Håller på och bygger om gamla verandan till hall och ska montera ytterdörr ovanpå betongen. Jag hade tänkt montera dörren i linje med reglarna, som jag satt i ytterkant på verandan. Men läser överallt att man ska sätta dörren så att den livar med panelen. Karmen är 92 mm djup och spikreglar+panel är 60 mm. Det skulle då betyda att dörren dras fast i spikreglarna och inte i de 195 mm djupa väggreglarna. Och att jag även behöver förlänga tröskelregeln ut över altangolvet. Låter inte optimalt?
 
  • Detaljbild av träreglar vid installation av en ny dörr ovanpå betongtröskel vid en veranda till hall-bygge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
lärjungen
Det vanliga är att man livar dörren med panelen. Vet att det ofta innebär att karmhålen hamnar på "fel" ställe. Det jag gjort om hålen inte har nåt bra virke bakom sig, är att jag helt enkelt borrar nya hål längre in på karmen. Sen beror det lite på också. Har man tex tilläggsisolerat från utsidan med 50 mm isolerskivor så ramar man in fönster- och dörröppning med 45x45 som går utmärkt att fästa i om man gjort fast dem ordentligt.
 
lärjungen
Lindgrenski ThomasLindgren skrev:
Karmen är 92 mm djup och spikreglar+panel är 60 mm.
Bara nyfiken. Hur kommer det sig att spikläkt och panel blir 60 mm? Vanligtvis är spikläkt 28 mm tjock. Och panel är i regel 22 mm. Det borde bli 50 mm. Eller har du spikläkt som är 34 mm? Men det borde fortfarande ligga på max 56 mm.
 
lärjungen lärjungen skrev:
Bara nyfiken. Hur kommer det sig att spikläkt och panel blir 60 mm? Vanligtvis är spikläkt 28 mm tjock. Och panel är i regel 22 mm. Det borde bli 50 mm. Eller har du spikläkt som är 34 mm? Men det borde fortfarande ligga på max 56 mm.
Jag återanvänder gammal råspont som jag sätter dubbelt.
 
  • Gilla
lärjungen
  • Laddar…
lärjungen
Lindgrenski ThomasLindgren skrev:
Jag återanvänder gammal råspont som jag sätter dubbelt.
Om du har 30+30 mm spikläkt att fästa karmen i tror jag den kommer sitta utan problem. Förutsatt att du fäst spikläkten ordentligt.
 
Nu när jag skulle börja monteringen dök ytterligare ett bekymmer upp som jag inte tänkt på. Monterar jag dörren i liv med panelen kommer mer än halva tröskeln att hänga i luften ovanför trallgolvet, det känns inte ett dugg optimalt.
 
B Bentis skrev:
Dörren skall sitta i den varma delen av stommen innanför spikläkt och panel.
Se instruktion för olika väggtyper här [länk] Grund 121219_low.pdf
Det är ingen altandörr.
 
Det är samma princip för ytterdörrar, även fönster skall sitta i den varma delen av väggen.
 
B Bentis skrev:
Det är samma princip för ytterdörrar, även fönster skall sitta i den varma delen av väggen.
De allra flesta monterar i liv med panelen.
 
  • Gilla
lärjungen
  • Laddar…
man skall ju helst ha gångjärnssidan i liv med panelen annars riskerar man att den knäckes över hörnet som blir om man har förr djup smyg
 
  • Gilla
lärjungen
  • Laddar…
Lindgrenski ThomasLindgren skrev:
De allra flesta monterar i liv med panelen.
I den nyproduktion jag har sett så sitter den i varma delen av väggen, men det finns säkert andra varianter. Skulle tro att det läcker in mer kalluft då man inte kan dreva så mycket.
T tergo skrev:
man skall ju helst ha gångjärnssidan i liv med panelen annars riskerar man att den knäckes över hörnet som blir om man har förr djup smyg
Ja den ska inte sättas så långt in att det inte går att öppna dörren fullt.
 
lärjungen
Lindgrenski ThomasLindgren skrev:
Nu när jag skulle börja monteringen dök ytterligare ett bekymmer upp som jag inte tänkt på. Monterar jag dörren i liv med panelen kommer mer än halva tröskeln att hänga i luften ovanför trallgolvet, det känns inte ett dugg optimalt.
Sätt in någon liten brädbit under den del av tröskeln som hamnar i luften.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.