Peter2400 Peter2400 skrev:
Som en rörgenomföring i badrumsgolv kanske,
låt röret sticka igenom en bit, det döljs av inloppet sen.
[bild]
Hej

Sant! Sedan täta med någon form av silikon runt?! Möjligtvis även sätta inloppsgallret med silikon också för att slippa skruva.

Har du erfarenhet av liknande
Rörgenomföringar?

Mvh
 
K Källby skrev:
Hej

Sant! Sedan täta med någon form av silikon runt?! Möjligtvis även sätta inloppsgallret med silikon också för att slippa skruva.

Har du erfarenhet av liknande
Rörgenomföringar?

Mvh
Jag har en rostfri spapool med svetsade flänsar, så det kommer nog inte läcka:)
Men jag tror nog ditt kommer hålla bra också.
Det går givetvis att limma fast in och utlopp, men det är rätt trevligt att bara lossa 2 skruv om man skulle vilja ha bort det.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Jag har en rostfri spapool med svetsade flänsar, så det kommer nog inte läcka:)
Men jag tror nog ditt kommer hålla bra också.
Det går givetvis att limma fast in och utlopp, men det är rätt trevligt att bara lossa 2 skruv om man skulle vilja ha bort det.

Hej!

Okej
Ja vi får hoppas det!

Jag tänkte på det du skrev tidigare, det borde ju gå att ta en pem slang eller liknande och göra på samma sätt som du beskrev genomföringen.

Blir det bra att sätta den med lite fogskum så att den sitter på plats?!

Tackar verkligen för dina tips! Har funderat mycket på o lösa det på enkelt o smidigt vis.
Har sökt på Google men har hittat dåligt med information om hur man gör vid längre genomföringar!

Mvh
 
K Källby skrev:
Jag tänkte på det du skrev tidigare, det borde ju gå att ta en pem slang eller liknande och göra på samma sätt som du beskrev genomföringen.
Hur har du tänkt göra med pump och filter?
Ska du ha det uppvärmt året om?
Vanligare att man använder pvc rör till pool, dessa limmar man och får helt täta kopplingar.
De flesta pumpar och filter är också gjorda för att passa pvc rörsdimensioner.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Hur har du tänkt göra med pump och filter?
Ska du ha det uppvärmt året om?
Vanligare att man använder pvc rör till pool, dessa limmar man och får helt täta kopplingar.
De flesta pumpar och filter är också gjorda för att passa pvc rörsdimensioner.

Hej

Pump och filter skall jag bygga in i en isolerad låda under altanen. Har tänkt att köpa en liten cirkulationspump från pahlén, värmare och sedan köra på något patronfilter. Jag har tänkt koppla allt till en extern timer för inställning när pumpen skall gå.

Badet skall vara varmt året om!

Ok, ja men då kör jag på pvc..

Mvh
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
K Källby skrev:
Hej

Pump och filter skall jag bygga in i en isolerad låda under altanen. Har tänkt att köpa en liten cirkulationspump från pahlén, värmare och sedan köra på något patronfilter. Jag har tänkt koppla allt till en extern timer för inställning när pumpen skall gå.

Badet skall vara varmt året om!

Ok, ja men då kör jag på pvc..

Mvh
Såhär gjorde jag,
Installation av avloppsrör med isolering och stödstrukturer i ett pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation av avloppsrör och kopplingar under ett diskbänksskåp mot en isolerad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utsikt under en träaltan med bärlinor, metallfästen och en isolerad grundmur intill en målad trälåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Installation av diskho med synliga rör och avloppspump under ett köksskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Såhär gjorde jag,
[bild] [bild] [bild]
[bild]

Snyggt! Det är något liknande jag har tänkt mig! Hur har du gjort med styrningen? Kör du pumpen 24/7 eller hur gör du?

Har du några tips på snygga ”galler” som man kan ha vid genomföringarna?

Trevlig kväll
 
K Källby skrev:
Snyggt! Det är något liknande jag har tänkt mig! Hur har du gjort med styrningen? Kör du pumpen 24/7 eller hur gör du?

Har du några tips på snygga ”galler” som man kan ha vid genomföringarna?

