A
Detta är första svaret från Kommunen.

Hej Erik.

Du har bestridit faktura xxxxx. Vi har kontrollerat följande:

Fakturering enligt gällande taxa

Kommunfullmäktige tog den 12 februari 2018 beslut om ny renhållningstaxa. Den nya renhållningstaxan började gälla den 1 april 2018.

I §34 renhållningstaxan står följande gällande bomkörningar:

Kan tömning ej utföras på grund av att vägen fram till brunn eller området runt tömningsplats ej är framkomlig, otillräckligt buskröjd, snöröjd, sandad eller att plats för slamtömning ej är uppmärkt debiteras en framkörningsavgift på 520 kr inklusive moms.

Alla ordinarie/schemalagda slamtömningar aviseras i god tid innan tömning.

En parkerad släpkärra och material på marken innebär därmed att vägen fram till brunn eller området runt tömningsplats ej är framkomlig. Enligt bifogade bilder har vår entreprenör enligt oss gjort en korrekt bedömning avseende framkomlighet.

Avgift för bomkörning är enligt gällande renhållningstaxa 520 kr. Därmed har du blivit fakturerad enligt gällande taxa.

Svar gällande ditt bestridande

Utifrån det vi har kontrollerat har vi kommit fram till att fakturering har skett enligt gällande renhållningstaxa. Kommunen har inte för avsikt att frångå kommunfullmäktiges beslut.
Andra svaret från kommunen
Efter samtal med vår ansvarige chef vill vi meddela följande. Bedömning av framkomligheten genomförs av chaufför på plats då det avser deras arbetsmiljö. I detta fall har bedömning gjorts att tömning inte kunde ske enligt säker arbetsmiljö, denna bedömning står kommunen står bakom. Kommunen har därför inte för avsikt att ändra er faktura.
De bifogade följande bild som bevis från chauffören.
Tankbil parkerad på uppfart med slamslang nära träd och byggmaterial på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite tråkigt att det blev en så snäv bild.

Jag tog en bild från gatan (en vecka senare när faturan kom) som visar att det går att köra in på uppfarten. Slamtanken är bakom björken som är precis tillvänster om huset.
En bild på en uppfart med en släpvagn framför ett rött hus med vita knutar, trädbädd och skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tittar man på flygfotot är det närmare för chaufören att dra slangen från uppfarten. Det är nu som kommunen hänvisar till att slangen är så pass tung att det är en arbetsmiljöfråga och de då inte får göra så.

Flygfoto av en fastighet med måttangivelse som visar möjlig väg för slangen till slamtanken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Flygfoto över fastighet med markerad rutt till slamtank nära hus och uppfart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Så för att sammanfatta:
  • Kommunen hänvisar efter flera vändor till arbetsmiljölagen som då trumfar de regler och avtal som kommunen har med mig som fastighetsägare. Enligt kommunen ska jag förstå detta även om det inte står så i reglerna. Har de verkligen fog för dessa påståenden?
  • Chefen på kommunen hävdar att tankbilar inte "bör" backa då det inte är ett giltigt körsätt. Vet inte vad det betyder egentligen. Jag fick lära mig att backa när jag tog körkort, samma när man tar lastbilskort.
  • Jag anser att jag gjort vad jag kan enligt reglerna (tidigare inlägg). Det är fri gångväg att gå från uppfarten längs huset ner mot avloppstanken.


Vad tycker ni?
 
Redigerat av moderator:
Stämmer avstånden? Ser ut som de är över 10m

I Västerås får man betala extra om avståndet överstiger 10m. Antar det är lika i andra kommuner. Vi kommer hamna över detta och dra egen slang så vi slipper undan den extra avgiften för att vi har för långt avstånd
 
A
Ja, avstånden är ungefär rätt storleksordning. Kommunen tar ut en avgift på 7kr för varje extra 10 meter utöver de första 10 meterna. Men det är ju en idé att fixa en slang. Det kommer dock ta många år att spara in den kostnaden, förutsatt att jag inte sumpat mina möjligheter att få tömt !

