G golfgreen skrev:
Det är långt ifrån alltid det fungerar så. I fallet med Gardenas life-modeller så klipper dom lika många kvadrat per timme (750-modellen faktiskt 1 kvadrat mer per timme än 1000-modellen som i sin tur klipper 1 kvadrat per per timme än 12500-modellen!), skillnaden ligger i hur många timmar per dygn varje modell får vara ute och klippa.
Så X antal kvadrat kommer att ta lika lång tid med alla tre.
Tack. Ny info för mig. Potentiellt enkelt att göra klipparna ”större” med Robonect då.
 
davidgp davidgp skrev:
Tack. Ny info för mig. Potentiellt enkelt att göra klipparna ”större” med Robonect då.
Jag är inte så insatt i Robonect, det beror ju på exakt hur mycket kontroll den har. Det kan ju hända att klipparen vägrar gå ut när den har uppnått sitt tak. Jag kan ju inte gå fram till klipparen och trycka ut den med knapparna heller när den är i det läget.
 
G golfgreen skrev:
Jag är inte så insatt i Robonect, det beror ju på exakt hur mycket kontroll den har. Det kan ju hända att klipparen vägrar gå ut när den har uppnått sitt tak. Jag kan ju inte gå fram till klipparen och trycka ut den med knapparna heller när den är i det läget.
Robonect kan göra just det. Överstyra klipptidsbegränsningar. :)
 
  • Gilla
golfgreen
  • Laddar…
davidgp davidgp skrev:
Robonect kan göra just det. Överstyra klipptidsbegränsningar. :)
Då finns det definitivt anledning att köpa en 750 och sen uppgradera den med Robonect till en större modell om man har behovet!
Jag gillar prylar men jag har tyvärr inte behov av mer klipptid och ser inte riktigt nyttan med att kontrollera klipparen mer än jag redan kan idag. Ibland tar latmasken över kontrollen från prylnörden :)
 
  • Gilla
davidgp
  • Laddar…
V Vetgirig19 skrev:
Läser lite mer om Mcculloch s600 nu.
Om jag räknar med 600 kvm som vår tomt är, räcker den då? Eller kommer den behöva jobba oavbrutet?:rolleyes:
För att ge dig ett praktiskt exempel: jag uppskattar min gräsmatta till knappt 300 kvadrat men med relativt stökig layout (avgränsade träd/buskar/stenar mm). Just nu kör jag R600 tre kvällar i veckan 18-21 och det räcker ganska lagom för att hålla gräset i schack.

Efter att ha läst manualen trodde jag att vi skulle behöva köra betydligt mer/ofta. Kanske att jag varit lite blygsam med gödsel i år och tillväxten inte varit på topp men tror ändå att 3 kvällar räcker.
 
  • Älska
Vetgirig19
  • Laddar…
G golfgreen skrev:
Då finns det definitivt anledning att köpa en 750 och sen uppgradera den med Robonect till en större modell om man har behovet!
Jag gillar prylar men jag har tyvärr inte behov av mer klipptid och ser inte riktigt nyttan med att kontrollera klipparen mer än jag redan kan idag. Ibland tar latmasken över kontrollen från prylnörden :)
Skärmdump av gränssnitt för justering av klipptid och batteriinställningar för en robotgräsklippare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
golfgreen
  • Laddar…
davidgp davidgp skrev:
[bild]
Försöker du mota bort latmasken i mig genom att posta sånt där? :sweat::)
 
G golfgreen skrev:
Försöker du mota bort latmasken i mig genom att posta sånt där? :sweat::)
Såklart
 
A aekeberg skrev:
För att ge dig ett praktiskt exempel: jag uppskattar min gräsmatta till knappt 300 kvadrat men med relativt stökig layout (avgränsade träd/buskar/stenar mm). Just nu kör jag R600 tre kvällar i veckan 18-21 och det räcker ganska lagom för att hålla gräset i schack.

Efter att ha läst manualen trodde jag att vi skulle behöva köra betydligt mer/ofta. Kanske att jag varit lite blygsam med gödsel i år och tillväxten inte varit på topp men tror ändå att 3 kvällar räcker.
Tuusen tack för ett hjälpsamt inlägg!
 
Skärmdump av handbok avsnitt om justering av robotgräsklippare efter gräsmattans storlek.

Räknar de med laddtider i exemplet tro? Eller är det bara effektiv klipptid, för isf behövs 28 timmar per dygn för min gräsmatta, vilket ju inte finns som vi alla vet...
 
V Vetgirig19 skrev:
[bild]

Räknar de med laddtider i exemplet tro? Eller är det bara effektiv klipptid, för isf behövs 28 timmar per dygn för min gräsmatta, vilket ju inte finns som vi alla vet...
Det är sannolikt angiven timer-tid, som behövs för att hålla gräsmattan i nivå. Den kommer inte täcka/klippa hela ytan varje dag, men såpass ofta så att det inte syns.
 
A aekeberg skrev:
För att ge dig ett praktiskt exempel: jag uppskattar min gräsmatta till knappt 300 kvadrat men med relativt stökig layout (avgränsade träd/buskar/stenar mm). Just nu kör jag R600 tre kvällar i veckan 18-21 och det räcker ganska lagom för att hålla gräset i schack.

Efter att ha läst manualen trodde jag att vi skulle behöva köra betydligt mer/ofta. Kanske att jag varit lite blygsam med gödsel i år och tillväxten inte varit på topp men tror ändå att 3 kvällar räcker.
Mätte upp ytan som jag klipper i Google Earth och fick då svaret 175 kvadrat... Istället för mina uppskattade 300... :p

Förklarar varför det räcker gott med tre kvällar à tre timmar istället för alla de timmar som man bör köra enligt manualen! :cool:

Tänker mig att er yta är ni lite mer än tre gånger så stor men lite enklare så ni bör köra tre ggr så mycket som jag -> 9 tre-timmars pass i veckan! Fast då går det ju inte bara att köra kvällstid.. :thinking: ;)

Obs: med tre- timmars pass så menar jag den tid jag ställt in på klipparen. På den tiden hinner den med två klippningar med en laddning emellan.
 
Redigerat:
  • Haha
Vetgirig19
  • Laddar…
Ja det där med att uppskatta är inte så enkelt. ;)

Tack, ja jag tänker kanske fel, det är klart att den inte behöver gå över hela ytan varje gång den klipper, det den inte klarar ena dan tar den nästa...
 
Så!
Idag blev det en GARDENA Sileno Life 750 inkl. robothus. (ej smart) för 9599 kr hos mitt lokala Hornbach. Deras prisgaranti gav mig en bra deal. =)
 
  • Gilla
davidgp
  • Laddar…
V Vetgirig19 skrev:
Så!
Idag blev det en GARDENA Sileno Life 750 inkl. robothus. (ej smart) för 9599 kr hos mitt lokala Hornbach. Deras prisgaranti gav mig en bra deal. =)
Grattis!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.