Jag har nu sökt med ljus och lykta efter en besiktningsman som kan komma under nästa vecka. Har inte lyckats än så jag meddelade mäklaren det. Jag har lite andra tilltänkta, det är hantverkare som handlar på bygghandeln där jag jobbar. Några av de bästa, efter att ha frågat chefen som känner allt och alla.

Nu hörde mäklaren av sig och lämnade ett namn och nummer till en besiktningsman som ska till en annan av mäklarens spekulanter.
Jag ringde honom (han har sitt säte i Falun) men har ett objekt i närheten här på onsdag. Jo, han skulle nog hinna med mig också på eftermiddagen. Toppen, tänkte jag! Eller....?

Är det en mäklaransluten besiktningsman då kanske? Partisk? 5,500 kr inkl. allt tar han.

Är det vettigare att välja en av de bästa hantverkarna som dessutom har en viss historik med huset? Troligen till ett billigare pris också.

:thinking:
 
Jag skulle välja den mäklaren rekommenderade. De andra kanske är duktiga, men lite systematik i sitt besiktigande tycker jag är lämpligt att ha. Men har någon av snickarna erfarenhet av att besiktiga hus, så visst.

Dock tror jag inte att du får en seriös besiktning under fem tusen, redan det låter billigt. Det må vara att det bara tar ett par timmar på plats, men det ska åkas fram och tillbaka och skrivas protokoll också.

Oavsett vilken besiktningsman du väljer så se till att vara med på besiktningen! Man lär sig mer om sitt nya hus om man går och tittar när besiktningsmannen jobbar och ställer lite frågor än man gör av att läsa protokollet efteråt.
 
  • Gilla
Jope09 och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag skulle välja den mäklaren rekommenderade. De andra kanske är duktiga, men lite systematik i sitt besiktigande tycker jag är lämpligt att ha. Men har någon av snickarna erfarenhet av att besiktiga hus, så visst.

Dock tror jag inte att du får en seriös besiktning under fem tusen, redan det låter billigt. Det må vara att det bara tar ett par timmar på plats, men det ska åkas fram och tillbaka och skrivas protokoll också.

Oavsett vilken besiktningsman du väljer så se till att vara med på besiktningen! Man lär sig mer om sitt nya hus om man går och tittar när besiktningsmannen jobbar och ställer lite frågor än man gör av att läsa protokollet efteråt.
Tack för dina fina råd Nödegårdsgubben!
Jag bokade in honom nu så det görs enligt konstens alla regler.
Jag har ju namnet på besiktningsmannens företag, är det en idé att checka honom? Med tanke på att priset var lågt, menar jag.
Han kan ha satt ett lägre pris för att han faktiskt råkade få två objekt på samma ort, samma eftermiddag!
 
Jag tyckte det lät billigt, men jag vet inte vad priserna är däromkring eller för den delen vad du skulle få ut av att undersöka företaget. Hans ekonomi är ju inte riktigt ditt problem för ett endagsjobb och vad skulle du göra om han inte är certifierad eller har bra omdömen eller...? Jag skulle nöja mig med att hålla tummarna för att han är bra och konstatera att man inte kan styra över allt här i världen.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag skulle nöja mig med att hålla tummarna för att han är bra och konstatera att man inte kan styra över allt här i världen.
Man kanske kan flika in lite frågor till besiktningsmannen medan han håller på?
Som
  • Hur är det med fukten på vinden, är det något man borde oroa sig för?
  • Verkar grunden välgjord, jag har ju hört mycket om radon och lukt från tryckimpregnerade syllar?
  • Hur är ytterväggarna, är det luftspalt så det inte möglar och ruttnar i väggarna?

Ni experter kan väl fylla på :geek:
 
  • Gilla
Rusta Hus
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Man kanske kan flika in lite frågor till besiktningsmannen medan han håller på?
Som
  • Hur är det med fukten på vinden, är det något man borde oroa sig för?
  • Verkar grunden välgjord, jag har ju hört mycket om radon och lukt från tryckimpregnerade syllar?
  • Hur är ytterväggarna, är det luftspalt så det inte möglar och ruttnar i väggarna?

Ni experter kan väl fylla på :geek:
Tack så mycket!!

Så himla toppen att få hjälp med frågeställningar till besiktningen! :ok:
Ni som är så duktiga, fyll gärna på! :D

En fråga uppkom nu när jag pratade med mäklaren. Säljaren har ingen utomhusstege
så jag sa att jag fixar fram en (jobbar ju på en bygghandel ;))
Mäklaren sa då att det inte är säkert att besiktningsmannen måste upp på taket då det är ett plåttak. Det kan räcka med vinden då sa hon.
Har hon rätt i det kanske? Vill jag ens ha någon som kliver på mitt plåttak?
Men man vill ju ändå att allt inspekteras om man nu har en besiktare på plats!
 
Du har ju en skorsten, så det måste gå att ta sig upp på taket, men förmodligen finns det en lucka från vinden. En stege för att ta sig upp på det där taket, vad behöver den vara, 6–7 meter?
 
  • Gilla
Rusta Hus
  • Laddar…
Hemmakatten
Självklart måste besiktningsmannen upp på taket och kolla både tak, skorstenar och ventilhuvar.
 
