C
Detta med "insektshotell" har ju varit väldigt hajpat under en rätt lång tid nu. Personligen har jag varit rätt skeptisk till det som påstås kring hur det fungerar.

Förra året smällde kommunen upp ett stort sådant i en park jag ofta passerar på väg hem från jobbet, så nu har jag haft möjlighet att studera detta på nära håll med jämna tillfällen under hela våren.
Det är en riktig lyxvariant - 6 våningar med alla de rätta tillbehören - lerkrukor, gamla pinnar, vass, kottar, håltegel, vedträn med hål borrade i änden, hönsnät osv., så här tänker man ju att det måste krylla av spännande insekter.
Har dock inte sett en enda insekt som visat något intresse för denna konstruktion.

Vad säger ni - är det nonsens eller fungerar det?
 
Tanken är väl att de ska övervintra där, så såhär års bör det väl inte vara många hotellgäster?
 
C
Kanske det, men om inte annat är det väl dags att checka ut nu då?
Har som sagt studerat det under hela våren efter tecken på aktivitet. Men de kan ju så klart ha lämnat hotellet när jag inte var där.
Förstår dock inte hur det skulle ge tillräckligt skydd mot vinterkylan?
 
Vi har ett litet hotell som var tänkt att få murarbina att bo där istället för att äta sig in i fasaden. Det fungerar i alla fall ypperligt, det brukar vara mellan 50-75% belagt och ger nya bin som kan pollinera utan att jag får fler hål i tegelfogarna :).
 
  • Gilla
Darling McFluff
  • Laddar…
Visst fungerar det men man bär nog sätta sig tätt intill för att notera aktiviteten. Jag har haft ett bihotell som säkert blir 10 år nu, syns på fasaden :D och köpte ett nytt något större i år. Det är murarbin tror jag som sätter sina larver där tillsammans med pollen som larven äter av tills den är stor nog att flytta ut. Vad jag vet är det ingen övervintring för bin, de dör när vintern kommer När jag tog bilderna var det full aktivitet, en del hål är upptagna på det nya hotellet.

Ett gammalt och ett nytt bihotell av trä upphängda på en trästaket, med hål för insekter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av ett bihotell gjort av ihåliga träblock med olika storlekar på hål, några täckta av biets byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och så har jag några övervintringsplatser för fjärilar. Har satt dem på baksidan av vedlidret i skugga för att inte vårsolen skall väcka dem för tidigt när det inte finns mat. Jag har inte gjort som en bekant till mig gjorde, var för nyfiken och öppnade luckan på vintern för att se om där fanns några gäster. Ut flög ett antal fjärilar i vinterkylan så det som var tänkt som ett skydd blev en dödsfälla. Så jag kollar inte..

Tre olika insektshotell monterade på en röd trävägg omgivna av gröna blad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och så har jag en humleholk för den övervintrande humledrottningen, samma där, kollar inte.
 
  • Gilla
  • Älska
Apdos och 4 till
  • Laddar…
Så fint! Var köper du dina bon - eller har du gjort dem själv?
När det gäller humlebina så bosätter "mina" jordhumlor sig ofta i gruset alldeles vid entren och det är inte roligt för de förirrar sig lätt (och ofta) in i huset. Kan jag fixa bättre plats genom att i österläge, i en slänt, gräva stort hål och fylla med sand från Östersjöstranden?
 
MultiMan
Jag köpte mitt hotell på Lidl. Ser ungefär ut som de i bild (för bin alltså).
 
yonna yonna skrev:
å fint! Var köper du dina bon - eller har du gjort dem själv?
När det gäller humlebina så bosätter "mina" jordhumlor sig ofta i gruset alldeles vid entren och det är inte roligt för de förirrar sig lätt (och ofta) in i huset. Kan jag fixa bättre plats genom att i österläge, i en slänt, gräva stort hål och fylla med sand från Östersjöstranden?
Alla är köpta, bihotellet hittade jag på Blomsterlandet men liknande finns nog på andra ställen, Granngården har dem också.
Humlebo, fladdermössholkar och fjärilshotell är köpta från goda trädgårdsvänner som började tillverka dessa för ca 10 år sedan. Brukar sälja dem på trädgårdsmässor eller här https://www.gecko.se/fjarilshotell

Enbart humledrottningen överlever vintern och jordhumlor bruka återanvända gamla sork- eller musbon. Jag vet inte men har du idéer så testa, en upp - och - nervänd lerkruka, något nergrävd i sand skulle jag testa.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
C
Hm, murarbin ja, det kan jag tänka mig.
Men tanken måste väl vara att även andra insekter skall använda dessa? Vilka är det t.ex. som man tänker sig bor inne i kottarna?
 
C cpalm skrev:
Förra året smällde kommunen upp ett stort sådant i en park jag ofta passerar på väg hem från jobbet, så nu har jag haft möjlighet att studera detta på nära håll
Kanske parken är så "välklippt" och rensad så inga blommande örter finns där?
Och således inga nektar-sugna och pollinerande insekter heller :(
 
C
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Kanske parken är så "välklippt" och rensad så inga blommande örter finns där?
Och således inga nektar-sugna och pollinerande insekter heller :(
Huvet på spiken där antar jag. Man har byggt ett stort lyxhotell men glömt bort att det inte finns några matställen inom en dagsturs radie :thinking:
För där finns i princip bara träd, buskar och gräs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.