Jag skall sätta in fönster i en vedeldad bastu, och funderar på fönstertyp.
Det är utsatt läge i skärgården, så PVC-fönster skulle vara smidigt underhållsmässigt för det vet jag funkar på övriga hus. Men jag blir inte klok på hur de fungerar i en bastu.

I bland annat den här tråden finns det många som vittnar om att det funkar bra med PVC-fönster i bastun.
Men när jag lyssnar runt så blev jag avrådd en fönstertillverkare, och en snickarfirma som förut tillverkade en bastu-modell med PVC-fönster berättade att det blev katastrof - listerna smälte och fönsterrutan ramlade ut!

Så jag skulle vilja höra fler röster om detta - finns det några med dåliga bastu-erfarenheter av PVC-fönster?
Positiva erfarenheter är också intressanta, men sådana finns som sagt redan i tidigare tråd.
 
PVC blir ju mjukt när det blir varmt så skulle inte sätta det närmast aggregatet. Du kanske kan hitta ett aluminiumfönster som ser likadant ut?
 
Pappa har ett PVC-fönster ovanför översta laven i sin vedeldade bastu och det har i alla fall aldrig varit några problem sedan den byggdes för 6 år sedan. Det sitter ju förstås cirka 1,5 meter från aggregatet men ändå :)
 
K KJE skrev:
Pappa har ett PVC-fönster ovanför översta laven i sin vedeldade bastu och det har i alla fall aldrig varit några problem sedan den byggdes för 6 år sedan. Det sitter ju förstås cirka 1,5 meter från aggregatet men ändå :)
PVC har smältpunkt över 200 grader, sålänge fönstret inte sitter nära ugnen och får strålningsvärme kommer det inte smälta.

Plast i en bastu är väl annars inte det trevligaste, alternativ skulle kunna vara ett träfönster med aluminiumprofil på utsidan för beständigheten.
 
Smältpunkten är ju en sak, men PVC i elkablar börjar brytas ned om det utsätts för mer än 70 grader. Antar att PVC som används i fönster knappast är mer värmetålig. Elkablar som långvarigt utsätts för övertemperatur (alltså långt under smältpunkten) , förkolnar.

PVC är inte "ren PVC", den innehåller diverse tillsatser för att fungera, det finns mjukgjörare av flera olika typer, som dunstar vid olika temperaturer.

Nedbrytningsprocessen tar lång tid, så att ett fönster har tålt att sitta i bastun under 6 år säger inte så mycket. OM temperaturen är för hög så kommer plasten att först bli spröd, kanske spricker runt gångjärn, öppningshandtag osv.
 
  • Gilla
Timed och 2 till
  • Laddar…
Skulle aldrig välja ovc fönster i bastu.
Varför funkar inte ett träfönster? Nog många träfönster som suttit i utsatta lägen :)
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
440 läsningar av tråden och ännu ingen dålig erfarenhet av PVC-fönster i bastu!
De få som delat med sig av faktiska erfarenheter i denna eller den andra tråden har faktist bara positivt att förmedla.
Men den där snickarfirmans dåliga erfarenhet gör det trots allt svårt att bestämma sig...
 
Ett litet trådlyft: PVC fungerat INTE i bastu. Efter första omgången i 80 grader har plasten bågnat och glipor uppkommit, upp till 1,5 meter från aggregat och skorsten. Otroligt segt när man lagt ner en massa möda på bygget och nu går in i bästa bastusäsongen.
 
  • Böjd vit PVC-list i bastu nära fönster med utsikt över en sjö och brygga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Deformerad PVC-list i bastu med synliga glipor nära fönstret, med utsikt över en sjö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Ledsen
Johannes Carlsson och 8 till
  • Laddar…
O Oaklake skrev:
Ett litet trådlyft: PVC fungerat INTE i bastu. Efter första omgången i 80 grader har plasten bågnat och glipor uppkommit, upp till 1,5 meter från aggregat och skorsten. Otroligt segt när man lagt ner en massa möda på bygget och nu går in i bästa bastusäsongen.
Bra att du delar med dig av dina erfarenheter även de inte är så roliga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.