  • Gilla
Rusta Hus
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Du har ju en skorsten, så det måste gå att ta sig upp på taket, men förmodligen finns det en lucka från vinden. En stege för att ta sig upp på det där taket, vad behöver den vara, 6–7 meter?
Det är trots allt inte så högt på entré-sidan som tur är. :D
Men kan han klättra runt på taket om han väl kommer upp på ena sidan?
Det låter ju livsfarligt! :dizzy:
Och hur bra är det för plåten? (det är ett Plegeltak)
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Självklart måste besiktningsmannen upp på taket och kolla både tak, skorstenar och ventilhuvar.
Tack Hemmakatten.
Jag noterar och vidarebefordrar det till vederbörande! :D
 
j.f.s
Rusta Hus Rusta Hus skrev:
Jag har nu sökt med ljus och lykta efter en besiktningsman som kan komma under nästa vecka. Har inte lyckats än så jag meddelade mäklaren det. Jag har lite andra tilltänkta, det är hantverkare som handlar på bygghandeln där jag jobbar. Några av de bästa, efter att ha frågat chefen som känner allt och alla.

Nu hörde mäklaren av sig och lämnade ett namn och nummer till en besiktningsman som ska till en annan av mäklarens spekulanter.
Jag ringde honom (han har sitt säte i Falun) men har ett objekt i närheten här på onsdag. Jo, han skulle nog hinna med mig också på eftermiddagen. Toppen, tänkte jag! Eller....?

Är det en mäklaransluten besiktningsman då kanske? Partisk? 5,500 kr inkl. allt tar han.

Är det vettigare att välja en av de bästa hantverkarna som dessutom har en viss historik med huset? Troligen till ett billigare pris också.

:thinking:
Om det är Jimmy på Dala Fastighetskontroll så är han väldigt bra. Iofs är han inte baserad i Falun men nära.

https://www.dalafastighetskontroll.se/
 
j.f.s j.f.s skrev:
Om det är Jimmy på Dala Fastighetskontroll så är han väldigt bra. Iofs är han inte baserad i Falun men nära.

[länk]
Nej, han heter Ulf han jag anlitat nu :)
 
Jag kanske ska uppdatera lite, nu när besiktningen är gjord. :D Fick tag på en bra besiktningsman som kunde komma med kort varsel tack vare att han redan hade ett annat objekt att besikta samma dag här i närheten.

Han gav huset ett mycket fint omdöme, han sa att det är ett stabilt hus som lugnt kommer överleva mig! Stenhus från grunden och hela vägen upp, inga konstigheter nånstans, några små anmärkningar på ett golv och en vägg i källaren som är byggt med organiskt material på grund och vägg som såklart skall avlägsnas snarast möjligt efter överlåtelsen.

Jag känner mig nöjd och tillfreds med att ha fått tag på ett hus i rätt läge och för en spottstyver (för mig). Nu är det bara en väntan tills jag får flytta in och påbörja mina små och stora projekt i det! :D
Tack för alla intressanta inlägg som ni bjudit på!

Återkommer med nya trådar när det är dags att Rusta Hus!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 13 till
  • Laddar…
Rusta Hus Rusta Hus skrev:
Jag kanske ska uppdatera lite, nu när besiktningen är gjord. :D Fick tag på en bra besiktningsman som kunde komma med kort varsel tack vare att han redan hade ett annat objekt att besikta samma dag här i närheten.

Han gav huset ett mycket fint omdöme, han sa att det är ett stabilt hus som lugnt kommer överleva mig! Stenhus från grunden och hela vägen upp, inga konstigheter nånstans, några små anmärkningar på ett golv och en vägg i källaren som är byggt med organiskt material på grund och vägg som såklart skall avlägsnas snarast möjligt efter överlåtelsen.

Jag känner mig nöjd och tillfreds med att ha fått tag på ett hus i rätt läge och för en spottstyver (för mig). Nu är det bara en väntan tills jag får flytta in och påbörja mina små och stora projekt i det! :D
Tack för alla intressanta inlägg som ni bjudit på!

Återkommer med nya trådar när det är dags att Rusta Hus!
Och nu tror jag du kommer känna dig bättre med att äga det också .. :)
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac och 1 till
  • Laddar…
Fick en länk från en annan tråd här som är trevlig läsning om historien om våra byggnadssätt. Läste om stenhus, och användandet av slaggsten, som ju mitt hus är byggt av i både grund och stomme.

Här i omgivningarna (Bergslagen) finns det mycket gamla hyttor, därav all slaggsten som fortfarande hittas lite varstans i skog och mark.


Stenhusets stomme - Helena Lundgren

https://kulturmiljo-vard.se/byggnadsvard/stomme-och-fasad/stenhusets-stomme


”Slaggtegel och slaggflis

Slagg var en restprodukt av järnhanteringen vilket medförde att byggnader tillverkade av slagg är vanligast i och omkring de gamla bruken, framför allt i norra Uppland och i Bergslagen. Slagghusen byggdes på olika sätt i olika trakter och det tycks vara styrt av kvaliteten på malmen.”

...

”Det fanns många fördelar att bygga med slagg, den var beständig mot fukt och höga temperaturer, den var ett billigt ”överblivet” material som kostade mindre än halva priset att bygga med gentemot lertegel, det gick fortare att bygga med slaggtegel eftersom stenarna var större än vanligt lertegel och dessutom gick det år mindre med murbruk.”
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.