Slangdragning
Om slamchauffören måste dra ut mer än 10 meter slang för att kunna tömma din tank eller brunn, kostar det extra. Slamchauffören har upp till 50 meter slang med sig på bilen. Om det behövs mer slang än 50 meter så uppge det när du beställer tömning.
 
Ja okej, då är väl inte avståndet problemet... Känns som svammel från personen som kör bilen att de inte går att lösa detta, vi har en tomt som är mycket "värre" än eran och inte haft några problem med att de måste backa in på uppfarten.

Är inte slamtömning något som är privatiserat? Finns väl mängder av privata bolag som gör detta. Sen att kommunen har avtal med en specifik leverantör bör man väl kunna gå förbi genom att anlita någon privat?
 
A
R ramafred skrev:
Är inte slamtömning något som är privatiserat?
Gnesta påstår att de har monopol, men att de köper tjänsten i sin tur. Det stämmer säkert då det är Foria som kommer och tömmer.
 
Hmm, tänker att detta kan Du nog komma runt... ring några slamtömningsfirmor (eller va de kallas) och fråga om de tömmer. Har du tömt slammet har du tömt?

Handlar nog mycket om personen som gör jobbet.. som när sotaren som sotade åt oss frågade om vi körde med mycket skräpvirke (Vi har rivit en tillbyggnad) i kaminen - "Okej men tänk på att de kan bli lite dåligt drag om ni gör det", de va inte så noga...
 
Man åker på kommunens tömning oavsett om någon annan redan tömt. Kommunen har upphandlat slamtömningen och den som vann har troligen "monopol".
 
  • Gilla
Gårdsboende
  • Laddar…
A
Ja, så är det säkert. Det är dock inte frågan som jag ställer i tråden, utan det är huruvida deras påståenden håller utifrån ett juridiskt perspektiv om detta tas upp i tingsrätten.

Jag tänker som så att mitt avtal med kommunen är separat från kommunens avtal med entreprenören. Om det finns hinder enligt avtalet mellan kommunen och entreprenören behöver det inte innebära att kommunens ansvar enligt reglerna upphävs gentemot mig som fastighetsägare.

Återigen. De enda regler som finns tillgängliga för mig som kommuninvånare och fastighetsägare är dessa: https://www.gnesta.se/bostadmiljo/a...g.4.5f73524c113768054ab80001580.html#Vadkravs
 
Klart att det är ett separat avtal, ibland används inte back-to-back avtal men det är inget som du som kund ska påverkas av.
Tycker att du har ett starkt case med risk för att det finns något finstilt någonstans att chauffören alltid har rätt att avgöra.
 
Finns ju ett par vägar till att gå om dom inte tycker att dom ska backa upp på infarten och det är ju att ifrågasätta varför dom gjort det tidigare alt så kunde dom ju lagt slang på uppfarten och på gångstigen runt och debiterat extra slang. Att dra extra slang finns ju i prislistan.
 
A
Den vägen påpekade jag också. Skriftligt fick jag inget svar annat än det ovan. Muntligt sa hon att slangen är för tung och otymplig för att dra runt huset. Det är en bedömning chauffören för göra själv och det är därför han valde att inte köra upp på uppfarten denna gången, vilket kommunen tycker är ok. Samtalet spelade jag in.
 
Ojdå vad bökigt. Jag tror att det dels är lite beroende på chaufför, men här också att kommunen verkar bete sig konstigt. Hos mig är det också Foria som tömmer för kommunens (dock Södertälje kommun) räkning. Inga konstigheter vid backning alls, då är det ändå en rätt snäv sväng i början.

Oavsett vem som har rätt så kan det vara idé att kontakta Foria direkt och berätta att kommunen informerat om arbetsmiljöproblem vid tömning och att du gärna ser att någon från Foria med ansvar för arbetsmiljö kommer på besök för att visa vad som faktiskt är fel och så att ni tillsammans kan diskutera förbättringar. Om det är så att ingenting är fel kommer det då konstateras, och om något är fel så blir det väldigt tydligt vad.
 
