Har precis köpt ett 1½-plans hus på 132 m² från tidigt 70-tal som skall rustas upp. Huset är i originalskick avseende ventilation samt uppvärmning, det innebär självdrag, elradiatorer samt varmvattenberedare. Elförbrukningen är i prospektet angiven till 19000 kWh med en ensam äldre person i hushållet, inomhustemperatur, duschvanor o.s.v. vet jag inget om.

Jag har funderat ganska mycket över hur man kan förbättra och effektivisera ventilationen samt uppvärmning och tänkte be om er rådgivning kring vissa frågor samt synpunkter på mitt resonemang. Jag är ganska villrådig och vill få det rätt från början. Det mesta i huset är gammalt och skall bytas ut, inte omedelbart men allt eftersom, så det är ett bra läge att få det som man vill utan vara bunden till befintliga lösningar och planera om man exempelvis vill ha vattenburet uppvärmningssystem.

Det enkla hade varit att installera forcerad frånluft med nya tilluftsventiler samt kompletterat med en luft-luft värmepump för att få huset ventilarat samt sänka elräkningen. Men det har ju sina nackdelar: ingen energiåtervinning på varmluften som ventileras ut, risk för kallras vid insug, en surrande LLVP, ojämn värmefördelning och dålig komfort på grund av gamla elradiatorer, bland annat.

Så jag började spåna på hur jag skulle vilja ha det istället. Målet är att få en så låg elräkning som möjligt, inom rimliga gränser givetvis och utan att göra avkall på komfort.

Ventilation:
Min största ångest är all värme som ventileras ut. För att ta tillvara på den finns två vanliga metoder, frånluftsvärmepump eller frånluftsvärmeväxlare. Utan vattenburet värmesystem så känns frånluftsvärmepump onödigt, dessutom dras det in kall luft genom friskluftsventilerna. Så för att lösa ventilationen har jag funderingar på att installera ett roterande FTX-system på vinden. Planlösningen lämpar sig ganska bra för detta, undervåningen kan i de flesta fall nås på ett snyggt sätt från vinden. Detta ger också andra effekter jag värdesätter: filtrerad luft, minskat ljud utifrån samt viss återföring av luftfuktighet.

Varmvatten:
En varmvattenberedare är ju inte så effektiv så jag började leta efter effektivare sätt att värma vattnet men blev överraskad över hur få prisvärda alternativ som finns. Vi gillar att duscha och vill inte ransonera tiden i duschen, dessutom lockar tanken att eventuellt kunna installera bland annat vattenburen golvvärme och handdukshängare i badrum samt markvärme på uppfarten.
En luft-vatten värmepump hade varit bra men priserna på dessa är alldeles för höga för att motivera en sådan enbart för vattenuppvärmning (plus eventuellt lite komfortvärme).
Så jag hittade värmepumpsberedare som kan köras med uteluft, priserna på dessa är "bara" ungefär det dubbla mot en VVB. Nibe, Indol och Clivet är de tillverkare jag hittat. Nibe specificerar COP 2,36 vid 7°C och 250 m³/h medan Indol anger att utetemperaturen inte får sjunka under 0°C för att värmepumpen skall vara aktiv. En nackdel med dessa är att värmepumpseffekten avtar och sedermera försvinner när utetemperaturen sjunker och man behöver mest energi, dessutom är väl inte COP 2,36 särskilt imponerande.
Befintlig VVB står nära yttervägg så att få till isolerad kanaldragning till en värmepumpsberedare är ganska lätt.
Hur är erfarenheten från er som har värmepumpsberedare? Någon som har synpunkter på att även köra värmeslingor (via värmeväxlare) från värmepumpsberedaren ?
Finns det ingen luft-vatten värmepump-utedel som man kan koppla ihop med befintlig (eller ny) VVB? Och på så sätt få en värmepumpsberedare som faktiskt är avsedd att drivas av uteuft. Det känns som att det vore den bästa lösningen avseende förutsättningar och energieffektivitet.

