Hej alla

Vi har precis gjort en dränering av källaren då denna var hårt åtgången av fukt för att ingen dränering fanns tidigare och att dagvatten mm inte fungerade som de skulle. Nu har vi som sagt dränerat men även dragit om dagvattenrör och sett över hängrännor mm.
Vi visste sedan tidigare att grundvattennivån är hög och att detta gör att plattan i källaren kommer att suga upp en del fukt och att det aldrig kommer att vara helt torrt.
Vi valde att dränera med isodrän. Källaren är nu mycket torrare än innan men vid kraftigt regn syns fuktfläckar längst ner där vägg går ihop med golv.

MEN, vad kan vi då göra för att förbättra eller hjälpa till att få bort den fukt som ändå kommer in? Det jag själv tittat på är följande:
1. Konvektorradiatorer (finns redan vattenburen ledning i källaren). Tänker på att höja värmen för att torka upp.
2. Avfuktare - bra men dyr i drift? blir det aldrig torrt kommer denna att gå för fullt alltid?

Se min bild för att se källarens planlösning (källare under halva huset). Värmer upp med pellets och pannan är utmärkt på bilden. Rum 1,2 och 4 är mest drabbade.
 
  • Handritad skiss av källarens planlösning med måttangivelser och rumsmarkeringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vill ge dig en idé till. Sänka grundvattnet.

Bor du på landet så är det ju relativt enkelt att dränera ut mer (om du inte bor mitt på en plan mark). Bor du i villaområde är det svårare men går kanske att få med kommunen på.

Vi hade f.ö. avfuktare för att kunna använda rummen in källare som torkrum, kontor och gillestuga utan att de luktade "källare"
Jag tyckte inte att det drog så mycket ström att det var anmärkningsvärt. Värme är ju inte heller gratis. Källaren tål också att bli fuktig och torka ganska bra om du ändå inte ska ha det som boyta. Då kanske du inte behöver göra något.
 
ylven ylven skrev:
Jag vill ge dig en idé till. Sänka grundvattnet.

Bor du på landet så är det ju relativt enkelt att dränera ut mer (om du inte bor mitt på en plan mark). Bor du i villaområde är det svårare men går kanske att få med kommunen på.
Dammar av den här gamla tråden igen. Vi har nu avvaktat för att se hur det blir i olika väder. Vi har ett stort hus, 28x11 meter, så det blir stor takyta och således väldigt stor mängd vatten som skall forslas via dagvattenledningarna.
Vi vet sedan innan att grundvattnet står högt och förra veckan kom det ett regnoväder med 37mm nederbörd över natten.....

Detta medförde att källaren i stort stod i vatten på morgonen. Vi bor på gård och även i längorna såg vi vattenfläckar mitt på plattan vilket gör att vi känner oss säkra på att det är grundvattnet som inte hinner med att rinna undan.

Så... med denna vetskap undrar jag om någon har tips på en långvarig lösning? att sänka grundvatten nivån är ju en superbra idé men hur väl fungerar den om det är så pass högt grundvatten, tänker mest på att det får grävas rejält och ledas bort.

Kan det fungera att ta hål i golvet och installera pump under huset?

Avfuktare kommer vi att behöva men den kommer ju knappt att mäkta med att hålla fukten borta om källaren står i vatten.

Bifogar en bild av korridoren i källaren
 
  • Vattenfylld källarkorridor med blöta väggar och skräp på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du skriver att det nyligen är dränerat. Hur gjordes det?

Om grundvattnet står så högt, så går det ju inte att leda bort dräneringsvattnet, det skulle behöva pumpas bort
 
H hempularen skrev:
Du skriver att det nyligen är dränerat. Hur gjordes det?

Om grundvattnet står så högt, så går det ju inte att leda bort dräneringsvattnet, det skulle behöva pumpas bort
Utgrävning, markduk, rör, makadam och isodränskivor på väggarna. Dagvattenledningarna är också nya.

Min tanke är att isodränen släpper genom grundvattnet?

Hur tänker du med pumpas bort?
 
S Sebastian_21 skrev:
Utgrävning, markduk, rör, makadam och isodränskivor på väggarna. Dagvattenledningarna är också nya.

