Har för avsikt att bygga en altan 8x3 meter upphöjd 50cm på plintar med 95x95 stolpar och använda mig av 45x145 reglar till bärlinan och skruvreglar. Jag är mycket tveksam till att skruva fast bärlinan mot tegelfasaden efter att ha läst runt lite på nätet när det kommer till hållfastheten i tegelhus.
Tilläggas ska att på långsidan av mitt hus finns det sen tidigare en inglasad altan där bärlinan till det taket är skruvad infasaden och det verkar hålla.
Kan jag som jag funderar på fästa den innre bärlinan i tegel fasaden nästan exakt på andra raden av där regler tar vid efter att grunden slutar och säkra upp detta denom att lägga en plintrad dryga 30-50cm från husväggen? Eller kommer det sluta med en sönder sliten tegelvägg?
Finns det andra sätt att lösa det på så att det inte blir svajigt?
 
Hej och välkommen till Byggahus forum!

Vad menar du med tegelhus? Om det är ett trähus med fasadtegel (mest troligt om det är byggt 1950 eller senare) bör du inte fästa något i teglet utan måste hitta en träregel bakom teglet som du kan skruva i. Om det är ett riktigt tegelhus med minst helstens tegelmur i fasaden kan du göra infästningar i den med hjälp av rätt skruv och plugg (fråga i välsorterad bygghandel). Utan att veta några avstånd mellan plintar och bärlinor vill jag ändå varna för en så klen dimension som 45x145 till bärlinor.
 
  • Gilla
Amatörbygge
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Hej och välkommen till Byggahus forum!

Vad menar du med tegelhus? Om det är ett trähus med fasadtegel (mest troligt om det är byggt 1950 eller senare) bör du inte fästa något i teglet utan måste hitta en träregel bakom teglet som du kan skruva i. Om det är ett riktigt tegelhus med minst helstens tegelmur i fasaden kan du göra infästningar i den med hjälp av rätt skruv och plugg (fråga i välsorterad bygghandel). Utan att veta några avstånd mellan plintar och bärlinor vill jag ändå varna för en så klen dimension som 45x145 till bärlinor.
Huset är ett anebyhus från 1968. Hur kan jag ta reda på om det är Hellsten eller bara tegelklätt?
Om jag utgår från att jag gör en flytande konstruktion och inte fäster bärlinan infasaden,hur gör man då med den inre bärlinan? Jag förstår att man lägger till en plintrad som får kompensera fasaden,men hur fäster jag den bärlinan då stolparna står på plintarna. Hur man än gör så blir det väll ett glapp mellan altanen och väggen? Eller tar man någon form av vagnsbult från andra sidan rätt igenom stolpe och bärlina ?
Gällande dim på virket, bör jag gå upp till 45x170 på bärlinor och behålla 45x145 till skruvreglar tycker du? Eller ska dim på bärlina va än grövre ? Tanken är att ha 2meter mellan plintarna i djup och bredd.

Tacksam för all hjälp som kommer i ämnet.
 
  • Gilla
marcus.rang
  • Laddar…
Ett Anebyhus från 1968 kan bara vara klätt med fasadtegel. Det är det Anebyhus har gjort, tillverkat stommen. Jag föreslår 45x220 till bärlinorna. De kan aldrig bli för kraftiga. Alternativet är att dubblera dem, men det blir dyrare. Som skruvreglar med max spännvidd på 2 meter fungerar 45x145 C 24 bra.
 
Om jag istället har 1.7 mellan varje plintrad och 1.5 spännvidd så bör 45x145 reglar räcka ? Höjden är såpass marginell att det kan vara nödvändigt om kanske ett måste att använda klenare dim på virket alltså max 45x145 som bärlina och skruvregel(60cc)
 
Det fungerar med desa mindre avstånd. Alternativt dubblerar du bärlinorna då kan du behålla de gamla avstånden. Räkna ut vilket som är billigast.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.