Trevlig kväll
Jag styr med Sonoff relän, både pumpen och värmaren.
Pumpen kör jag 10min varje hel och halv timme, alltså totalt 20min/h.
När vi badar flera kör jag den kontinuerligt.
Skärmdump av mobilapp för hemautomatisering som visar kontroller för PoolPump (påslagen) och PoolVärmare (avslagen).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Jag styr med Sonoff relän, både pumpen och värmaren.
Pumpen kör jag 10min varje hel och halv timme, alltså totalt 20min/h.
När vi badar flera kör jag den kontinuerligt.
[bild]

Hej

Ok! Det systemet får jag läsa in mig på!

Hur ofta borde ska man köra pump och rening? Vad är optimalt? Mitt bad kommer väl rymma mellan 700-1000 liter vatten uppskattar jag.

Mvh
 
K Källby skrev:
Hej

Ok! Det systemet får jag läsa in mig på!

Hur ofta borde ska man köra pump och rening? Vad är optimalt? Mitt bad kommer väl rymma mellan 700-1000 liter vatten uppskattar jag.

Mvh
Det beror mest på hur kraftig pump du tänkt ha, vad har du hittat för någon?
 
K Källby skrev:
Hej

Jag tänker att mitt spabad inte blir så stort och då har jag kikat på följande:

[länk]

Borde funka eller?
Det funkar, pumparna är kraftigare än man tror, jag har 4500L och det blir ganska bra fart med min pump,https://www.rubinpool.se/produkter/pool-tillbehor/poolpumpar/optima-poolpump-025-hk
Det som jag missade när jag köpte pump, inte ens poolfirmorna hade koll på det, var att angiven effekt på en poolpump är vilken effekt den ger, inte vad den förbrukar.
Min pump är märkt med 160W men drar 460:)
Så köp så klen pump du kan hitta.
Jag har också patronfilter, men använder inte patroner längre, jag har gått över till filterbollar istället, jag har 15st i förfiltret och 60st i patronfilterbehållaren.
Anledningen är med att jag tyckte det var svårt att spola rent patronen, speciellt på vintern.
Filterbollarna byter jag ut, och tvättar med sporttvättmedel i 40 grader i tvättmaskinen.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Det funkar, pumparna är kraftigare än man tror, jag har 4500L och det blir ganska bra fart med min pump,[länk]
Det som jag missade när jag köpte pump, inte ens poolfirmorna hade koll på det, var att angiven effekt på en poolpump är vilken effekt den ger, inte vad den förbrukar.
Min pump är märkt med 160W men drar 460:)
Så köp så klen pump du kan hitta.
Jag har också patronfilter, men använder inte patroner längre, jag har gått över till filterbollar istället, jag har 15st i förfiltret och 60st i patronfilterbehållaren.
Anledningen är med att jag tyckte det var svårt att spola rent patronen, speciellt på vintern.
Filterbollarna byter jag ut, och tvättar med sporttvättmedel i 40 grader i tvättmaskinen.
Okej, då ska jag tänka på det vid köp. Jag har kikat på filter med filterbollar men då måste jag väl backspola systemet och då förlorar jag en del vatten, jag hörde någonstans att har man mindre badtunnor så är filter att föredra..

Men hur ofta tror du att jag köra pump + värmare?

Jag har läst på en del ställen att det skall omsätta vattnet X antal gånger per dag, minns ej den exakta siffran. Vet du vad som är rekommenderat?
 
K Källby skrev:
Okej, då ska jag tänka på det vid köp. Jag har kikat på filter med filterbollar men då måste jag väl backspola systemet och då förlorar jag en del vatten, jag hörde någonstans att har man mindre badtunnor så är filter att föredra..

Men hur ofta tror du att jag köra pump + värmare?

Jag har läst på en del ställen att det skall omsätta vattnet X antal gånger per dag, minns ej den exakta siffran. Vet du vad som är rekommenderat?
Jag har filterbollar i ett patronfilter och behöver därför inte backspola.
Man bör omsätta vattnet 3ggr per dygn dvs 20 driftstid/dygn för din lilla volym.
Det är rekommendationen för pooler, för spabad kan man nog inte riktigt räkna så.
Jag tror det är bättre att köra pumpen korta stunder jämnt fördelat över dygnet, man vill inte ha vatten som står still för länge.
Min tempgivare sitter monterad före värmaren, altså utanför poolen, därför kör jag pumpen hel och halv timme, då vet jag när jag kan kolla tempen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.