Hej

Jag har tänkt att bygga ett litet spabad.

Jag har tänkt att gjuta en grund och sedan mura med Leca som sedan kläs is.

Jag behöver tips för genomföringar för avlopp m.m från värmare och pump.

Spabadet kommer att ha c.a 25 centimeter tjocka väggar..

Tacksam för alla svar!
 
Ska du alltså bygga badet själv? Inte bara mura upp stöd för ett färdigt kar? Blir nog viktigt med armeringen i så fall - gissar på att det blir ett rätt så stort tryck på väggarna när du fyller på vatten. Om du inte ska gräva ned konstruktionen vill säga?
 
M Morgonskiftet skrev:
Ska du alltså bygga badet själv? Inte bara mura upp stöd för ett färdigt kar? Blir nog viktigt med armeringen i så fall - gissar på att det blir ett rätt så stort tryck på väggarna när du fyller på vatten. Om du inte ska gräva ned konstruktionen vill säga?

Hej

Ja, tänker gjuta en sula och sedan bygga upp med Leca. Spa vart skall vara ganska litet 130x160..

Har du några tips för genomföringarna?

Mvh T
 
Jag skulle kolla vilka mått locken finns i innan jag spikade storleken. Klart enklare att utgå från lockets storlek än tvärtom gissar jag
 
M Morgonskiftet skrev:
Jag skulle kolla vilka mått locken finns i innan jag spikade storleken. Klart enklare att utgå från lockets storlek än tvärtom gissar jag


Hej!

Har kikat på alla möjliga hemsidor men dom flesta har inte genomföringar för så tjocka väggar. Angående locket så har jag tänkt att fixa det själv. Jag köper cellplast och sedan klär in det med vinyltyg och syr sedan en kjol så det ska försöka efterlikna ett ”riktigt” lock..

Mvh
 
Nu kanske du vill ha ett projekt men har du räknat på vad det kostar att bygga eget jämfört med ett bad i instegsklassen? De är ju inte jättedyra nuförtiden. Och någon garanti får du ju också...
 
M Morgonskiftet skrev:
Nu kanske du vill ha ett projekt men har du räknat på vad det kostar att bygga eget jämfört med ett bad i instegsklassen? De är ju inte jättedyra nuförtiden. Och någon garanti får du ju också...

Ja, jo jag har kollat. Det blir säkert billigare o köpa ett nytt spabad när allt summeras =)

Jag gör det mest för att ha ett litet skoj projekt i sommar, men jag har ändå räknat med c.a 15.000:-

Mycket av materialet har jag redan och en del grejer kan jag komma över gratis..
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Jag tycker du ska satsa på riktiga in och utlopp i syrafast, snyggare och håller bättre än plast.
[länk]
[länk]

Hej!

Ja, absolut.
Har även kikat på div skrovgenomföringar, men då har dom tyvärr inte vart tillräckligt långa så att som när igenom lecablocken..
 
K Källby skrev:
Hej!

Ja, absolut.
Har även kikat på div skrovgenomföringar, men då har dom tyvärr inte vart tillräckligt långa så att som när igenom lecablocken..
För utlopp kan du gjuta in raka pvc rör, sen döljer/täcker du hålet med ett utloppsgaller.
På inloppet får du först gänga på en rörbit och sedan gjuta fast.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
För utlopp kan du gjuta in raka pvc rör, sen döljer/täcker du hålet med ett utloppsgaller.
På inloppet får du först gänga på en rörbit och sedan gjuta fast.

Hej!

Tack för tipset! Var menar du att jag måste gänga på en rörbit?

Går det inte att göra samma för inlopp?

Mvh
 
K Källby skrev:
Hej!

Tack för tipset! Var menar du att jag måste gänga på en rörbit?

Går det inte att göra samma för inlopp?

Mvh
Jo, det går bra att göra samma för inlopp, det du behöver tänka på, är om du vill ha ett inlopp som är riktningsbart, då behöver kulan i mitten något stöd.
Jag har löst det med en rörbit med lite mindre dimension som ligger inuti röret, mot det pressas kulan fast lagom så att den fortfarande går att rikta.
Men egentligen tror jag du med gått samvete kan strunta i riktbar stråle, vår står nästan alltid rakt fram ändå:)
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Jo, det går bra att göra samma för inlopp, det du behöver tänka på, är om du vill ha ett inlopp som är riktningsbart, då behöver kulan i mitten något stöd.
Jag har löst det med en rörbit med lite mindre dimension som ligger inuti röret, mot det pressas kulan fast lagom så att den fortfarande går att rikta.
Men egentligen tror jag du med gått samvete kan strunta i riktbar stråle, vår står nästan alltid rakt fram ändå:)
[video]


Hej!

Tack för svar!

Hur tycker du jag bäst tätar runt röret?

Tanken är att bygga upp med Leca, lägga på cellplast invändigt och utvändigt, sedan klä cellplasten med tätskikt + matta för badrum sedan primer och klinker/mosaik.

Mvh
 
K Källby skrev:
Hej!

Tack för svar!

Hur tycker du jag bäst tätar runt röret?

Tanken är att bygga upp med Leca, lägga på cellplast invändigt och utvändigt, sedan klä cellplasten med tätskikt + matta för badrum sedan primer och klinker/mosaik.

Mvh
Som en rörgenomföring i badrumsgolv kanske,
låt röret sticka igenom en bit, det döljs av inloppet sen.
Schematisk illustration av rörgenomföring i golv med markerade lager och rör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.