Hej!!

På bilden ser ni en väggmonterad blandare, jag vill bila ett spår neråt så att den nya kranen kommer upp ur bänkskivan. Kvittar hur långt ner, så länge väggen ovanför bänkskivan blir "fri/ren" då jag ska lägga kakel längs hela den synliga tegelstensbiten.

Mitt problem är: För att leda om detta röret måste vvs firman koppla på ett nytt rör, som hade bildat en skarv (om jag förstått detta rätt) och alla verkar säga att skarvar INTE är tillåtet att gömma i en vägg, vilket jag antar jag måste då rören ska ta en 90graders vinkel rätt ner? (eller finns det andra sätt??) :rolleyes:

Har ni några bra tips på detta? Är de ok om man istället svetsar anslutningen?.. PEX?? Rör i rör??...:sweat::sweat:

Extra: VVs firman bad mig kolla med föreningen och dom sa detta var ok, men nu efter jag läst era inlägg är jag osäker på om han förstod att det handlar om en gömd skarv i väggen ??? Är detta förbjudet så borde dom inte säga ja... Ska även ta kontakt med mitt försäkringsbolag imorgon och se vad de säger. :thinking:

Tacksam för svar

Mvh
Joel
 
  • Väggmonterad blandare ovanför en bänkskiva i ett renoveringsprojekt, med synliga rör och tegelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Till att börja med: På tappvatten (alltså inte värmeledning), så finns det ingen skarvmetod eller koppling som får monteras dolt/inbyggt.

Den första frågan här är ju var är andra änden av rören?

Den normal och helt korrekta metoden är att dra fram nya ledningar från något lämpligt kopplingsställe, där det går att inspektera kopplingarna.

Om detta är helt omöjligt (typ du måste riva huset för att fixa det), så kan man avvika från reglerna. Firman skriver då en avvikelserapport, där det framgår att ni i samförstånd valt att göra detta avsteg. Syftet med rapporten är att man vill kunna visa senare (ex. efter en vattenskada) att avvikelsen är avsiktlig, den beror inte på slarv eller okunnighet.

OM det faktiskt börjar läcka just där man gjort "fel", så är dte inte säkert att du får full ersättning från förs. bolaget, men du skall då inte riskera att försäkringsbolaget dömer ut hela VVS installationen som icke fackmannamässig.
 
  • Gilla
Dr4gonSlayer
  • Laddar…
Hej!

Tack så hemskt mycket för svar. Jag pratade ännu en gång med styrelsen och en gömd skarv utan lucka var tydligen helt i sin ordning så jag kör på det! Mitt försäkringsbolag (IF) sa även att de bara var att tuta o köra om styrelsen sa det var ok, så länge jag hade det skriftligt :)

Mvh
 
ullet
Om skarven är inne i eller under skåpet är den ju inte dold/inbyggd. Det blir den först när du putsar/spacklar in rörkopplingen i väggen.

Så kan du bila fram röret, böja ut det något och sätta på en koppling och dra nya rör därifrån till blandaren utan att spackla/putsa in kopplingen borde du inte "bryta" några regler, då blir det ju på samma sätt som om du hade utanpåliggande rör.
 
nikasp
D Dr4gonSlayer skrev:
Hej!

Tack så hemskt mycket för svar. Jag pratade ännu en gång med styrelsen och en gömd skarv utan lucka var tydligen helt i sin ordning så jag kör på det! Mitt försäkringsbolag (IF) sa även att de bara var att tuta o köra om styrelsen sa det var ok, så länge jag hade det skriftligt :)

Mvh
Det låter ju helt galet tycker jag. Fattade de att det är tappvatten under tryck och inte ett värmerör?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ganska enkelt.
Om du följer putsade ytan på hönsnät en halvmeter till höger så träffar du på stigare schakt som också är täckt av hönsnät och puts.
Därinne finns din anslutning till stammen.
OBS Anlita en auktoriserad VVS!
Rör aldrig rör själv !!
Men du kan frilägga dom försiktigt med hammare och huggmejsel, samt hugg upp en ny ränna dit du vill ha rören, lämplig under diskskåpet där även eluttaget till diskmaskinen skall sitta.
 
BirgitS
nikasp nikasp skrev:
Det låter ju helt galet tycker jag. Fattade de att det är tappvatten under tryck och inte ett värmerör?
Även om nu styrelsen skulle godkänna det, och därmed ta över ansvaret för det, så påverkar det ju alla bostadsrättsinnehavare den dagen det blir en läcka och föreningens försäkring inte täcker skadorna vilket leder till kraftigt höjda kostnader för föreningen och i slutändan höjda avgifter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.