Uppvärmning:
Jag funderar på centralvärme för att förhoppningsvis slippa radiatorer i framtiden. Mest tilltalande verkar en luft-luft värmepump monterat efter FTX men det verkar inte finnas. Alternativet skulle då vara ett vattenbaserad värmebatteri för att kunna utnyttja en värmepump men på grund av oklarheter kring varmvattentillverkningen (se ovan) och hur effektivt jag kan få varmvatten är jag lite osäker på om detta är lämpligt. Samtidigt läser jag att vissa avråder från centralvärme på grund av kalla golv och kvav känsla. Någon med positiva erfarenheter kring centralvärme?
Konvertera hela huset till vattenburet värmesystem med radiatorer skulle vara möjligt men det skulle bli ytterligare ett omfattande projekt och innebära att ett ordentligt system för att värma vatten installerades.
Jag kan inte undvika att moderna elradiatorer samt LLVP vore det enklaste och billigaste sättet att värma huset, även om det inte lockar. Jag vill ju ha lite utväxling på energin jag stoppar in samt är osäker på hur väl LLVP kan distribuera varmluften. LLVP kommer att vara placerad i hall och luften kommer att sugas direkt till badrum, således ingen värme i sovrum samt vardagsrum vilket är de rummen med fönster och störst uppvärmningsbehov.
Jag har inte nämnt kamin, det kommer eventuellt installeras men kommer att användas för "myseldning" några timmar i veckan.

Det blev ganska långt, hoppas någon har orkat läsa allt och har lite synpunkter på mitt resonemang och att jag får lite nya infallsvinklar från folk med lite mer erfarenhet och kunskap än vad jag har.
 
  • Gilla
Timbooo
  • Laddar…
Har istorstett likadana funderingar. Nyss flyttat in i liknande hus. Vårat är från 76. 1,5 plan 132kvm. direktverkande el samt luftluft pump och självdrag och frånluft i badrummet tvättstuga kök och varmvatten beredare. Beräknad åtgång 16000kwh för två pensionärer som bodde innan oss.
Här är drömmen vattenburet med pellets men det känns avlägset.

Min tanke nu är att skaffa varmvattenberedare med solceller så de iaf ger lite vettigare varmvatten på sommaren. Samt mini ventilation med värmeåtergivnin. Eventuellt ochså en airmove. Samt solluftfångare med AC. Kan ge både kyla på sommaren och förhoppningsvis 30-60min värme på vintern.

Samt att för att minska elräkningen men troligen inte kostnaderna så har vi istället för vanliga fönsterlampor nu solcellsbelysning. Typ såna slingor som man har ute. Satt de i krukor i fönstret och panelen ute. Även batteridriven belysning med rörelsesensor i hall badrum och tvättstuga. Detta är nog dyrare i längden men jag ser en fördel med att det är betalt direkt i butiken och man slipper få det på faktura.
Vad gäller solcellsbelysning då ger det ju bara mysbelysning de få mörka timmar man är vaken på sommaren och troligen max en timme på vintern men ändå nån nytta hoppas jag.
Har även funderat på gasol spis av just samma anledning att tuberna betalas direkt istället för att ha spisen på elräkningen.

Huset är tilläggsisolerat med nya fönster och utan ventiler så det är för tätt och fukt pyser upp på vinden. Tagit bort tåtningslist nederst på fönstren ihopp om ordning där. Samt att i två rum på nedervåningen fanns det inga element alls vilket förvirrar mig.
Vill byta och tillsätta alla element till nyare men vet ej om.de ska vara element med el fläkt eller olja. Planerar att ha luft luft pumpen lågt inställd på vintern tex 18-19 grader och sen elementen på ännu lägre dånde hoppar igång om de blir för kallt ute för luftluft.
Så ja det är massor att fixa med och fundera på :)
 
V Vildparti skrev:
Samt att för att minska elräkningen men troligen inte kostnaderna så har vi istället för vanliga fönsterlampor nu solcellsbelysning. Typ såna slingor som man har ute. Satt de i krukor i fönstret och panelen ute. Även batteridriven belysning med rörelsesensor i hall badrum och tvättstuga. Detta är nog dyrare i längden men jag ser en fördel med att det är betalt direkt i butiken och man slipper få det på faktura.
Vad gäller solcellsbelysning då ger det ju bara mysbelysning de få mörka timmar man är vaken på sommaren och troligen max en timme på vintern men ändå nån nytta hoppas jag.
Har även funderat på gasol spis av just samma anledning att tuberna betalas direkt istället för att ha spisen på elräkningen.
Detta förstår jag inte riktigt. Det får vara dyrare bara det inte hamnar på elräkningen?
Batteridriven belysning är väl kanske det dyraste sätt att skaffa ljus samt inte särskilt miljövänligt. Samma gäller ju för gasolspisen.
Du kanske kan be din elleverantör att få förskottsbetala, då är förbrukningen redan betalt innan.
 
