Jag har en mur, som består av kalksten utåt och polsten inåt, däremellan har lagts lecakulor. Jag ska nu göra en öppning i muren, kan man då undvika att nästan hela murens lecakulor ramlar ut, och svårligen kan återföras.

Hälsningar Bengt
 
B
känns som hålets diameter har betydelse. Hål för en elkabel är ju inget problem, men ska du ta upp ett hål för en dörr, blir det svårare. Går det inte att fylla på dem på samma sätt som man ursprungligen fick dit dem?
 
Man kan spruta in byggskum för att låsa upp dom hyfsat
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
eller en slurry av vatten och cement (och kanske lite fin sand).

/ATW
 
  • Gilla
Bengt vasa
  • Laddar…
B BSOD skrev:
känns som hålets diameter har betydelse. Hål för en elkabel är ju inget problem, men ska du ta upp ett hål för en dörr, blir det svårare. Går det inte att fylla på dem på samma sätt som man ursprungligen fick dit dem?
Hålet blir över två meter. Den resterande väggen är över sju meter, och runt några hörn. Jag vill ogärna riva det gamla torvtaket, för att återfylla lecastenen.
Jag har försökt med brädbitar, i spänn mellan murarna, tunnt bruk, påsar med leca, men allt bara glider utåt, till 30 gradersnivå. Dessutom går det inte att få ned brädor eller bruk mer än någon decimeter i kulorna uppifrån. Verkar omöjligt.

Bengt
 
A ArneTW skrev:
eller en slurry av vatten och cement (och kanske lite fin sand).

/ATW
Jag har brövat, men tunnbruket går bara ner någon decimeter. Det bildar hyllor som förhoppningsvis hämmar utraset från resten av väggen, och kanske möjliggör återfyllning, när murändan muras tillbaka.

Bengt
 
Larsa Larsa skrev:
Man kan spruta in byggskum för att låsa upp dom hyfsat
En lösning jag inte prövat. Jag har aldrig arbetat med byggskum, men har tänkt på det.

Bengt
 
B
B Bengt vasa skrev:
En lösning jag inte prövat. Jag har aldrig arbetat med byggskum, men har tänkt på det.

Bengt
borra hål med typ 15 cm mellanrum, spola in hyggligt med vatten i hålet (om konstruktionen i stort tål det), och spruta in skummet. Vänta nån h så skummet stelnar ordentligt innan du sågar upp hålet. Så skulle jag gjort i alla fall.

Fogskum expanderar utan vatten också, men det blir betydligt bättre expansion om det är fuktigt där det expanderar.
 
Byggde ett Fiskarhedenvillan för ett par år sen och tog väl de vanliga standardtillvalen. Det vi ångrar att vi inte gjorde är:
-fler eluttag utomhus
-bättre vitvaror (valde bättre häll men resten är skräp)
-fönsterbänkar i sten. Vi har i trä och de har blivit ordentligt slitna.
 
B Bengt vasa skrev:
Jag har brövat, men tunnbruket går bara ner någon decimeter. Det bildar hyllor som förhoppningsvis hämmar utraset från resten av väggen, och kanske möjliggör återfyllning, när murändan muras tillbaka.

Bengt
Anledningen till, att inte släppa ut lecakulorna, är bl.a. att jag då måste riva det gamla torvtaket, för att återfylla kulorna.
Att stoppa raset uppifrån, antingen med tunnbruk eller byggskum, medför båda att kulorna rasar under de skapade barriärerna.
Jag har nu fått till en trappform, av brädlappar och tunnbruk. Det verkar fungera, men jag är inte helt säker, förrän murändan är igenmurad och lekakulorna inpetade.
Tack för tipset och stödet
Bengt
 
  • Gilla
Larsa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.