Så jag tänkte sätta grus närmast fasaden för att ta bort växtligheten och fukten. Men jag fick mig en tankeställare då allt vatten som hamnar ner i gruset åket då ner till husdräneringen, är det verkligen ok?
 
Magnus E K
Generöst takutsprång och en kommun som endast tillåter vertikalt regn är bästa lösningen ;)

Oavsett vad det är för material så kommer väl vattnet (utom det som avdunstar eller sugs upp av växter) komma ner till dräneringen? Skillnaden med grus borde bli att det kommer ner snabbare och då blir fuktbelastningen mot väggen mindre än om det är t ex lera som håller kvar vattnet längre tid.
 
Lägg en rad betongplattor över gruset närmast grunden, med lite lutning ut från huset,
så rinner vattnet ut mot växtligheten i stället och gör lite nytta. Och du slipper ogräs i gruset.
Välj t.ex. dansk sjösten:
frilagda-plattor-benders-dansk-sjosten-400x400x502130076l.jpg
Det händer nog rätt ofta att folk skänker bort sten. Vi fick vår gratis :)
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Nä inga plattar, avskyr hur det ser ut. Men då vet jag i alla fall att det inte är något jag bör tänka allt för mycket på.
 
Om du har Isodrän, Pordrän eller liknande runt husgrunden så står det i deras anvisningar att man skall lägga jord ovanpå för att förhindra att vattnet rinner rakt ner på täcklisten och hamnar direkt utanför isoleringen och då bla förmodligen rinner ner i dräneringen. Däremot tycker putsleverantörererna inte det samma. Så vad väljer man?

Har själv samma problem och har valt att köra gräsmatta fram till sockeln. MEN funderar på en kompromiss där vi lägger en diskret rektangulär marksten på längden utmed väggen och i höjd med gräsmattan så gräsklipparens hjul körs ovanpå vid klippning. Fördelen är att det inte står fuktig jord mot sockeln, man behöver inte trimma gräskanterna utmed väggen och om det kommer mycket regn som rinner utmed ytterväggen så leds den från huset av plattorna och in på gräsmattan. Kan det vara en bra lösning?
 
Jag har precis dränerat med isodrän och kommer förmodligen köra gräs hela väggen in till huset, eventuellt en rad med plattor om jag orkar.
 
Jag kommer göra en liten egen lösning på problemet :) Jag kommer sätta grus MEN men i botten av gruset kommer jag lägga ner en åldersbeständig byggplast och på den ett dräneringsrör som jag kopplar in på stuprören. Det blir som att ha osynliga rännor fast på marknivå :) Kan knappast bli bättre än så.
 
Luta marken från huset, lägg på en tjärpapp, fyll på med grus.
Eventuellt vatten rinner ut mot gräsmattan och ogräs trivs inte fullt så bra. Mer behövs inte.
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
grejen är den att jag inte kan luta det så lätt från huset av ett gäng med anledningar. Fina tips dock.
 
  • Gilla
Frallan75
  • Laddar…
Vermilion Kenny Lundbäck skrev:
grejen är den att jag inte kan luta det så lätt från huset av ett gäng med anledningar. Fina tips dock.
Inte överytan men närmaste halvmetern under gruset. Men det kanske också är ogörligt?
Oavsett så lär ju vattnet sippra ned och tas om hand av husets dränering. Känns lite som tårta på tårta att lägga en dränering uppe på en plast. Lär ju inte komma något vatten i den om du inte utformar den sim ett dike
 
GoC GoC skrev:
Inte överytan men närmaste halvmetern under gruset. Men det kanske också är ogörligt?
Oavsett så lär ju vattnet sippra ned och tas om hand av husets dränering. Känns lite som tårta på tårta att lägga en dränering uppe på en plast. Lär ju inte komma något vatten i den om du inte utformar den sim ett dike
Det är just de jag tänker göra, och vid slutet av plasten lindar jag den runt ett dräneringsrör och in i stupröret.

Jag har ett 14*14 meter stort snetak. När det blir skyfall så forsar stora delar av vattnet över rännan och ner på tomten där det blir stillasittandes. Förre året fick jag drygt 10 cm upp på fasaden när det skedde. Det är därför jag är så angelägen att leda bort vattnet.
 
Magnus E K
Det var ett rejält tak! Det låter som hängrännan är underdimensionerad eller kanske olämpligt monterad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.