  • Gilla
245 Lux och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Detta förstår jag inte riktigt. Det får vara dyrare bara det inte hamnar på elräkningen?
Batteridriven belysning är väl kanske det dyraste sätt att skaffa ljus samt inte särskilt miljövänligt. Samma gäller ju för gasolspisen.
Du kanske kan be din elleverantör att få förskottsbetala, då är förbrukningen redan betalt innan.

Ja det är ingen direkt logik i det med batteri och solcell. Men jag är bara livrädd för att hamna med en räkning som är högre än väntat.
Men det där med flrskottsbetala kan jag fundera på
 
V Vildparti skrev:
Huset är tilläggsisolerat med nya fönster och utan ventiler så det är för tätt och fukt pyser upp på vinden. Tagit bort tåtningslist nederst på fönstren ihopp om ordning där.
Det låter snarare som att du behöver ventiler/fläk där luften kan ta sig ut än fönsterventiler där luft tas in?
 
  • Gilla
exerg
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det låter snarare som att du behöver ventiler/fläk där luften kan ta sig ut än fönsterventiler där luft tas in?
Tänkt den tanken med. Men kände när de var kallt häromdagen och och testa med ljus och luften går in på ena sidan och ut på andra. Sen vad de innebär till vinterns vet jag inte. Var 8 grader ute när jag testa.
Men risk finns ju ändå att de blåser rakt igenom allt och då förlorar vi ju i uppvärmning.
Jag är inget självutnämnda proffs nånstans men valde att ta bort de listerna då jag fått samt läst de råden från flera andra håll. Om det är rätt eller fel har jag ingen aning om.
 
Att ställa luft luft-luft värmepump lägre än elradiatorer är ett märkligt resonemang. Har man en värmepump ska den utnyttjas! Hellre att det är lite övertemperatur där luft-luft värmepumpens innedel står så det läcker över mer värme till övriga rum.

Tillbaka till TS så låter det som du vill ha ett FTX aggregat med kopplad värme på något vis.
Jag har REC VP i mitt hus med värme och kyla på tilluft samt golvvärme. Funkar OK.

Skulle däremot tipsa att kolla på Nilan compact s. Och compact p. Air 9 om du ska ha golvvärme.

https://www.nilan.se/sv-se/hem/losningar/bostadslosningar/helhetslosning/compact-p-air-9

Att byta ut gamla elradiatorer mot nya känns bakvänt. Budgetalternativet är:
Luft-luft värmepump
FTX
Isolera där det gårenkelt
Snåla med vattnet
 
Det kostar en slant, men du kommer aldrig ångra dig om du konverterar till vattenburet. Luft/Luft är och förblir en nödlösning.

Kanske ska ni ändå byta några golv? Lägg då in golvvärme när ni ändå håller på.. Kombinerat med FTX kommer ni få ett fantastiskt bra klimat.

Vi konverterade ett hus från -75 till vattenburet för 10 år sedan och ångrar det inte en enda sekund. Vi behöll den mekaniska frånluften och sätter in Fresh TL98 som tilluftsdon. Det fungerar utmärkt och ger inget kalldrag eller dålig luft men har du bra förutsättningar för FTX är det absolut ett bra val. (y)
 
  • Gilla
Vildparti och 1 till
  • Laddar…
V Vildparti skrev:
Samt att för att minska elräkningen men troligen inte kostnaderna så har vi istället för vanliga fönsterlampor nu solcellsbelysning. Typ såna slingor som man har ute. Satt de i krukor i fönstret och panelen ute. Även batteridriven belysning med rörelsesensor i hall badrum och tvättstuga.
Ett gäng vanliga LED-lampor tända några mörka timmar varje dag drar väl i storleksordningen 50-150 kWh per år. Jag har svårt att se att belysningen skulle kunna ge några chockerande elräkningar även om man glömmer nån lampa på en hel månad...
 
  • Gilla
Vildparti
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ett gäng vanliga LED-lampor tända några mörka timmar varje dag drar väl i storleksordningen 50-150 kWh per år. Jag har svårt att se att belysningen skulle kunna ge några chockerande elräkningar även om man glömmer nån lampa på en hel månad...
Som sagt jag har ingen logik i det resonemanget så jag tycker vi kan lägga ner kommentarer om det nu. Det var liksom inget råd jag gav. Bara berättade att jag gjort så. Och som sagt jag vet att de inte gör många kronors skillnad på elräkningen. Samt att jag vet att det är dyrare i längden då lampan kan kosta 50 kr plus batterier att byta.
Men jag vill ändå ha dom vid entrén tex då jag trots kostnader finner det smidigt att de tänds och släcks titt som tätt utan att hamna på räkning.
Jag är som sagt nybliven husägare och inte lika självsäker som många av er vad gäller druftkostnader. Vill inte få en tanke så fort en lampa tänds att nu kostar det så och så många kronor eller ören.
Räcker med de övriga jag vet att kostar.

