågivor. Defintivt klippa!
 
  • Gilla
KWesterberg och 1 till
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Skojar du? Kolla på min gräsmatta, så kan du känna dig nöjd!! :crysmile::crysmile::crysmile:
Skickade bästa bilden! Ur den bästa vinkeln. :geek:
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Ser ju bra ut!
Lite långt bara :) Gödning och frekvent klippning så är det där täckt på ett nafs.
Du kan börja sked mata redan nu med smågivor. Defintivt klippa!
Klippa ner, inte för kort? Och sedan på med gödning. Förlåt för dumma frågor nu! Vad innebär skedmatning? Och vilken gödning ska jag satsa på i första hand?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.