Har nyligen flyttat in i ett hus, och upptäckt att en av takkontakterna inte fungerar. Har någon några tips på vad jag kan testa själv, eller är det en elektriker som gäller?
  • Knappen som styr är en dimmer.
  • När jag stoppar in en lampa och trycker på knappen lyser det inte. (Men lampan fungerar fint i andra takkontakter i huset, även dom med dimmer).
  • Har testat att skruva bort kontakten, men under tycker jag det ser det helt normalt ut (se bifogad bild)
  • Har testat säkringen för den delen av huset (av vipp-typ), och den fungerar.
  • Frågade tidigare ägare, men hon visste inget såklart
Bild på hur det ser ut bakom kontakten:
Öppen takkontakt med synliga kablar och anslutningsklämmor, någons hand håller i kontakten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack för alla sorters tips!
 
Hur kan jag mäta? Jag har en multimeter, så mäta volten med den när jag trycker på knappen?

(Jag har testat i andra delar av huset där samma (iaf vad det ser ut som) dimrar sitter, och där fungerar det). Ska lägga till att huset är byggt 2012, och jag tror förra ägarna installerat dimrarna efter att huset byggts.
 
  • Gilla
An24dr62
  • Laddar…
Magnus E K
Det är nog troligare att det är dimmern som är trasig än att det är glapp någonstans (ser dock inget vidare ut med en massa färgspill i takdosan). Bryt strömmen, lossa dimmern och posta en bild av hur det ser ut så får du råd om hur du testar om uttaget funkar utan dimmern (kräver någon form av kopplingsmaterial, men en "sockerbit" duger för test).
 
  • Gilla
vibloo och 1 till
  • Laddar…
Ska jag gissa en gång så har dimmern gett upp.
Även om felsökning ska ske med systematik finns det inget som hidrar att man börjar med det enklaste: skruva lös dimmern, koppla förbi den och se om det kastar något ljus över problemet.
 
  • Gilla
vibloo
  • Laddar…
Finns det en finsäkring ( rund 5mm × 20 mm lång) i dimmern, så kan ju den behöva bytas.
 
  • Gilla
vibloo
  • Laddar…
Säkringen i dimmern antagligen. I vissa dimrar får man med en extra som sitter i hållaren. Säkringen brukar gå att byta utan att man skruvar ur dimern från dosan. Bara ta av locket på dimern och lokalisera säkringshållaren. En bild på dimern utan lock kan hjälpa.
 
  • Gilla
vibloo
  • Laddar…
Tack för svaren såhär långt! Jag har ikväll skruvat lös dimmern och tagit ett par bilder. (jag har två knappar, en styr en annan lampa utan dimmer som fungerar):
Hand håller en elektrisk dimmer med etikett, kablar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand som håller elledning framför öppen ljusströmbrytare och kopplingsdosa med synliga kablar och anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en öppnad väggdimmer med synliga anslutningar och installationsdiagram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen ljusdosa med en avskruvad dimmermekanism som visar kablar och anslutningar, installerad på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppet eluttag med löstaget dimmerkontakt och exponerade kablar och anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på insidan av en öppen lampdimmare med kablar och elektroniska komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C
Kontrollmät säkringen längst ner på kretskortet på sista bilden.
 
  • Gilla
vibloo
  • Laddar…
Multimetern visar ca 1500k ohm. Så nästa steg är att köpa en ny och se ifall det funkar bättre? Verkar inte som om dom är så vanliga, (tittade först på hornbach, kjell och clasohlson som alla finns i närheten). Men efter lite sökande hittade jag: https://www.elfa.se/sv/saekring-20-mm-250-troeg-rnd-components-rnd-170-00015/p/30043435?track=true Den borde vara rätt?

(extrafråga av nyfikenhet: Om det är säkringen som gått, vad kan det bero på? Föregående ägare som varit lite oförsiktiga när dom plockade ner lampan?)
 
C
Ja, de där HRC-säkringarna är lite knepiga att hitta, men den från Elfa du länkar till blir perfekt.
Någon typ av kortslutning eller överbelastning har ju uppstått, antingen när de plockade ner lampan eller på något annat sätt. Kan ju vara något fel i själva dimmern också - återstår ju att se.
 
Är det där en HRC ? En sådan är väl " supersnabb" ? Det står ju "T" och det har jag lärt mig betyder " trög". - och i så fall finns de ju att köpa på t.ex. Kjell o Co och liknande ställen.
 
C
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Är det där en HRC ? En sådan är väl " supersnabb" ? Det står ju "T" och det har jag lärt mig betyder " trög". - och i så fall finns de ju att köpa på t.ex. Kjell o Co och liknande ställen.
HRC kanske inte är exakt rätt term för den där, men 'H' i T2,5AH betyder att den har extra hög brytförmåga, sen kan den vara trög ('T'), snabb ('F') eller supersnabb ('FF').
Classe och Kjell har väl bara sådana där 10x38-säkringar som sitter i multimetrar och inte 5x20.
 
C cpalm skrev:
HRC kanske inte är exakt rätt term för den där, men 'H' i T2,5AH betyder att den har extra hög brytförmåga, sen kan den vara trög ('T'), snabb ('F') eller supersnabb ('FF').
Classe och Kjell har väl bara sådana där 10x38-säkringar som sitter i multimetrar och inte 5x20.
Jag missade "H" . Det är naturligtvis bra att ha en sådan typ, som klarar kortvariga kortslutningar, när den sitter dold och kan ha "exploderande" glödlampor som last.
 
Uppdatering! Idag hämtade jag ny säkring från elfa som jag nu kopplat in. Tyvärr uppstod då ett nytt problem: kopplar jag i en lampa lyser den med vad som ser ut att vara full styrka oavsett hur jag trycker på dimmer-knappen. Dvs den går inte att stänga av alls.

Det jag gjort är att jag tog bort den gamla säkringen, satte dit den nya och sen skruvat ihop dimmern och sätt tillbaka alltihop. Jag har inte kopplat om några sladdar eller liknande.

Tips på ytterligare felsökning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.