Men vad gäller ts så tycker jag i min okunnighet att det är bra tankar kring uppvärmning. Och att det kollats upp flera olika alternativ
 
Vi har ett hus med frånluftsventilation, luftvärmepump och nya elradiatorer + lite elvärmegolv i hall och badrum. Vi har jättebra komfort och helt ok uppvärmningskostnader. Men vårt hus verkar vara välisolerat. Luftvärmepumpen kan man ställa fläkthastighet på efter behov, jag brukar dra på blåset och min man brukar dra ned det. Beror på hur ljuskänslig man är, får den inte fläkta på ordentligt så blir det mer värme från elradiatorerna, värre än så är det inte. Den har ett läge som är helt tyst. Förmodligen kan man programmera den så att den fläktar hårdare när man inte är hemma, men jag har inte orkat sätta mig in i det.

Men de som säger att vattenburet (nu pratar vi inte golvvärme utan efterinstallation av radiatorer) är mer komfortabelt har ingen aning om vad de pratar om. Våra elradiatorer är tysta och exakta, de värmer exakt den temperatur vi har ställt in dem på och de blir inte heta. Det kan lukta om de är dammiga efter att ha stått hela sommaren och sedan går igång, man kan dammsuga dem för att undvika detta, eller stå ut den första dagen det blir kallt. Vi har ställt alla radiatorer individuellt, köket t.ex. brukar stå på 18 grader för att det ändå blir varmt där när man lagar mat och liknande, elementet vid soffan står på 22 grader för där vill man ha det varmt etc. Så jag skulle inte rekommendera centralstyrt system, bättre att själv justera efter önskemål. Man trycker enkelt in önskat gradtal på elementet med plus/minus knappar. De går också att programmera, men det har jag inte orkat. Vi kör Adax Neo.

Men elvärme är starkt beroende av elpriset, så gör en kalkyl. För oss finns det inte en chans att bergvärmekonvertering skulle vara lönsam. Hade den varit det så hade jag kört vattenburet och bergvärme såklart. Kallaste månaden i vintras kostade oss 3700 kr och då var elpriset högt. Det är dyrt, men installationskostnaden på vattenburet + bergvärme t.ex. är så fruktansvärt hög att man kan ta några dyra månader. Och vi är inte familjen som släcker lampan om man säger så. Vi är dyra i drift.
 
Tack för alla svar och ursäkta min frånvaro från tråden.

Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Tillbaka till TS så låter det som du vill ha ett FTX aggregat med kopplad värme på något vis.
Jag har REC VP i mitt hus med värme och kyla på tilluft samt golvvärme. Funkar OK.

Skulle däremot tipsa att kolla på Nilan compact s. Och compact p. Air 9 om du ska ha golvvärme.

[länk]

Att byta ut gamla elradiatorer mot nya känns bakvänt. Budgetalternativet är:
Luft-luft värmepump
FTX
Isolera där det går enkelt
Snåla med vattnet
Nilan har jag hittat och begrundat men REC var nytt för mig, tack för det. Som jag har förstått efter mycket läsning så är Nilan Compact P en motströmsvärmeväxlare med en LVVP som tar sin energi från avluften (efter värmeväxlingen) och använder sedan denna energi till att värma tappvatten.
Compact P Air 9 är samma enhet men kompletterad med en LVVP-utedel.
REC VP motsvarar Compact P Air 9 men utan LVVP kopplat till avluften.

Det verkar som att du förespråkar Nilan före REC, någon anledning till det?

Jag vet inte om det är komplexiteten i dessa anläggningar som gör mig tveksam, samtidigt som det är smidigt med allt i samma paket så blir det jobbigare den dagen något går sönder.
Dessutom är de inte roterande växlare och med tanke på fuktåtervinningen så blir jag lite tveksam men jag vet inte hur stor skillnad en roterande växlare gör för luftfuktigheten egentligen eller om det mest är en teoretisk skillnad?

Tanken med att byta gamla elradiatorer mot nya är att få dem bättre reglerade och att nya radiatorer inte lider av samma problem som äldre, att de blir väldigt varma, luktar bränt, knäpper, surrar... Genom bättre reglering av radiatorerna så kan man uppnå viss energibesparing men jag ser det främst som en komfort-åtgärd. Modern reglering går ju också att koppla på befintliga elradiatorer.

mexitegel mexitegel skrev:
Det kostar en slant, men du kommer aldrig ångra dig om du konverterar till vattenburet. Luft/Luft är och förblir en nödlösning.

