Hej,

Har precis blivit klar med att slita ut alla väggar och golv i källaren och ska nu inreda två rum och hallen.

Putsen har släppt på väldigt många ställen och rent generellt ser väggarna knölig ut så det kommer bli ett stort och jobbigt arbete att putsa allt slätt.

Källaren är torr då jag nyss dränera och isolera med cellplast utvändigt. Jag planerar att lägga platom matta på golvet, cellplast och laminatgolv. Väggarna kommer jag borsta och ta bort allt som är löst och sedan måla med ett tunt lager silikatfärg för att det inte ska damma, därefter plåtreglar och liggande panel. Panelen kommer ha en millimeter mellanrum mellan varje planka. Kommer inte finnas något organiskt material som har kontakt med betongen samt så tänkte jag måla panelen med våtrums färg. Kommer bara ha panel på ytterväggarna, resterande väggarna bli skiva och plåtreglar.

Detta måste väl i princip vara riskfri konstruktion? Källaren var direkt inte blöt innan dräneringen samt så har jag massa kartonger som stått direkt på golvet i över ett år som är snustorr.

Har byggt ut badrummet och flyttat upp tvättmaskin och torktumlare så nu är tvättstugan i källaren bara ett stort rum som inte används till något alls, det andra rummet var ett sovrum. Förvaringsutrymme har jag gott om i garaget. Två våningar.

Jag ser absolut inget fel med att göra om källaren till boyta eller på konstruktionen, vad säger ni?
 
Det blir nog bra, hängsle och livrem. Är det så torrt som det verkar kan man göra rätt många "fel" utan att det blir problem (min källare hade träpanel direkt på väggarna i 70 år, utan isolering eller dränering, utan några so helst problem). Jag hade nog skippat att måla bakom panelen, eller som jag gjorde i min källare bara målat silikatfärg. Glipa mellan plankorna låter osnyggt, lämna lite luft nedtill och upptill. Hur skall du värma källaren?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jag eldar ved och pellets så det är vattenburen värme i hela kåken. Har tre friskluftsventiler som jag kommer installera fläktar som går på timers så det blir bra klimat. Kommer nog ha mitt sovrum där nere samt göra om tvättstugan till en "man cave"

Kommer bygga en bar iom att det finns rinnande vatten och avlopp sedan blir det en soffa och tv.
 
OK. Jag lade in golvvärme i halva källaren. Skippade platon, limmade 25 mm spårad EPS med aluminium, klinker direkt på. Det kräver dock rättså torrt golv, men det verkar du ju också ha.
 
Din lösning kan funka fint om källaren är torr och fin.
Men varför våtrumsfärg på panelen? Det känns bara som en onödig utgift till ingen nytta.
Våtrumsfärg har man i våtrum där man ska slabba med vatten för att skydda bakomvarande konstruktion.
På en luftigt monterad panel placerad i ett "torrt" utrymme kan du slabba på vilken billig väggfärg som helst. Möjligtvis kan det behövas nån spärrfärg eller kvistlack först om panelen har kvistar som kan blöda.

Själv har jag panel på en (torr) innervägg och där gjorde jag det lätt för mig och drog upp en färdigmålad panel. lämnade för säkerhets skull glipa upptill och nertill.
Skippade plåtreglar och drog upp glespanel direkt på väggen med fasadplugg men lade syllisolering mellan glesen och väggen som bestod av betonghålsten
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Okej, nä våtrums färgen var mest bara för att vara så absolut skyddad som möjligt, vet att det troligtvis är lugnt med vanlig färg, många är ju rädd för inredda källare och då känns det bra att kunna lugna folk med att det är våtrums färg. Kommer eventuellt sälja huset inom några år och köpa ett annat fixer upper hus :)
 
S Skogas skrev:
Okej, nä våtrums färgen var mest bara för att vara så absolut skyddad som möjligt, vet att det troligtvis är lugnt med vanlig färg, många är ju rädd för inredda källare och då känns det bra att kunna lugna folk med att det är våtrums färg. Kommer eventuellt sälja huset inom några år och köpa ett annat fixer upper hus :)
Jo men en våtrumsfärg används ju vanligtvis på ett slätt tak eller vägg och bildar ett tätskikt och kan då användas istället för t.ex en våtrumsmatta på väggarna. Att använda den på en luftigt monterad panel full av medvetna glipor i ett rum där du inte ska spruta massa vatten ger ju absolut ingenting, förutom en tunnare plånbok. Kör på vanligt färg :)
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.