Otroligt imponerad av ditt projekt och blir trött av att bara läsa vad du gör.
Det ska bli fantastiskt roligt att följa ditt projekt och se det klart.
Hoppas på många bilder och önskar dig all lycka till (y)
 
B Bichonen skrev:
Otroligt imponerad av ditt projekt och blir trött av att bara läsa vad du gör.
Det ska bli fantastiskt roligt att följa ditt projekt och se det klart.
Hoppas på många bilder och önskar dig all lycka till (y)
Tack!
Det är som det mesta, hade man vetat vad man gav sig in på hade man aldrig gjort det :)
 
  • Gilla
  • Älska
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
H HLen skrev:
Tack!
Det är som det mesta, hade man vetat vad man gav sig in på hade man aldrig gjort det :)
Jo tack... jag har varit där också och undrat vad f*n har jag gett mig in på :thinking:
Men med tid och tålamod så går det mesta (y)
Du fixar det. Låt det ta den tid som behövs och ta inga snabba beslut som du ångrar sedan.
 
  • Gilla
HLen
  • Laddar…
Kul tråd - bra kämpat. Följer!
 
  • Gilla
Kahn-d
  • Laddar…
Idag har jag packat ned det mesta i köket, köpt en dubbel kokplatta för kommande matlagningsbehov och grävt, grävt, grävt i hallen. Hittade en fin tegelsten, tidigare ägare har kört på relativt lokala inköp. Snickarna har varit här och börjat förbereda för bjälklag i de första fyra rummen. Gått bra, men jag är inte helt imponerad av att snickarna behövde åka iväg, två timmar efter att de kommit imorse, för att skaffa material när en stor leverans av material till bjälklaget kom igår. Men, men; småsaker och inget att hänga upp sig. Imorgon är planen att bli klar med hallen och kanske börja skruva ner de köksskåp som är på golvnivå. De som hänger på vägg kan vara kvar då pärlsponten inte ska bytas i köket.
Nu ska jag sova, det här grävandet ger mig valkar och gör mig trött.

Uppgrävd hall med synliga tegelväggar och grundstenar, spadar, och en hink spridda på jordgolvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En uppgrävd hörna av ett rum med synlig tegelsten, en spade och en skottkärra fylld med grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävd golvsektion i hall med spade, hög med grus, träbitar och synlig tegelsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En gammal tegelsten med texten "GÄTENÅS" grävd upp ur jord, som ligger på en hög av grus och mindre stenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En närbild av en hand med valkar från fysiskt arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Filuran och 13 till
  • Laddar…
Utgrävning av hallen, även i mitt huvud kallad näst sista helvetesrummet, går bra. Idag blir det klart vilket känns trevligt. Hallen gränsar mot köket (sista helvetesrummet), där jag nu kan se en mindre glad överraskning. Nån har lagt plast på jorden och sedan gjutit ett lager betong, därefter klickgolv. Vad är oddsen för att jag med ett spett, utan att dö, får bort det?
 
  • Gilla
  • Haha
Ramnemark och 2 till
  • Laddar…
H HLen skrev:
Utgrävning av hallen, även i mitt huvud kallad näst sista helvetesrummet, går bra. Idag blir det klart vilket känns trevligt. Hallen gränsar mot köket (sista helvetesrummet), där jag nu kan se en mindre glad överraskning. Nån har lagt plast på jorden och sedan gjutit ett lager betong, därefter klickgolv. Vad är oddsen för att jag med ett spett, utan att dö, får bort det?
Låter galet jobbigt med ett spett men borrhammare? Låter också jävligt jobbigt men vad ska man göra? Hehe
 
  • Gilla
Bichonen
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Låter galet jobbigt med ett spett men borrhammare? Låter också jävligt jobbigt men vad ska man göra? Hehe
Jag har sparkat lite på kanten som stack ut mot hallen och det lossar utan ansträngning. Verkar inte finnas någon armering och strukturen är rätt ”smulig”. Imorgon åker golvet upp, blir det för jobbigt får jag försöka hitta nån borrhammare!
 