Kanske ska ni ändå byta några golv? Lägg då in golvvärme när ni ändå håller på.. Kombinerat med FTX kommer ni få ett fantastiskt bra klimat.

Vi konverterade ett hus från -75 till vattenburet för 10 år sedan och ångrar det inte en enda sekund. Vi behöll den mekaniska frånluften och sätter in Fresh TL98 som tilluftsdon. Det fungerar utmärkt och ger inget kalldrag eller dålig luft men har du bra förutsättningar för FTX är det absolut ett bra val. (y)
Ja, vi har tänkt att byta i stort sett samtliga golv och golvvärme är alltid mitt förstaval där det är möjligt. Det är dock oisolerad platta så golvvärme i undervåningen sätter man inte in utan att tänka sig för...
Nu tänker jag fritt: kan man inte borra ner en termometer under plattan och sedan se till att framledningstemperaturen minst håller några grader över det året runt. Utan att ha räknat på det känns det som att det inte kan bli så dyrt. Men det kanske mer är en komfortfråga, att man inte vill gå på uppvärmt golv på sommaren?
Problemet med golven är att vi inte tänkt bryta upp hela undervåningen samtidigt utan ta det rum för rum, inte belasta oss med för stora projekt. (Att byta golven innebär att samtidigt bryta upp dem och korrigera underliggande konstruktion.)
Vi skulle nog kunna leva med vattenradiatorer om det inte vore för rörens skull, jag vill absolut inte ha synliga rör som går runt hela husets ytterväggar. Det finns ju lite lösningar på det i form av golvlister men inga som är godkända vad jag har kunnat hitta (med skvallerrör vid dolda skarvar o.s.v.).

S Sackaros skrev:
Vi har ett hus med frånluftsventilation, luftvärmepump och nya elradiatorer + lite elvärmegolv i hall och badrum. Vi har jättebra komfort och helt ok uppvärmningskostnader. Men vårt hus verkar vara välisolerat. Luftvärmepumpen kan man ställa fläkthastighet på efter behov, jag brukar dra på blåset och min man brukar dra ned det. Beror på hur ljuskänslig man är, får den inte fläkta på ordentligt så blir det mer värme från elradiatorerna, värre än så är det inte. Den har ett läge som är helt tyst. Förmodligen kan man programmera den så att den fläktar hårdare när man inte är hemma, men jag har inte orkat sätta mig in i det.

Men de som säger att vattenburet (nu pratar vi inte golvvärme utan efterinstallation av radiatorer) är mer komfortabelt har ingen aning om vad de pratar om. Våra elradiatorer är tysta och exakta, de värmer exakt den temperatur vi har ställt in dem på och de blir inte heta. Det kan lukta om de är dammiga efter att ha stått hela sommaren och sedan går igång, man kan dammsuga dem för att undvika detta, eller stå ut den första dagen det blir kallt. Vi har ställt alla radiatorer individuellt, köket t.ex. brukar stå på 18 grader för att det ändå blir varmt där när man lagar mat och liknande, elementet vid soffan står på 22 grader för där vill man ha det varmt etc. Så jag skulle inte rekommendera centralstyrt system, bättre att själv justera efter önskemål. Man trycker enkelt in önskat gradtal på elementet med plus/minus knappar. De går också att programmera, men det har jag inte orkat. Vi kör Adax Neo.

Men elvärme är starkt beroende av elpriset, så gör en kalkyl. För oss finns det inte en chans att bergvärmekonvertering skulle vara lönsam. Hade den varit det så hade jag kört vattenburet och bergvärme såklart. Kallaste månaden i vintras kostade oss 3700 kr och då var elpriset högt. Det är dyrt, men installationskostnaden på vattenburet + bergvärme t.ex. är så fruktansvärt hög att man kan ta några dyra månader. Och vi är inte familjen som släcker lampan om man säger så. Vi är dyra i drift.
Spännande med avvikande åsikter från föregående skribenter.
Jag hade väl i min naivitet hoppats att det fanns något enkelt svar på frågan men jag får nog följa Sackaros tips och räkna på det. Dock finns det många okända faktorer såsom elförbrukningens fördelning mellan uppvärmning, varmvatten och övrig el, jag vet egentligen inte ens hur mycket man kan lita på de angivna 19000 kWh/år. Jag får söka mig fram till rimliga siffror att ha som grund.
 
