Vi har nyligen köpt vårt första hus, men börjar dyka upp lite frågetecken i trädgården.
Vad är det för träd på bilderna? De ser inte ut att må jätte bra, bör jag klippa de eller har någon nått bra tips?
 
  • Hand som håller en gren med gröna löv och hängande frökapslar från ett okänt träd under dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgrenar täckta med lav och mossa, mot himmel, frågetecken om trädets hälsa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träd med grön lövverk som ser osunda ut och skuggar marken nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgård med en häck och några träd vid huskanten i dagsljus, vissa träd verkar lite vissna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fröna ser ut som till en ask.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Fröna ser ut som till en ask.
Stammen ser ut så här : (var den bästa bilden jag hittade) Trädgårdsyta med en trädstam och en buske vid en gräsmatta och gångväg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ser ut som en lönn av något slag, kanske Acer carpinifolium.
 
K knipo skrev:
Kolla denna appen. (Obs. För aJfån)

PictureThis - Plant Identifier av Glority LLC
[länk]

Har fungerat för mig.
Det finns flera olika varianter.

PlantSnap - Identifiera Växter av PlantSnap, Inc.
[länk]
Använder ju tyvärr bara det ända rätta android tyvärr :D
 
  • Haha
RoBo
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det är en vanlig asklönn, Acer negundo.
 
Kul att få se en grön Asklönn, de flesta här i Sverige är annars sorten "Flamingo" med spräckliga löv. Det kanske denna var också från början, innan det gröna tog över
 
p1ngwin p1ngwin skrev:
Vi har nyligen köpt vårt första hus, men börjar dyka upp lite frågetecken i trädgården.
Vad är det för träd på bilderna? De ser inte ut att må jätte bra, bör jag klippa de eller har någon nått bra tips?
Jag röstar också på asklönn, och tycker att varianten "Flamingo" är osedvanligt ful. Jag tycker mig se lite spräckliga löv längst upp? Ovanligt väl omhändertagen thuja-häck! Det är så den ska se ut för att vara snygg (och kräver då regelbunden trimning).
 
Tackar för alla svar, nu blev jag lite klokare.

Däremot känns de som att den inte mår så bra om man jämför mot de nya grenarna som kommer ut och om man jämför bladen mot den gamla. Trädgrenar med nyutslagna ljusgröna blad och äldre blad mot bakgrund av väg och häck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett träd med grönare och friskare nya grenar jämfört med de äldre bladen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Där ser man tydligt de vitspräckliga löven. Det där är en "Flamingo" som mer eller mindre gått tillbaka till gröna löv.
 
  • Gilla
p1ngwin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.