Vill bygga en pergola 8x4 meter som sitter fast i ena änden av huset
 
Om du verkligen menar en pergola. Alltså med "tak" av glesa reglar, och lika genomsläppliga väggar, så behövs inget bygglov.
 
Enligt min kommun behöver man bygglov om pergolan överstiger 180cm...
Har inte frågat om de menar överliggarna då.
 
Mikael_L
Aha, så din kommun agerar i strid med PBL, intressant ...
 
Skulle inte förvåna mig.

Detta är enligt kommunens egna riktlinjer:
https://www.trelleborg.se/globalass...r-20150416/plank-o-murar-riktlinjer-18sid.pdf

Se sida 3.
SPALJÉ, PERGOLA är genomsiktliga konstruktioner som till minst 50% består av luft (mellanrum mellan plankor). Dessa konstruktioner får vara upp till 1,8 meter höga och är inte lovpliktiga. Märk att en inhägnad med stående panel kräver större mellanrum mellan plankorna för att den ska vara genomsiktlig från sidan.
 
Claes Sörmland
Nja, det är lurigt skrivet av Trelleborgs kommun. Den där texten säger inte att en pergola kräver bygglov i kommunen utan försöker ge vägledning om vad som garanterat inte är ett plank. D v s texten säger vad kommunen inte ens kommer att överväga vara ett plank.

Det här har att göra med att lagstiftningen nämner plank men inte definierar det. Kommunen måste således ha en uppfattning om vad som är ett plank och inte.
 
Du behöver inte bygglov, kör bara.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Skulle inte förvåna mig.

Detta är enligt kommunens egna riktlinjer:
[länk]

Se sida 3.
Trelleborgs kommun verkar inte veta vad en pergola är för något.
 
Det eller så är de kortväxta. ;)

Jag som är 187cm lång tycker det är lite lågt.

Nej, men allvarligt talat har jag funderat på att fråga kommunen hur de tänkte där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.