  • Gilla
Filuran och 4 till
  • Laddar…
Köksgolvet har gissningsvis varit lite svalt, men kanske ingen fukt?
Har betongen legat mot syllarna eller grundmuren?
Fuktproblem i syllen/väggarna?

Valkar i händerna är bra när man skyfflar runt sågat virke. :D
 
Nja, inget problem jag ser men ännu är gipsbruk/skivor kvar på timmerväggen i hallen mot köket (jag hann helt enkelt inte, utan får ta den i lugn och ro i höst). Man kan dock se att det är bytt längst ner, troligen när klickgolvet lades. Jag förstår inte riktigt varför tidigare ägare gjort så i köket, men inte i hallen: båda rummen hade ju samma klickgolv?

Hur som, nu är hallen grovutgrävd. Jag sparar det sista tills köket är klart då det rasar ned sand från köket när jag försöker finputsa i hallen, det stör min mer anala sida som vill få det jordgolvsrent. Snickarna har kört på idag så nu har det större rummet på 40m2, blivande bibliotek och arbetsrum, fått bjälklag. Så, när bjälklag finns i ytterhallen kommer jag förhoppningsvis vara klar med grävning och istället börja fylla med hasopor. En ny lastbil kom idag, så nu har jag hälften hemma: 25 kubikmeter. Nästa vecka är min sista lediga vecka, så jag ska se till att utnyttja tiden väl, sen blir det bara helgjobb.

Grovutgrävd jord och delvis borttagen gammal gipsskiva från timmervägg i renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En grovutgrävd hall under renovering med synliga jordgolv, stegar och en delvis monterad timmervägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nytt träbjälklag under konstruktion i ett renoveringsprojekt, med sandgolv och timmerväggar synliga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stora säckar med hasopor står på pallar i en grön trädgård med träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ramnemark och 10 till
  • Laddar…
Det VAR betong under hela köksgolvet. Lagren var som följer: klickgolv, plast, trägolv (cerisemålat), plast, betong och under betongen: surprise, plast och sen sand/jord. Det var fukt mellan övre plasten och betongen, och så en mindre fuktskada nära diskbänken. Känns bra att få ut det här och göra det ordentligt.

Betongen var (är) ungefär 10 cm tjock så min fundering igår om att kunna spräcka med spett känns något löjeväckande så här i efterskott. Jag kände att det var ett uppdrag för snickarna som idag använt en bilmaskin. De har tagit upp ungefär två tredjedelar av betongen så nu har jag att göra i helgen.

Renoveringsprojekt med upprivet rött och blått trägolv som exponerar underliggande plast och betong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat rum med cerise målat trägolv delvis borttaget, exponerad betong och plast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete med borttaget golv och betong, synlig fuktskada, rörmokarrör och upprivna lager av material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kök under renovering med uppbrytet betonggolv och synliga lager av gamla golvmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Delvis avlägsnat köksgolv som visar lager av betong, plast och skräp från renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
Filuran och 6 till
  • Laddar…
Jag misstänker att du har sparat in många gym-kort vid det här laget. (y)
 
  • Gilla
Bichonen
  • Laddar…
De var inte rädda för lite färg de tidigare ägarna, det får man ge dem.
 
  • Gilla
enoch85 och 6 till
  • Laddar…
B Beemaster skrev:
Jag misstänker att du har sparat in många gym-kort vid det här laget. (y)
Ja, mer fysisk aktivitet än så här kommer det (förmodligen) aldrig mer bli :)
 
  • Gilla
Bichonen
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
De var inte rädda för lite färg de tidigare ägarna, det får man ge dem.
Nej, han har helt kört på sina egna önskemål utan att bry sig om norm etc. Det är kred på det, nu är det dock min tur att sätta prägel på huset!
 
  • Gilla
Bichonen och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.