Nilan gör sina egna pumpar. REC gör bara ventilation, derat kopplade värmepump äf från Energysave. Tycker inte integrationen funkar super på REC VP då det är 2st separata system. Ställer värmekurva i värmepumpen men FTX kallar på rätt temp etc. Nilans är helt integrerad.

Går ju att ta FTX och LVVP från Nibe också om man vill. Jag tänker att det kan vara bättre med en standardlösning på värmepumpen än en halvdan integration.

Roterande FTX och fuktöverföringen är liten, tror inte du märker någon skillnad mot en motströms. Bättre att sätta in en luftfuktare om du har problem med torr luft, dd flesta har ju inga problem.

Egentligen är det nog bättre att hålla det enkelt. En "dum" FTX som bara ventilerar och sen köra temperaturen via en LLVP, för alla system verkar vara gravt underutvecklade. Att man på ett nytt system 2019 inte bytt ut mot en självjusterande värmekurva stör mig
 
Hej,

Jag har också liknande funderingar. Mitt hus är dock enplan 133 m2 från -74 men i övrigt liknande med elradiatorer (6 år), LLVP (6 år), VVB på el (original tror jag), elektrisk golvvärme i stora badrummet, spaltventiler i fönstren (6 år), paxfläktar i badrummen och tvättstuga samt köksfläkt med utblås rakt upp genom taket. Braskamin i ett hörn av huset också förresten (vinkelhus, så långt från sovrummen man kommer).

Jag har bytt det mesta i huset under de 7 år jag bott här. Elförbrukningen är drygt 2000 kWh en kall månad och ca hälften sommartid.

LLVP sprider värmen/kylan ganska dåligt trots att den sitter så centralt i huset den kan. Jag är därför sugen på att kasta ut LLVP (sätta den i Bolundare som ska byggas) och sätta in en luft-luft frånluftsvärmepump på vinden och dra luftkanaler via vinden ner till samtliga rum med don i taket. Tanken är att ha detta som primär värmekälla och behålla elradiatorerna som spets/reserv så som de används idag (går typ aldrig igång). En sådan här har jag tittat på https://www.genvex.com/download/18....549966508826/Datablad-Premium-Preheat-500.pdf

Jag har egentligen inga förhoppningar att göra någon revolutionerande energibesparing på detta utan det är för att öka komforten samt på köpet få bättre luft, även om jag aldrig upplevt luften som dålig.

Det som gör mig tveksam är att jag inte hittat någon annan som gjort så. Det kostar en slant förstås, typ 150 kkr räknar jag med och det lär väl aldrig betala tillbaks sig men om man bortser från det och bara ser till funktionen.
- Kommer systemet ge tillräckligt med värme?
- Kommer systemet klara av att kyla till behagligt klimat sommartid?
- Kommer det låta mycket ur tilluftsdonen?
- Kommer det låta så mycket om själva aggregatet på vinden att det stör?
- Finns det någon risk för kondens sommartid?
- Andra nackdelar?
- Är jag dum i huvudet som inte involverar VVB i projektet?
- Är jag dum i huvudet överlag? :)

Med vänlig hälsning, Fredrik
 
Misstänker att ditt hus är dåligt isolerat så det kommer ge dålig värme vid kallt väder, kyla kommer det sänka temperaturen några grader så har du måttligt stora fönster så är det okej. Du har elradiatorer som stöd så det kommer att funka. Skulle dock behålla luft-luft värmepumparna

Bygger du med ljuddämpare vid varje don och vid aggregatet blir ljudnivån låg.
Kör du kyla så måste kanalerna vara kondensisolerade och aggregatet ha ett avlopp för kondensvatten. Ljudnivån är i nivå med ett vanligt FTX aggregat.

Lite dum i huvudet är bra att vara, det tyder på självinsikt ;)

Ett FTX system med värme/kyla är vad detta är, inget konstigt egentligen. Jag har motsvarande funktion i mitt FTX där jag har en luft-vatten värmepump kopplad med en kanalvärmare som kan värma och kyla. Vill du ha ett alternativ till denna så kolla på Nilan Compact S, då får du med varmvatten också.

Att gå över till värmepump och vattenburna element är det säkra alternativet, luftvärme är spännande men med bara ventilationsflödet så blir värme och kylan begränsad.

Man kan kolla på luftvärmeaggregat typ ACJB om man vill ha luftvärme annars.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.