Hej,

I köket har vi en terrassdörr i standardformat(glas i övre del) som tar in sol precis där man står o lagar mat. Nu vill vi hantera detta och första tanken är såklart persienn på insidan. Men detta innebär att värmen ändå kommer in i köket.

traryd_genuin_fd_0395-750x750.jpg

Har ni förslag på hur man kan lösa problemet? Kanske har ni själva gjort något liknande?
 
Solskyddsfilm, prata med en glasmästare. Borde kosta 1500-2000:-/m2 inkl montage

Med vänlig hälsning, fremax
 
fremax fremax skrev:
Solskyddsfilm, prata med en glasmästare. Borde kosta 1500-2000:-/m2 inkl montage

Med vänlig hälsning, fremax
Ja, sådan kan man ju själv sätta dit relativt enkelt men problemet är att man får inte möjlighet att reglera ljusinsläppet. Ibland vill man ju faktiskt ha in ljuset :)
 
Finns idag väldigt ljusa filmer som påverkar ljusinsläppet extremt lite. Annars är det markis som gäller. Har även en bekant som köpte en rökfärgad plast som kan klickar fast vid behöv.
Vill du kosta på så finns glas med justerbar genomsyn som du styr elektriskt 15,000+ ;) ...


Med vänlig hälsning, fremax
 
Finns det någon magisk skyddsfilm som man enkelt monterar själv som reducerar värmeinstrålningen, knappt reducerar ljusinsläppet och helst även ger visst säkerhetsskydd? Försökte hitta men lite svårgooglat område tycker jag.
 
P Pettttter skrev:
Finns det någon magisk skyddsfilm som man enkelt monterar själv som reducerar värmeinstrålningen, knappt reducerar ljusinsläppet och helst även ger visst säkerhetsskydd? Försökte hitta men lite svårgooglat område tycker jag.
Jag har hört någonstans att en av biltemas ska funka för ändamålet (https://www.biltema.se/bil---mc/bilinterior/solskydd/solfilm-2000030769). Jag har varit på vippen att testa själv, men inte kommit till skott än.
 
P Pettttter skrev:
Finns det någon magisk skyddsfilm som man enkelt monterar själv som reducerar värmeinstrålningen, knappt reducerar ljusinsläppet och helst även ger visst säkerhetsskydd? Försökte hitta men lite svårgooglat område tycker jag.


Nej, du får välja en . Det där med kakan igen ;)
Desto mörkare film så blir det bättre värmeskydd. Säkerhetsfilm är egen kategori.


//Fremax
 
T term skrev:
Jag har hört någonstans att en av biltemas ska funka för ändamålet ([länk]). Jag har varit på vippen att testa själv, men inte kommit till skott än.
15% ljusgenomsläpp låter jobbigt. Undrar om det stämmer för då blir det ju rejält mörkt.
 
Satsa på en riktig film... tro mig.


Med vänlig hälsning, fremax
 
fremax fremax skrev:
Nej, du får välja en . Det där med kakan igen ;)
Desto mörkare film så blir det bättre värmeskydd. Säkerhetsfilm är egen kategori.


//Fremax
Vilka är bäst på marknaden när det gäller kvoten ljusgenomsläpp/värmereducering?
 
Kolla med Solar Guard , solfilmsgruppen (Johnsson Window Films) där har du kvalitetsfilmer. De har ca 20-30 olika att välja på beroende på vad du är ute efter effektmässigt, prismässigt , färg Mm...

Med vänlig hälsning, fremax
 
Har kommit fram till att det troligen räcker med persienn på insidan. Det får dock vara en speciell typ som håller sig på plats hela vägen ner.

Vi har några på jobbet som skulle kunna fungera även här men de verkar inte så lätta att hitta. Själva persiennen är i någon form av tyg men ändå hyfsat styvt. Manövreringen sker genom att man tar tag i 2 plast flärpar som sitter nederst på gardinen och drar den upp eller ned. Förutom att det sitter en hållare överst och en skena längst ner så sitter det även skenor på sidorna som guidar persiennen så att den inte fladdrar ut. Det ser ut att sitta 1 band i var dera sida uppifrån top ner till botten. Någon som vet vad detta är för persienn?
 
Plissegardin


Med vänlig hälsning,fremax
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.