Det måste ju gå få tag på grejer via utlandet eller liknande? Naturen i all ära men prio för mig är att huset inte skulle rasa ihop.
 
S johd01 skrev:
Det måste ju gå få tag på grejer via utlandet eller liknande? Naturen i all ära men prio för mig är att huset inte skulle rasa ihop.
Och varför bara köra på med gift? Ska vi kanske tillåta DDT igen? Nej det effektivaste brukar alltid vara att kartlägga var de finns och sedan hitta ett sätt att decimera dem eller få dem att frivilligt flytta till andra lämpligare ställen. Att göra deras visten helt olämpliga för bosättning är alltid bästa sättet och till det behövs normalt inga starka gifter utan mer kännedom om "fienden" och dess levnadsförhållanden.
 
  • Gilla
Darling McFluff och 4 till
  • Laddar…
C
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Att göra deras visten helt olämpliga för bosättning är alltid bästa sättet och till det behövs normalt inga starka gifter utan mer kännedom om "fienden" och dess levnadsförhållanden.
Helt klart lättare sagt än gjort då myror är ena riktigt envisa rackare, men sitt för all del inte och tryck på dina kunskaper om hur man effektivast avhyser myror, utan dela med dig nu :)
 
C cpalm skrev:
Helt klart lättare sagt än gjort då myror är ena riktigt envisa rackare, men sitt för all del inte och tryck på dina kunskaper om hur man effektivast avhyser myror, utan dela med dig nu :)
Mina kunskaper är begränsade men min erfarenhet är att det alltid lönar sig att hitta källan d.v.s. insekternas bon, för att , med olika metoder, få dem att flytta.
 
  • Gilla
lärjungen
  • Laddar…
J
MultiMan MultiManOriginal skrev:
Jag har hästmyror i min försäkring från Folksam. Tyvärr är Anticimex en skugga av sitt forna jag, precis som väldigt många andra viktiga funktioner i samhället. För 20 år sedan utrotade de utan problem allt de hittade men nu skyller de på nya bestämmelser och försöker skrämma bort skadedjuren istället. Allt i "miljöns" namn. Jag har försökt få de att agera senaste 5-6 åren men det är i princip omöjligt. Även de riktigt effektiva medel de hade tidigare och som tillverkades i deras fabrik i Sverige (numera nerlagd) verkar inte finnas längre.

Min 70m2 lada har varit totalt uppäten av hästmyror en gång, därför försöker jag förekomma fler skador, men som sagt, i stort sett utan gehör. Hela samhället behöver en ordentlig omruskning för att vakna verkar det som.
Jag har inte varit villaägare i så många år, men förra året gick ett samtal till Anticimex, mitt första och enda någonsin, pga fullständigt orimligt många getingar i och runt huset. De kröp in, byggde på vinden, störde vår precis nyfödde son, etc. Jag är inte den som ringer någon i första taget, tvärt om. Men här tänkte jag det ändå hade varit fint med professionell hjälp efter att vi stått ut med skiten i X veckor.

Svaret. ”Slå ihjäl dem, det är det enda som hjälper”.

Sådär bygger man inte ett varumärke kan jag tala om. Har NOLL förtroende för dem och nästa gång jag ringer dem får det vara på uppmaning av försäkringsbolag eller liknande.
 
  • Gilla
  • Haha
Darling McFluff och 2 till
  • Laddar…
Anticimex kan vara lite lustiga. Jag har alltid problem med getingar runt mitt fritidshus, varje sommar är det samma visa. Förra året hade jag fyra bon på diverse ställen som jag inte fick bukt med, så jag ringde mitt första samtal till Anticimex som kom bums och la ut gift, några dagar senare fanns det ingen aktivitet alls.

En granne en bit bort hade turen att få ett bålgetingbo precis ovanför ytterdörren. Nog för att bålgetingar är fredliga för det mesta, men det är inte så nice att få in dom i huset varje gång man öppnar dörren. Anticimex var inte alls lika pigga på att ta bort det boet och menade på att man ska låta bålgetingar vara. Dom är bra för miljön. Min granne som är miljövän av rang ifrågasatte om det är rimligt att hon inte ska kunna använda sitt hus sommartid bara för att bålgetingarna har valt att bosätta sig precis ovanför ytterdörren..... Efter ytterligare diskussioner så kom dom tillslut och bekämpade.

Det har gått överstyr med miljötänket, speciellt när det gäller insekter och skadedjur. Jag hade turen att få tag i riktig RADAR från typ början av 00-talet, snacka om att det är drag i den flaskan till skillnad från skiten man kan köpa idag. Har man ett getingbo som sitter hyfsat lättillgängligt så räcker det att spruta en snabbis så kryper det snart ut mängder med döende getingar.
 
  • Gilla
Aser och 2 till
  • Laddar…
nizzehult
tttomten TomasJor skrev:
Kontakta LF och acceptera inte att ta tredjepartssamtalet med Anticimex utan låt LF sköta kontakten. Hoppas på bättring.
Har fått kontakt med LF nu (via mail). Dom säger så här: AC bistår kostnadsfritt med att bekämpa skadedjur i bostaden, finns boet utanför huset så får jag själv bekosta den delen direkt till AC!
Snacka om moment 22 men så länge jag får in dem så anser jag fortfarande att det är LF/AC som måste göra jobbet och enda sättet att slippa problemet permanent är ju att angripa rot-orsaken, inte eliminera enskilda myror som tagit sig in!

Hur kommer man vidare här, jag anser fortfarande att det är dom som är experterna och som ska agera.
 
När vi fick in vanliga myror utifrån såpskurade vi deras väg in i huset för att få bort luktspåren de använder. Kan vara värt att testa.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
A
Jag kör med sprayflaska med ättika i. Det gillar inte myrorna Har sprayat på grunden för jag sett myrorna krypa. Det har hjälpt mot våra svartmyror.
 
harry73
Myror sägs inte gilla kaffesump
 
Inomhus så är kanel mycket effektivt mot t.ex. svartmyror, men hur det fungerar för hästmyror vet jag inte. Billigt sätt att prova är det dock.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
nizzehult
Det finns säkert 1000 saker som myror inte gillar men så länge drottningen lever och boet är intakt så kommer det att kläckas nya individer och flera av dessa kommer att dyka upp i huset. Man måste alltså angripa rot-orsaken; boet. Exakt samma problem som med getingar.

Har nu pratat med LF och dom säger precis det som stod i mailet: bekämpning av skadedjur inomhus ingår kostnadsfritt men han förstod det absurda i resonemanget och att myrorna kommer att finnas i huset så länge boet finns kvar. Han föreslog att jag själv skulle bekosta en utredning där AC söker fram boet...men med tanke på vad dom sa tidigare så är jag inte ens säker på att dom klarar av det...
 
  • Gilla
Garningen och 1 till
  • Laddar…
Eftersom det är ett betaljobb så kan du ju vända dig till vilken firma du vill, finns ju ingen anledning att jobba med en firma du inte har förtroende för.
 
nizzehult
Visst, men nu har jag ju en (relativt dyr) försäkring som borde ta itu med hela problemet anser jag. Det är ju lika dumt som att sätta in en fläkt ett par timmar för att suga ut dålig lukt i stället för att ta reda på vad det är som luktar och få bort det.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Ja det är det ju men nu ingår det ju inte i din försäkring så....
Vilket Anticimex borde upplyst dig om redan från början.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.