Hej

Nytt kök och vi har satt in en Thermex Mini skåpsintegrerad fläkt. Den har en fjärrkontroll som jag misstänker går på RF.
Jag har två angreppsvägar tror jag. Antingen öppnar jag styrenheten i kökssåpet och ser om det går att koppla sig på någonting där eller så får jag bygga något som skickar samma signaler som fjärrkontrollen.

1. Finns det någon som vet om ett sätt att kontrollera denna förutom med fjärrkontrollen så att det går att integrera i en hemautomatisering?

2. Om inte, finns det någon som vet hur man sniffar reda på hur den styrs så att man kanske kan bygga något?


Fläkt: https://thermex.se/produkt/483/metz-mini
 
  • Svart Thermex fjärrkontroll för skåpsintegrerad fläkt med knappar för fläktstyrning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad vill du har för resultat? Jag menar varför är inte just den fjärr du har bra?
 
leby leby skrev:
Vad vill du har för resultat? Jag menar varför är inte just den fjärr du har bra?
Jag vill t ex integrera den med Alexa så jag kan sätta på fläkten när händerna är upptagna med matlagning.
 
B bergenudd skrev:
Jag vill t ex integrera den med Alexa så jag kan sätta på fläkten när händerna är upptagna med matlagning.
Har du redan någon automation som rullar så är väl det det första du bör undersöka. Har du inte det så har jag börjat använda shelly, den billigaste har isolerad brytare som kan styra vilken spänning som helst under 240v.
Shellyn är integrerad med Alexa även om jag inte prövat själv.
Annars är väl en RFXCOM kanske möjlig att ”lära” koden men sannolikt krångligare än en att integrera en shelly.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.