Det här huset har jag levererat till Bunkeflostrand i Malmö. Mycket snygg Frontespis


. Nybyggt grått hus med frontespis i Bunkeflostrand, Malmö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, frontespis är ett gammalt ord som tagits i bruk igen på senare år.
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Jaha. Men det är nog olika, när det gäller nya hus. Sen varför man skulle vilja ha fönster på kattvinden förstår jag inte.
Det är vanligen ett litet rum i kattvinden,typ pigkammare. Vi har ett sådant hus byggt 1914.
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Jaha. Men det är nog olika, när det gäller nya hus. Sen varför man skulle vilja ha fönster på kattvinden förstår jag inte.
Som @Daniel 109 skrev, hade man ingen elbelysning och ett fönster på kattvinden gav ljus där också. I alla fall under dagtid.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
thomas33 thomas33 skrev:
Som @Daniel 109 skrev, hade man ingen elbelysning och ett fönster på kattvinden gav ljus där också. I alla fall under dagtid.
Antar att man inte hade nåt förråd där då, utan att fönstret gick direkt in i rummet.
 
Klippt från: https://kulturmiljo-vard.se/byggnadsvard/planlosningar

”Under 1800-talets mitt, vid laga skifte, blev denna hustyp vanlig på de större bondgårdarna.

Den sexdelade planen har vanligen inte full övervåning utan en öppen vind i mitten och två gavelkammare. Den öppna vinden får ofta ljus genom en takkupa med fönster över huvudingången. På var sida om gavelrummet ligger vanligen långsträkta garderobsutrymmen med små gavelfönster och kanske även sidliggarfönster.”

Det är väl de husen man försöker efterlikna. De hade från början två gavelrum på övervåningen. De små låga fönstren fanns i biutrymmen.
 
  • Gilla
Rusta Hus och 1 till
  • Laddar…
Gammelnörden
På just denna ritning från 1800-talets mitt, som stämmer ganska bra med ovan beskrivning, användes biutrymmena som klädkontor och spannmålsloft.
1800-talsritning av boningshus med planlösningar och fasadvyer, inklusive detaljer för klädkontor och kattvindar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild på en av våra 4 kattvindar/klädkontor.;)
Bild av en tom kattvind med träväggar och golv, använt som klädkontor på 1800-talet, belyst av ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Magnus E K och 2 till
  • Laddar…
Var hittade du ritningen. Jag skulle gärna hitta ritningar på vårt hus. Vad jag förstod fanns den en del standardritningar som många byggde efter. Den där stämmer dock inte med vårt hus, även om det finns tydliga likheter
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Antar att man inte hade nåt förråd där då, utan att fönstret gick direkt in i rummet.
Nej.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Var hittade du ritningen. Jag skulle gärna hitta ritningar på vårt hus. Vad jag förstod fanns den en del standardritningar som många byggde efter. Den där stämmer dock inte med vårt hus, även om det finns tydliga likheter
Ritningen kommer från Charles Emil Löfvenskiölds planschverk om Lantmannabyggnader. Planschverket finns i nedladdningsbar form på Kungliga Bibilioteket/Libris.

https://weburn.kb.se/metadata/691/EOD_2887691.htm
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Klippt från: [länk]

”Under 1800-talets mitt, vid laga skifte, blev denna hustyp vanlig på de större bondgårdarna.

Den sexdelade planen har vanligen inte full övervåning utan en öppen vind i mitten och två gavelkammare. Den öppna vinden får ofta ljus genom en takkupa med fönster över huvudingången. På var sida om gavelrummet ligger vanligen långsträkta garderobsutrymmen med små gavelfönster och kanske även sidliggarfönster.”

Det är väl de husen man försöker efterlikna. De hade från början två gavelrum på övervåningen. De små låga fönstren fanns i biutrymmen.
Tack för den länken till trevlig läsning om husbyggnationers historia.
Hittade intressanta beskrivningar om bl a slaggstenens användning i husgrunder och stommar. Huset jag precis köpt är byggt till största delen av just slaggsten. Det nämns att det var just i Bergslagen det användes bl a där mitt hus står. Byggt i slutet av 1800-talet.
 
  • Vitt hus av slaggsten från 1800-talet omgivet av grönska i Bergslagen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Men förhöjt väggliv, kan det vara upp till 239 cm invändigt. 240 blir ju full takhöjd.
Jag har 150 cm och då funkar det med fönster.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.