Min tanke är att isodränen släpper genom grundvattnet?

Hur tänker du med pumpas bort?
Isodrän och dräneringsrör ska ju ligga under nivån för bottenplattan. Står grundvatten på samma nivå som dräneringen så är ju rören vattenfyllda och ja, då kommer isodränet att släppa in vattnet mot husväggen.
Hur leder du bort dräneringsvatten idag?
 
P petererlandsson1194 skrev:
Isodrän och dräneringsrör ska ju ligga under nivån för bottenplattan. Står grundvatten på samma nivå som dräneringen så är ju rören vattenfyllda och ja, då kommer isodränet att släppa in vattnet mot husväggen.
Hur leder du bort dräneringsvatten idag?
Det leds bort med fall till en gammal dräneringsbrunn som är djupare än den nivå rören ligger på. Brunnen leder sedan vidare till två stenkistor och vidare ut i ett dikessystem.
 
S Sebastian_21 skrev:
Det leds bort med fall till en gammal dräneringsbrunn som är djupare än den nivå rören ligger på. Brunnen leder sedan vidare till två stenkistor och vidare ut i ett dikessystem.
Då borde ju vattnet rinna undan, men det kanske inte hinner med vid större regnväder när grundvattennivån ligger så högt.
Hur ser det ut i brunnen när fotot är taget? Med den mängden vatten ovanpå golvet så borde det mer eller mindre rinna vatten ur dräneringsröret samtidigt om den nu ligger på föreskrivet djup.(förutsatt att det slutat regna då)
 
Frågan är ju vilken nivå du har i dräneringsbrunnen när det blir så mycket vatten vid huset.

Att det kommer in vatten på det sättet, tycker jag indikerar att dräneringen inte fungerar. Om dräneringsbrunnen blir full så rinner inget vatten bort från dräneringen runt huset.
 
Så tänkte jag också. Djupet på brunnen har ju ingen betydelse om den är full. Dräneringens syfte är ju dessutom inte att leda bort regnvatten, det är för stigande grundvatten och den fukt isodränet torkar ut från väggen. Lutar däremot marken mot väggen så kommer isodrän att leda mängder av vatten både mot väggen och ner till dräneringen som då inte klarar att göra sitt jobb. Då fungerade det nog bättre innan med antagligen välpackade måttligt genomsläppliga massor intill grunden.
 
H hempularen skrev:
Frågan är ju vilken nivå du har i dräneringsbrunnen när det blir så mycket vatten vid huset.

Att det kommer in vatten på det sättet, tycker jag indikerar att dräneringen inte fungerar. Om dräneringsbrunnen blir full så rinner inget vatten bort från dräneringen runt huset.
Skall börja med att i helgen kontrollera hur brunnen och stenkistorna ser ut så inget skit satt sig där. Om det skulle visa sig att rören inte mäktar med att flytta grundvatten och regnvattnet vid kraftigt väder, tjänar jag på att sätta en pump då?
 
Staffans2000
Har du någon uppgift på hur djupt dräneringsrören ligger? Foton till exempel. Gärna också en övergripande bild av byggnaden och omgivningen.
 
S Sebastian_21 skrev:
Skall börja med att i helgen kontrollera hur brunnen och stenkistorna ser ut så inget skit satt sig där. Om det skulle visa sig att rören inte mäktar med att flytta grundvatten och regnvattnet vid kraftigt väder, tjänar jag på att sätta en pump då?
Det är väl två separata rör? Ett för takavvattning och ett för dränering hela vägen till brunnen?
Mitt vatten från taket leds från två håll fram till brunnen men sista halvmeter är bara ett 110-rör och det formligen forsar massvis av vatten i det när det regnar ordentligt. Huset är 11,5 x 7,8 så inte i närheten av din takyta ens.
Hur är det med lutning på marken runt huset?
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Går takavvattningen och dräneringen till samma brunn? Kan det vara problemet att det blir för mycket vatten när det ösregnar och vatten kommer både från dränering och stuprör?

Hos oss har vi två separata brunnar. En för dränering och en för stuprör. Sen går båda två vidare till kommunens dagvatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.