  • Gilla
Bettan74 och 4 till
  • Laddar…
C
S Svante Svenson skrev:
Oavsett vem som har rätt så kan det vara idé att kontakta Foria direkt och berätta att kommunen informerat om arbetsmiljöproblem vid tömning och att du gärna ser att någon från Foria med ansvar för arbetsmiljö kommer på besök för att visa vad som faktiskt är fel och så att ni tillsammans kan diskutera förbättringar. Om det är så att ingenting är fel kommer det då konstateras, och om något är fel så blir det väldigt tydligt vad.
Precis - be dem precisera konkret vilka förutsättningar som krävs och som de anser inte varit uppfyllda. Hur bred måste vägen vara osv. Känns uppenbart att de stört sig på släpet, grushögen och dina prylar som står där.
 
  • Gilla
Peternow
  • Laddar…
Erik_Hansson skrev:
Ja, så är det säkert. Det är dock inte frågan som jag ställer i tråden, utan det är huruvida deras påståenden håller utifrån ett juridiskt perspektiv om detta tas upp i tingsrätten.

Jag tänker som så att mitt avtal med kommunen är separat från kommunens avtal med entreprenören. Om det finns hinder enligt avtalet mellan kommunen och entreprenören behöver det inte innebära att kommunens ansvar enligt reglerna upphävs gentemot mig som fastighetsägare.

Återigen. De enda regler som finns tillgängliga för mig som kommuninvånare och fastighetsägare är dessa: [länk]
Detta är en avgiftsskyldighet som är beslutad enligt lag och förordning. Ska inte till tingsrätten, utan som ett överklagande av beslutet om debitering enligt taxa till förvaltningsrätten, för att få prövat om förutsättningarna att ta ut bomkörningsavgiften var uppfyllda. Dvs. det som står i § 33-34.

S Svante Svenson skrev:
Ojdå vad bökigt. Jag tror att det dels är lite beroende på chaufför, men här också att kommunen verkar bete sig konstigt. Hos mig är det också Foria som tömmer för kommunens (dock Södertälje kommun) räkning. Inga konstigheter vid backning alls, då är det ändå en rätt snäv sväng i början.

Oavsett vem som har rätt så kan det vara idé att kontakta Foria direkt och berätta att kommunen informerat om arbetsmiljöproblem vid tömning och att du gärna ser att någon från Foria med ansvar för arbetsmiljö kommer på besök för att visa vad som faktiskt är fel och så att ni tillsammans kan diskutera förbättringar. Om det är så att ingenting är fel kommer det då konstateras, och om något är fel så blir det väldigt tydligt vad.
Plus för konstruktivt inlägg! (y)

Oavsett om det är framkomligheten för bilen eller arbetsmiljön vid slangdragningen som varit problemet är det ju viktigt att kunna få konkret och skriftligt vad det är som behöver åtgärdas. För att inte behöva gissa, få en ny bomkörning och gissa igen...
Indirekt blir det också beslutsmotivering till varför man tagit avgift för bomkörningen.
 
Redigerat:
S Svante Svenson skrev:
Ojdå vad bökigt. Jag tror att det dels är lite beroende på chaufför, men här också att kommunen verkar bete sig konstigt. Hos mig är det också Foria som tömmer för kommunens (dock Södertälje kommun) räkning. Inga konstigheter vid backning alls, då är det ändå en rätt snäv sväng i början.

Oavsett vem som har rätt så kan det vara idé att kontakta Foria direkt och berätta att kommunen informerat om arbetsmiljöproblem vid tömning och att du gärna ser att någon från Foria med ansvar för arbetsmiljö kommer på besök för att visa vad som faktiskt är fel och så att ni tillsammans kan diskutera förbättringar. Om det är så att ingenting är fel kommer det då konstateras, och om något är fel så blir det väldigt tydligt vad.
Nej nej nej. Ts har inget avtal med Foria. Hans motpart är kommunen.

Var inte snäll det är inte kommunen..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.