Hej,

Har ett uterum som är sammanbyggt med ett dubbelgarage.

Vi har el draget både i uterum och garage....dock ingen värme.

Nu har vi nytt isolerat på uterummet samt det är gjuten grund med isolering. Även väggarna är isolerade.

Frågan är: är det bättre med 2 st luftvärmepumpar där vi har ett till varje utrymme, eller ska vi satsa på en större enhet med dubbla innerdelar?
 
Separata, en dubbel kostar dubbelt så mycket i inköp, och om den går sönder så kostar det dubbelt att ersätta den.
Och lättare vid olika värmebehov med separata pumpar.
 
  • Gilla
Björn Håkansson
  • Laddar…
Det var så vi tänkte oxå.

För vi såg även risken att om en går sönder så har fortfarande det andra utrymmet värme. Har man bara en stor enhet så blir ju både uterummet och garaget nedkylda om olyckan är framme.
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Var i landet finns detta?
Frågar eftersom behovet av tillsatsvärme varierar mycket.
Och hur stora är de två lokalerna?
 
Gotland :)

Uterummet är ca 26 kvm och dubbelgaraget är på ca 65kvm.
 
B Björn Håkansson skrev:
Gotland :)

Uterummet är ca 26 kvm och dubbelgaraget är på ca 65kvm.
Jag skulle vilja påstå att en enda L/L-värmepump av minsta storleken räcker för att värma upp båda utrymmena. En fläkt emellan borde väl räcka.

Liksom vi har en liten värmepump som får gå på lägsta/tystaste läget räcker för att värma vårt 108kvm bostadshus.
 
Krävs stora mängder luft för att flytta värme. Räkna med en vidöppen dörr mellan garage och uterummet så fungerar det med en LLVP. Men inte så kul om det luktar garage i uterummet så då tror jag det är bäst med bara el-radiator i uterummet för grundvärme plus IR-element i taket när man vistas i uterummet.
 
Garagelukt i uterummet tilltalar ingen av oss här hemma.

Det finns ett fönster in i garaget via uterummet då garaget var fristående från huset från 80-talet till början av 2000-talet då den tidigare ägaren ville ha ett uterum. Så det är ingen genomfart från bostadshusen via uterummet till garaget.

Är tveksam om sambon vill ha en dörr till garaget i uterummet.

Med tipsen som har kommit så känns det som dubbla separata llvp eller en llvp i garaget samt komplettering med ir-element/el-radiatorer i uterummet som bästa lösningen.
 
Nu bumpar jag min egen tråd då det råkade bli en dränering som fick gå först.

Jag såg att Elgiganten marknadsför denna luftvärmepump, skulle den passa i ett dubbelgarage på 65 kvm?

https://www.elgiganten.se/product/h...armepump/LGDELPL9/lg-deluxe-plus-09-varmepump

Ett problem kvarstår dock....Hur får man till uppvärmningen i uterummet?

Jag har pratat med "vår" elektriker och han pratar om en sk aerotemper . Men jag hittar inte något som verkar vara det han beskriver. Någon som har erfarenhet av enaerotemper? Pris? Effekt? Osv
 
A
Airotemper är ju en fläktkonvektor. Igen fördel mot en billigare modell från Jula.
 
A
Ja, betydligt mer energieffektivt. Men om det är kostnadseffektivt beror ju på hur mycket och ofta du vill ha uppvärmt. Ett element fixar du på jula för 200kr, men det drar 3-5 gånger så mycket el för samma uppvärmning som en luft-luft-värmepump ger.
 
Då får det bli en llvp. Förra veckan så var det 38grader varmt i uterummet så då är ju llvp bäst då den även kan ge svalka.

Då återstår bara 2 "problem". Välja rätt llvp till uterummet och till garaget. För det finns många olika på marknaden.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Jag gillar Mitsubishi. Har en Hero LN35. Mycket tyst och kyler mycket bra.
 
Jag har en Panasonic hz35tke vilket är en stor pump, men det kan vara svårt att få runt värme och kyla i huset. Idag hade jag tagit två separata mindre i varsin ända av huset. Blir bättre spridning och lägre ljudnivå.
 
  • Gilla
Björn Håkansson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.